Raakapuuyhdistelmien aerodynamiikkakehitystyötä yli 40 vuotta .

23.05.2020

"Aeroherätykseni" koin Ivalaon automiesporukan ansiosta. Ivaloon olin toimittanut ensimmäisiä Alukarikoita 1977 , ja ne oli niitä kanttimallisia. - Kun puutavara-autot laskettelivat tyhjillä yhdistelmillä Magneettimäkeä alas kohti Ivaloa , oli huomattu uusien alumiinipankkoisten autojen tahmeus laskuissa. Otimme automiesten kanssa pankkoerot tarkempaan syyniin ja lopputuloksena tein uudet puöreänurkkaisemmat pankkoprofiilit 1978.- Tällä aeroymmärryksellä menimme vielä 80- luvun alussakin.

Lisätietoutta koko raakapuuyhdistelmän muutosmahdollisuuksiin sain runsain mitoin 80 luvun alusta alkaen rata-autoilun varikoilta. Osa kilpa-autoilijoista keskittyi pelkästään tehojen kasvattamiseen, mutta voittajat kehittivät autojaan kokonaisvaltaisesti ja aerodynamiikan ja ilmavirtauksien kehitystyö näkyi voittaja-autoissa selkeimmin.

Ensimmäinen isompi harppaus puutavara-autojen osalta tapahtui 1980 luvun puolivälissä. Tuolloin rakensimme yhdessä A Weckmanin kanssa Aulis Airiolle arodynaamisilta ominaisuuksiltaan parannetun Mersuyhdistelmän. Sen tuomat muutokset polttoainesäästöihin olivat kaikkia osapuolia hämmästyttävät - varsinainen puutavarayhdistelmän aerodynamiikan kokonaisvaltainen kehitystyöni alkoi tästä.
( kehitysprosessissani oli erityisasiantuntijana Di Jarmo Uotila, joka oli saanut aerokasvatusta Pentagonin uumenissa atomipommin jarru-/laskuvarjon kehittäjänä - Di Olavi H Koskinen Liikenneministeriöstä toimii kokeissamme laskennassa ja kuskina.)

TimberRoad 2020 edelleenkehittää 90 luvun ja 2000 luvun alussa tehtyjä tuotteita aero-ominaisuuksiensa puolesta.

Raakapuuyhdistelmän aerodynamiikan aerodynaaminen kehitystyö huipentui 90- luvun "AeroSisussa" , joka on vielä tänäkin päivänä pisimmälle viety puutavarayhdistelmän aerodynamiikan kehitysversio. Se esiteltiin kymmentuhatpäiselle yleisölle Kemoran Juhannuskisassa 1991. Autossa oli aeroseinä, aeropankot, aerodynaamisesti kehitetyt alleajosuojat , ja sen perävaunu oli kotelopalkkirunkoinen ja aerodynaamisesti erittäin korkeatasoinen. 

drag-shapes

Teräspankkojen aero-ominaisuuksien kehityksen aloitimme 2000 luvun alussa Scania yhdistelmällä ja TimberMaxx varustepaketilla. Aerokokeet teimmi Tarton lentokentällä ja Tarto-Tallinna moottoritiellä. Tässä yhdistelmäpaketissa oli aerodynamiikan lisäksi autovarusteina Ruukkin ultralujat teräkset , - ja kuumasinkittynä. 

 Otsaointaerot 40%Terminator XXL 8.8 CE poikkileikkaus tolpan alapään tarkistuspisteestä.

Terminator pankkomallisto kasvoi ja kehittyi 2010 luvun taitteesta alkaen ja sen uhtenä tärkeänä tekijänä on aerodynaamiset ominaisuudet. XXL - pankkomallistomme aerodynaamiikan "hyvyys" perustuu pankkomallistojen pienimpään otsapinta-alaan ja sen edulliseen tuulenohjaustekniikkaan sekä kuormattuna, että tyhjänäajossa.

Nippuvälien suuri merkitys tuottavuuteen on huomioitava jo ajoneuvosuunnittelussa sekä nippumitoituksessa.

TimberRoad 2020- projekti tuo käyttäjäkunnalle korkeatasoisesti kehitetyt syöttöauto- , ja siirtoautoryhmät. Näissä yhdistelmämalleissa on huomioitu yhtenä tärkeänä ominaisuutena aerodynaaminen muotoilu. Aerodynaamisten ominaisuuksien korkeatasoisuus tulee näkymään erityisesti pitkän ajomatkan siirtoautoissa.

Raakapuuyhdistelmien tuorekehitystä vuodesta 1976

Heikki Jokela 050 4129 024
  - Aerokehitystyötä yli 40 vuotta -


 

13.07.2020 14:00Terminator pankkojen kesän huoltopakettien tarjoukset..
08.07.2020 11:59Terminator pankkohinnasto 1/2020
12.08.2020 7:30Nyt on pankkovaihdon paras aika.
11.08.2020 8:26Terminator XXL kitkakiinnike.
10.08.2020 10:47Terminator XXL liukulevyt.
09.08.2020 9:57Puutavarayhdistelmää kuormatessa kannattaa minimoida nippuvälit.
08.08.2020 11:01KATSO TÄSTÄ 7.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
08.08.2020 8:41Yhdistelmän muotoilu ja virtauksienhallinta tuovat lisätuloja kuljetustalouteen.
07.08.2020 9:57Uutta muotoilua ja uutta tekniikkaa .
06.08.2020 14:36Mikä on puutavarayhdistelmän aerodynamiikan parannuksesta saatava lisätulo ???

Siirry arkistoon »