Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
10.07.2024 13.00
Kehitin alumiinisen apurunkopaketin vuonna 1976. Se nimettiin Alukarikaksi.

Alukarikan kehitys nykymuotoonsa (Alucar) kesti kaksi vuotta. Sekä pankkojen, että apurungon ja etuseinän rakenteet ovat edelleenkin perusosin 80 luvun tasolla ja 80 luvun tekniikkaa. - Tuolloin alupaketilla oli n. 500 kilon keveysetu.
Teräkset kehittyivät- alumiini ei.

Teräksien lujuudet kolminkertaistuivat parissa vuosikymmenessä, kun taas alumiini raaka-aineinaan ja valmistusmenetelminään on säilyttänyt 70/80 lukujen tason. - Samanaikaisesti nykytekniikan suunnitteluohjelmat ja niitten jatkeeksi kehitetyt valmistusjärjestelmät palvelevat voittopuolisesti teräsrakenteita.
Teräspaketit kehittyneet keveimmiksi ja niitten muotoilukin on nykypäivää.
 
Raaka-ainekehitys ja uuden tekniikan valmistusmenetelmät ovat mahdollistaneet teräsrakenteitten muotoilun optimaalisiksi, niin painonsa, kuin muittenkin ominaisuuksiensa suhteen. Teräspaketeissa yksi tehokkaimmista apurunkovarusteitten kehityksestä on kävelytason ja apurunkorakenteitten yhdistäminen yhdeksi monitoimiosaksi. - Sitä se on myöskin alumiinipaketissa.
Alumiinipakettien tekninen taantuma alkoi "faneerikävelytasosta".

Alumiinin kimmomoduli on kolmasosa teräksestä. Se asettaa erityisvaatimuksia alumiinirakenteille. Ollakseen edes osaksi kilpailukykyinen ultralujien terästen ominaisuuksille, on rakenteet oltava jäykkiä. "Puolikotelorakenne" pelastaa paljon ja kävelytason /= nyk. runkosuojauksen korvaaminen irtolevyillä tekee koko paketin painavaksi ja jatkuvaa vahvistelua vaativaksi.
Uutta tekniikkaa tulossa alupaketteihinkin.

Olemme kehittämässä uuden tekniikan varustepakettia kaikkiin siirtoautomalleihin. Uusi alupaketti on toimituspaketti, joka sisältää täysin uuden tyyppisen suojasermin , apurungon kävelytasoineen ,- nämä alumiinista (- ei kuvassa). Alumiinivarustepaketti on yhdistetty älykkäästi Terminatorin pankkomalleihin , ja kokonaisuus muodostaa toimivan, tuottavan ja turvallisen kokonaisuuden 68 tonnin ja 76 tonnin kokonaispainoluokkiin.
 Heikki Jokela 24/7 050 4129 024
|