Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???

10.07.2024 13.00


Kehitin alumiinisen apurunkopaketin vuonna 1976. Se nimettiin Alukarikaksi.

Veljekset Kannonlahden Scania oli kymmenen ensimmäisen alumiinivarustepaketilla varustetun puutavara-auton joukossa. Mentiin vuotta 1977.

Alukarikan kehitys nykymuotoonsa (Alucar) kesti kaksi vuotta. Sekä pankkojen, että apurungon ja etuseinän rakenteet ovat edelleenkin perusosin 80 luvun tasolla ja 80 luvun tekniikkaa. - Tuolloin alupaketilla oli n. 500 kilon keveysetu.

Teräkset kehittyivät- alumiini ei.



Teräksien lujuudet kolminkertaistuivat parissa vuosikymmenessä, kun taas alumiini raaka-aineinaan ja valmistusmenetelminään on säilyttänyt 70/80 lukujen tason. - Samanaikaisesti nykytekniikan suunnitteluohjelmat ja niitten jatkeeksi kehitetyt valmistusjärjestelmät palvelevat voittopuolisesti teräsrakenteita.

Teräspaketit kehittyneet keveimmiksi ja niitten muotoilukin on nykypäivää.



Raaka-ainekehitys ja uuden tekniikan valmistusmenetelmät ovat mahdollistaneet teräsrakenteitten muotoilun optimaalisiksi, niin painonsa, kuin muittenkin ominaisuuksiensa suhteen. Teräspaketeissa yksi tehokkaimmista apurunkovarusteitten kehityksestä on kävelytason ja apurunkorakenteitten yhdistäminen yhdeksi monitoimiosaksi. - Sitä se on myöskin alumiinipaketissa.

Alumiinipakettien tekninen taantuma alkoi "faneerikävelytasosta".

Tuottava ja ajo-ominaisuuksia parantava apurunko-uutuus on nyt ...

Alumiinin kimmomoduli on kolmasosa teräksestä. Se asettaa erityisvaatimuksia alumiinirakenteille. Ollakseen edes osaksi kilpailukykyinen ultralujien terästen ominaisuuksille, on rakenteet oltava jäykkiä.  "Puolikotelorakenne" pelastaa paljon ja kävelytason /= nyk. runkosuojauksen korvaaminen irtolevyillä tekee koko paketin painavaksi ja jatkuvaa vahvistelua vaativaksi.

Uutta tekniikkaa tulossa alupaketteihinkin.



Olemme kehittämässä uuden tekniikan varustepakettia kaikkiin siirtoautomalleihin. Uusi alupaketti on toimituspaketti, joka sisältää täysin uuden tyyppisen suojasermin , apurungon kävelytasoineen ,- nämä alumiinista (- ei kuvassa). Alumiinivarustepaketti on yhdistetty älykkäästi Terminatorin pankkomalleihin , ja kokonaisuus muodostaa toimivan, tuottavan ja turvallisen kokonaisuuden 68 tonnin ja 76 tonnin kokonaispainoluokkiin.


Heikki Jokela 
      24/7
050 4129 024 

13.07.2024KATSO TÄSTÄ 12.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset sekä purku- ja kierrätysalan asiaa
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
14.07.2024 3.00Metso toimittaa jauhinmyllyjä kriittisten mineraalien projektiin Yhdysvalloissa
14.07.2024 0.07Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 48 vuotta , ja 37 pankkomallia sitten.
13.07.2024 18.00Ford Capri palaa sähköistyneenä markkinoille 30 vuoden tauon jälkeen
13.07.2024 17.00Me kehitämme itseämme, ja tuotteitamme 100%:sesti muovittomaksi kannolta tehdasprosesseihin.
13.07.2024 15.00Olemme tietoisia siitä, että muovituotteet lähtevät raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjusta kymmenessä vuodessa.
13.07.2024 13.00Lujat, ja ultralujat teräkset kuumasinkittynä ovat ehdotomia perusmateriaaleja puutavara-autovarusteissa.
13.07.2024 12.00Riikosen pojat kopioivat luvatta ketjupuikkarimme, mutta myös kehittivät sitä.
13.07.2024 11.00Kuumasinkityksellä on 20 vuoden pinnoitetakuu

Siirry arkistoon »