Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 33 vuotta !!

24.07.2023 11.00

Vuonna 1990 aloitimme maailman ensimmäisen ja tähänkin mennessä edistyksellisimmän puutavaraperävaunun suunnittelun. Aerovaunun valmistus tapahtui Vaasassa Mansikkasaaressa.

Perävaunukehityksen tulevaisuuden versio vuodelta 1991.

Valmistamamme perävaunuproto oli aikansa kummajainen , ja sitä se on vieläkin. Sen ennen näkemättömät ratkaisut aiheuttivat hämmästystä, ihmetystä ja laajoja epäilyksiä sen kestosta.
Tuon ajan perävaunuammattilaiset olivat kuitenkin arvioissaan 100 prosenttisesti väärässä. Perävaunumme kun siirsi raakapuuta Venäjältä Kainuuseen yli 10 vuotta ja on nyt edelleenkin vaihtolavaliikenteessä Suomessa. Aerovaunumme onkin 90-lukulaisten vaunujen "Viimeinen Mohikaani" , vaunu, joka on kestänyt ajossa reippaan 30- vuotisen "sodan" ihanuudet ja miljoonien kilometrien tuomat monipuoliset ja vähintäänkin riittävät  rasitukset.

Vuonna 1991 aerokehitys sai uutta tietoa ja tekniikkaa.

Aeroyhdistelmä valmistettiin suomalaisten komponenttivalmistajien- ja erikoismetallimiesten- , sekä aerodynamiikan erityisosaajien kiinteänä yhteistyönä.
Aerodynamiikan oppaanamme oli , jo viisi vuotta aiemmin meidät alan salaisuuksiin ohjannut Jarmo Uotila .
- Jarmo oli saanut aerokoulutuksensa Helsingin Teknisen Yliopiston  aero-osastolla , ja siirretty sieltä valittuna erityisosaajana Amerikan mantereelle Pentagonin uumeniin . - Jarmolle ja kumppaneille oli annettu aikanaan tehtäväksi suunnitella atomipommeille jarruvarjot Boengin B-52 pommikoneisiin , niitä koneita kun oli tippunut miehineen mereen Bermudan kolmion pommitesteissä. 



Tämän 33 vuotta sitten kehittämämme puutavarayhdistelmän kokonaisvaltainen aerodymamiikka- ja tuulenohjaustekniikka ovat nyt osaamisemme perustana TimberRoad  yhdistelmien kehitystyössä.

Raakapuuyhdistelmien tuorekehitystä vuodesta 1976,


Heikki Jokela 050 4129 024
TimberRoad  asiantuntija

Lisäätietoa nykypäivän puutavarayhdistelmän
ilmanvastustetekniikasta :
www.terminator.fi sivustolta ja 
Facesta/ Heikki Jokela

P
uutavarayhdistelmässä on kaksi täysin erilaista
ilmavastusmuotoa= tyhjä. ja kuormattu???

Ps. Referenssiartikkeli Jarmo Uotilasta.

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.

Siirry arkistoon »