TimberRoad terävaunun rakenne mitoitetaan tuottavuudenn ja liikenneturvallisuuden kannalta optimaalisiksi. Perävaunuun ei rakenneta kuormauksen apulaitteita, ne ovat kaikki syöttöautossa.
Perävaunun paino, kuormatilakoko ja aerodynaamiset ominaisuudet ovat tärkeässä asemassa arvioitaessa perävaunurakenteen tuottavuutta ja liikenneturvallisuutta.
TR perävaunun omapainossa pyritään alittamaan 6.750 kg paino kuusipankkoisena- ja 6.500 kilon paino nelipankkoisena versiona. Perävaunun omapainon alennus kasvattaa kuormatilan maksimointitarvetta . Painon alennus jopa yli 2000 kilolla kasvattaa kuormatilakokotarvetta ja tuloja.
TR perävaunun kuormatila maksimoidaan minimoimalla vaunun runkokorkeus alle 1.1 metrin , sekä valitsemalla vaunuun Terminator XXL kokoluokan pankot tolppamitoilla +3.3m ja runkoleveydellä 2.55m. Tämä XXL pankkokoko antaa perävaunulle kuormatilakokoluokat +67.5 m3 kolmelle kolmosella ja 82,5 m3 (kehyskuutiota) kahdelle 5.5m nippupituiselle tukille ja rangalle.
TR perävaunun runkopituus minimoidaan 9.75 pituiseksi. Tämä lähes metrin rungon lyhennys tehdään käyttämällä kuusipankkoisen ja nelipankkoisen kuormatilan tuomaa mahdollisuutta runkopituuden lyhentämiseksi.
TR perävaunun aerodynaamisia ominaisuuksia kehitetään sekä kuormattuna, että tyhjänäajossa . Aerodynamiikkaparannukset tuovat merkittävät muutokset koiskuormakokoon ja liikenneturvallisuuden kannalta tärkeään kanssaliikenteen näkyvyyden parannukseen.
"TimberRoad" asiantuntija: Heikki Jokela 050 4129 024