Kuormansidontavaatimukset tiukentuvat:Tolppien liukuestepinnat ja rautahammastus parantavat pitovoimia ratkaisevasti
14.08.2020 5.59
Puutavara-auton äkkijarrutus asettaa kuormansidonnan ja kuormatilan kuorman kiinnityspinnat erityisen kovalle koetukselle.
Kun yhdistelmää jarrutetaan pyrkivät puutavaraniput jatkamaan matkaansa nippujen liike-energian ansiosta. Nippujen liikkeellelähtöä estää vain kuormasiteet ja nippujen sekä kuormatilan välinen kitka.
Kuormansidontalaki määrittää sidonnan ja liukuestesermien minimivaatimukset.
Kuormasidonnan ja kuormasiteitten kiinnityspisteet on määritelty kuormansidontalaissa , samaten pankkojen liukuestesermien minimivaatimukset.Lakipykälät on tehty 1981 ja niitä on tarkistettu kokonaispainojen korotuksen yhteydessä 1992 (katso laki ajoneuvojen kuormansidonnasta). Jarrujen ja renkaitten kehitys tuo lisävaateita kurmansidonnalle ja lastaukselle.
Mitä tehokkaammaksi jarrutusvoimat kehittyvät, sitä suuremmaksi kasvaa myös kuormansidonnan ja liukuesteitten merkitys.
Kuorman paikallapysymisen takaa vain se, että se ei pääse lähtemään hidastuvuustilanteessa liikkeelle.Tätä estää kuormasiteet ja kuorman ja kuormatilan väliset kosketuspinnat. Kuormasiteet ja kuormansidonta on määritelty selkeästi, mutta niitten korikiinnityksissä ja etenkin käytänön sovellutuksissa on kuorman paikallaanpysymiseen vaikuttavia selkeitä heikennyksiä.
Kuormasiteitten kiinnitys liukupankkoon heikentää sidonnan merkitystä.
Kuormasidontalaki määrittelee sidontapisteitten paikan joko ajoneuvon runkoon, tai kuormakoriin kiinteästi kiinnitettäviksi. Puutavarapankon voidaan katsoa myös olevan kuormakori , mutta mitenkä voidaan ajatella kuormasiteen ja täysin vapaasti eteen-ja taaksepäin liikkuvan liukupankon toimivan jarruna yhdistelmää kiihdytettäessä ja jarrutettaessa. Nippu liikkuu helposti.
Liukuesteitten määritys selkeähkö, mutta käytäntö häilyvä.
Asetus 940 määrittää puutavarapankkojen liukuestepinnoista seuraavaa: - Puutavarapankon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.
Pankkojen liukuestesermin "purevuutta" ei ole erikseen määritelty,ja nyt onkin käytössä myös pankkomalleja, joitten sermit ovat pyöreänurkkaisia ja kosketuspinnoiltaan niin leveitä ja osaksi myös täysin pyöreitä(kuva), että ne eivät pureudu kiinni puuhun laisinkaan .
Alumiini on niin pehmeää, että sen liukuesteet eivät kestä käytössä terävinä.
Vain Terminatoreissa ja junapankoissa purevat pitopinnat koko kuormatilan alueella.
Puutavarapankkojen kehitystyö rautateillä törmäyskokeineen toi suomalaisiin rautatievaunupankkojen tolppiin ja runkoihin terävät liukuestepinnat jo 1983. Kuormatilan pintojen muutos teräväsermisiksi mahdollisti kuormasiteitten käyttövaatimusten poiston rautateitten raakapuukuljetuksista .
Tämän saman kehitystyön tuloksena on Terminator XXL pankkimallistoon tehty tolppien liukuestepinnat sekä pankkorungon puruvoimaa tehostavat rautahammastukset koko kuormatilan alueelle.
XXL -liukuestepinnat yhdessä oikeaoppisen kuormnsidonnan kanssa estävät tehokkaasti nipun liikkeellelähdön jarrutuksissa ja takaavat liukkaimpienkin puutavaralajikkeitteen paikallaanpysymisen myös täyskorkeina nippuina. - Lisäksi tehokkaat pitopinnat tuovat lisäturvallisuutta , täsmällisyyttä ja tehoa myös yhdistelmän kuormauksiin ja sen nippujen purkuihin.
Lisätietoja puutavara-autojen kuormatiloista :
Heikki Jokela 050 4129 024 heikki.jokela@ammattilehti.fi
|