5. Ajoneuvon runkokorkeuden vaikutus tolppakorkeuteen / hyötykorkeuteen.
31.12.2021 5.02
Raakapuunkuljetus yhdistelmän pankkokorkeutta , ja samalla myös kuormatilan hyötykorkeutta on mahdollista kasvattaa ajoneuvon runkokorkeutta madaltamalla. Auton ja perävaunun runkokorkeuksista on monessa tapauksessa mahdollista "nipistää" jopa 15 senttiä. - Runkokorkeuden madallus 1.25 metristä 1.10 metriin tuo pankoille ja hyötykuorman korkeudelle 15 sentin korkeuslisän.
Hyötykuormakorkeuden kasvu 15 sentillä tuo kokonaista 6 kehyskuutiota lisätilaa kolmella 5.5m raakapuunipulla lastattuna. Lisäksi kuorman painopisteen alennus parantaa yhdistelmän ajo-ominaisuuksia ja sen myötä myös liikenneturvallisuutta.
Terminatoreitten hyötykuormakorkeutta kasvattavista rakenteista saatu 4 m3 lisätilavuus ja runkomadalluksen 6 m3 tuo korkeuslisän osalta yhteensä 10 kehyskuution hyötykuormakoon kasvun. Lisäksi pankkojen sisäleveyden vaikutuksista on "Terminoinnilla" saatavissa merkittävä tilavuuslisä. - Kokonaisvaikutus kasvaa, mutta kasvaako jopa kokonaisen "pikkupankkoisen" kolmosnipun verran ???
Heikki Jokela 050 4129 024
Seuraavaksi :
6. Pankkojen tolppien sisäleveyden ja muotoilun vaikutukset kuormatilan kokoon.
|