Raakapuun siirtoautot yleistyvät kiihtyvässä määrin. - Mutta mistä kasvu johtuu?
31.05.2020 10.57
Raakapuun siirtoautotyyppeinä yleistyvät nyt 68 ja 76 tonniset maantiekiituripaketit. Jättirekkojen osuus (84,94 ja 104) on sensijaan laskussa lupakäytännöistä johtuen.
Siirtoautotyyppien suosion salaisuus alkaa metsäpään lastausautojen ammattimaisten kuljettajien saatavuuden vähenemisestä ja siirtoautojen edullisuudesta pitkillä maantiesiirroilla. Raakapuun siirtoautojen kuljettajiksi on tunkua, kun metsäpään lastausautot elävät puolestaan jatkuvan ammattitaitoisen kuljettajapulan kierteessä.
Siirtoautotyyppien mallistot ovat kovassa kehitysvaiheessa ja niitten lastaustoiminnot sekä tietokoneohjausjärjestelmät kannolta tehtaalle tulevat helpottamaan merkittävässä määrin kuljetuspakettien sujuvuutta.
Siirtoautojen hankinnassa on meneillään murrosvaihe käytetystä autokalusta uusiin. Uushankintaa puoltaa kolmiakselisten käytettyjen saannin rajallisuus sekä lisäksi optimaalisen räätälöinnin tarve, joka korostuu siirtoautojen pitkillä ajomatkoilla.
Siirtoautomalleista yleistyy terminaaleista siirroissa 76 tonninen yhdistelmämallisto ja optimoiduissa varikko / maantievaihdoissa 68 tonniset kuormatiloiltaan ja kantavuuksiltaan identtiset yhdistelmät. - Pitkänmatkan siirtoautomallistoissa tulevat korostumaan kantavuus, kuormatila ja yhdistelmien aerodynaammiset ominaisuudet.
Heikki Jokela 050 4129 024
Ps. Lisää siirtoautoartikkeleita tulossa tänään ja lähipäivinä.
|