Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???

04.09.2022 11.00


Kehitin alumiinisen apurunkopaketin vuonna 1976. Se nimettiin Alukarikaksi.

Veljekset Kannonlahden Scania oli kymmenen ensimmäisen alumiinivarustepaketilla varustetun puutavara-auton joukossa. Mentiin vuotta 1977.

Alukarikan kehitys nykymuotoonsa (Alucar) kesti kaksi vuotta. Sekä pankkojen, että apurungon ja etuseinän rakenteet ovat edelleenkin perusosin 80 luvun tasolla ja 80 luvun tekniikkaa. - Tuolloin alupaketilla oli n. 500 kilon keveysetu.

Teräkset kehittyivät- alumiini ei.



Teräksien lujuudet kolminkertaistuivat parissa vuosikymmenessä, kun taas alumiini raaka-aineinaan ja valmistusmenetelminään on säilyttänyt 70/80 lukujen tason. - Samanaikaisesti nykytekniikan suunnitteluohjelmat ja niitten jatkeeksi kehitetyt valmistusjärjestelmät palvelevat voittopuolisesti teräsrakenteita.

Teräspaketit kehittyneet keveimmiksi ja niitten muotoilukin on nykypäivää.



Raaka-ainekehitys ja uuden tekniikan valmistusmenetelmät ovat mahdollistaneet teräsrakenteitten muotoilun optimaalisiksi, niin painonsa, kuin muittenkin ominaisuuksiensa suhteen. Teräspaketeissa yksi tehokkaimmista apurunkovarusteitten kehityksestä on kävelytason ja apurunkorakenteitten yhdistäminen yhdeksi monitoimiosaksi. - Sitä se on myöskin alumiinipaketissa.

Alumiinipakettien tekninen taantuma alkoi "faneerikävelytasosta".

Tuottava ja ajo-ominaisuuksia parantava apurunko-uutuus on nyt ...

Alumiinin kimmomoduli on kolmasosa teräksestä. Se asettaa erityisvaatimuksia alumiinirakenteille. Ollakseen edes osaksi kilpailukykyinen ultralujien terästen ominaisuuksille, on rakenteet oltava jäykkiä.  "Puolikotelorakenne" pelastaa paljon ja kävelytason /= nyk. runkosuojauksen korvaaminen irtolevyillä tekee koko paketin painavaksi ja jatkuvaa vahvistelua vaativaksi.

Uutta tekniikkaa tulossa alupaketteihinkin.



Olemme kehittämässä uuden tekniikan varustepakettia kaikkiin siirtoautomalleihin. Uusi alupaketti on toimituspaketti, joka sisältää täysin uuden tyyppisen suojasermin , apurungon kävelytasoineen ,- nämä alumiinista (- ei kuvassa). Alumiinivarustepaketti on yhdistetty älykkäästi Terminatorin pankkomalleihin , ja kokonaisuus muodostaa toimivan, tuottavan ja turvallisen kokonaisuuden 68 tonnin ja 76 tonnin kokonaispainoluokkiin.


Heikki Jokela 
      24/7
050 4129 024 

13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
16.04.2024 7.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
16.04.2024 3.00Suomalainen raakapuun kuljetusjärjestelmä on esimerkillinen.
16.04.2024 0.07Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 17.00Suomalainen raakapuunketju tuottaa mukaansa muovia koko matkaltaan
15.04.2024 15.00Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
15.04.2024 13.00Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!
15.04.2024 11.00TimberRoad yhdistelmmillä haetaan tuottavuuteen reilusti yli 10% helpotusta.
15.04.2024 10.00Puutavarapankon kuormapinta-ala on vaikea käsite.

Siirry arkistoon »