Uskiomatonta, mutta totta !!! - Mutta toivottavasti aika parantaa.

14.06.2020 8:46


Puutavarapankot ovat, saman ikuisen "väännön" kohteena , kuin kaikki muutkin merkkituotteet. Terminator on yksi kritisoinnin ja puheitten kohteista, - mutta niin on Sisu, Scania, Mersu, Volvo, Iveco ja Daffikin.


Me Terminatormiehet olemme tottuneet olemaan kriittisen arvostelun kohteena jo vuodesta 1976.  Tuona "armon vuonna" läksimme kehittämään puutavara-autojen varustepaketteja. Näistä 70-  lukulaisista tuotteista on kehittynyt yksi kaikkien aikojen suosituimmista ja käytetyimmistä tuotteista pohjoismaissa ja nyt hiljalleen myös muilla EU- alueilla ja Norjassa.

Kehitys kehittyy, -ja me Terminatorimiehet olemme olleet myös alumiinivarusteitten  kehittäjinä.



Alumiini oli tuona "armon vuonna" 1976 ehdottomasti paino/lujuus suhteessa kevein ja kestävin käytettävissä oleva  materiaali puutavarapankkoihin ja apurunkorakenteisiin. Alumiinia sovitettiin "erinomaisuutensa" vuoksi lentokoneitten ja autovarusteitten lisäksi , myös nostureihin, ja perävaunuihin , - jopa henkilöautokoreihin. 



Alumiinin suosion "salaisuutena" on ollut kaksi asiaa, jotka ovat kannattaneet alumiiniset puutavaravarusteet jopa reippaasti yli niitten käytön kannattavuusrajankin. - Ne ovat alumiiniprofiili ja alumiinieloksointi (pintakäsittely).

Alumiinivarusteitten kehityskaari osui 70 luvulle .



Alumiinivarusteitten kehityskaari osui tehokkaimmin 70 luvulle ja noita Maxmossa kehittämiämme tuotteita käytetään pääosin sellaisenaan vielä nytkin 2020 luvulla , lähes 50 vuotta myöhemmin. Alumiinivarusteitten teräsosat ovat muuttuneet tehokkaimmin , johtuen teräsmateriaalien, suunnittelutekniikan ja teräksen käsittelylaitteitten huimasta kehityksestä kuluneina vuosikymmeninä.


Teräs ja alumiini eivät ole ihan helposti hyvälaatuisesti yhteensovitettavissa.



Teräksen ja alumiinin yhteensovittaminen eivät ole mitenkään yksinkertaisia tehtäviä. Pulttiliitoksilla se kyllä onnistuu ja nyt se on helpompaa, kun on oivallettu metallien sähköpatien läheisyyden merkitys korroosion vähentäjänä. Kuumasinkitys on hyvä, sähkösinkitys puolestaan tuo ajan myötä "katastroofin" koko liitokselle ja alumiinille.

Alumiinin ja teräksen yhteensovitus kasvattaa paketin painoa entisestään ylimääräisine ja painavine pulttiliitoksineen , sekä tarvittavine korroosiovaroineen. Alumiinin painoetu menetettiin selvästi jo 80 luvun puolivälissä, kun hitsattavien "ultralujien" terästen kehitystyö alkoi Suomessa Rautaruukkin ja Outokummun toimesta. - Teräkset , ja niitten jatkojalostus ovat nyt kehittyneet reippaasti yli alumiinivarusteitten tuottavuusrajan, samaten teräsvarusteitten pintakäsittelyn laatu alkaa olla korkeatasoista.

Pintakäsittely ja muisto alumiinin keveydestå ovat tuottavien ja korkealaatuisten  erikoisteräksisten tuotteitten "sudenkuoppana" edelleenkin.



Alumiinituotteitten näyttävä teippaus ja kestävä , kohtuullisesti ulkonäkönsä säilyttävä pintakäsittely ovat edelleenkin ratkaisevana monen ammattimiehen tuotevalinnoissa. Rarkaisevana siitäkin huolimatta , että tuo "alumiinisokeus" maksaa eittämättä tulomenetyksinä 5% - 10 % liikevaihdosta.  - Kymmenessä vuodessa alumiiniuskollisuudesta  ollaan valmiit menettämään , jopa uuden hyvällä tonttimaalla olevan omakotitalon hinta.

"Vain aika parantaa"




13.07.2020 14:00Terminator pankkojen kesän huoltopakettien tarjoukset..
08.07.2020 11:59Terminator pankkohinnasto 1/2020
13.07.2020 9:00Terminator XXL 8 aeron kevennys 12.9 kilolla oli onnistunut ratkaisu.
11.07.2020 5:55Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta !!
11.07.2020 4:02Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia : KATSO 10.7. LÄHETYS!
10.07.2020 15:00TimberRoad 2020 kehittää ja testaa puutavarayhdistelmiä
10.07.2020 13:54Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
10.07.2020 13:20Triplavaimennin muutti kertaluokkaa paremmaksi koko puutavarapankon kiinnikejärjestelmän.
10.07.2020 8:30Roiskeläpät
08.07.2020 23:24TimberRoad 2020 vetoautojen kuormatilat ja kantavuudet ovat identtisiä.

Siirry arkistoon »