Onko alumiini menettänyt kilpailukykynsä ajoneuvotuotannossa ja eritoten pankkovalmistuksessa.

11.01.2024 17.00

Teräkset ovat kehittyneet , alumiini ei !!!




Teräksien muokkaus-, hitsaus-, ja lujuusominaisuudet ovat kehittyneet ratkaisevasti kuluneitten vuosikymmenten aikana. Tämä kehitys ei ole ollut alumiinissa mahdollista. Alumiinin profiiliset tuotantomenetelmät ovat "jähmettyneet" sitkeästi 70- luvun tasolle.

Alumiinin kimmomoduli on 1/3 teräksen kimmomodulista. 

Kimmomodulit ovat teräksillä ja alumiineilla vakioita, joihinka ei voida vaikuttaa. Mitä pienempi on kimmokerroin, sitä helpommin taipuvaa materiaali on, suhteessa sen pinta-alaan/taivutusvastukseen. Tämä kolmasosan kokoinen kimmokerroin asettaa alumiinille lisävaatimuksia teräksisiin rakenteisiin verrattuna.

Alumiinin litrapaino on 1/3 teräksen litrapainosta.

Alumiinin keveys teräkseen verrattuna on totisinta totta. Se on 1/3 teräksen painosta / litra. Lopullinen totuus tuotteistettuna muuttuu monissa valmiissa tuotteissa, kuten esimerkiksi kuljetusvälineissä. Puutavarapankko on niistä hyvä ja selkeä malliesimerkki.

Alumiinin lujuus on alle 1/3 nykyterästen lujuudesta.

Alumiinin keveysetua syö rankasti nykyterästen lujuuksien, ja myötörajojen kasvu, jopa yli nelinkertaiseksikkin alumiinien lujuuteen verrattuna. Uusien "ultralujien" teräslajien erinomainen muokattavuus ja hyvät hitsausominaisuudet lisäävät kilpailuetua entisestäänkin. - Kaiken lisäksi teräspankkojen muotoilu on kehittynyt 3-D tekniikan myötä aivan eti tuottavuus-, ja turvallisuusluokkaan alumiinipankkojen vanhan tekniikan profiilipohjaiseen tuotantoon verrattuna.

Teräs onkin vallannut kuljetusvälineteollisuuden.

Teräksen lujuuksien ja laatuvalikoimien hurja kehitys söi alumiinilta sen orastavan markkinaosuuden kasvun henkilöautojen, kuorma-autojen, ja kaikkien muittenkin kuljetusvälineitten kantavissa rakenteissa. Uudistetut teräkset ovat uuden tekniikan tuotantomenetelmien mahdollistaman optimoidun muodon myötä tehneet teräsrakenteitten nykyisen voittokulun kattavasti mahdolliseksi.XXhj.11.1.2024


Heikki Jokela
050 4129 024
 Asiantuntija 

21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 15.00Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)
23.04.2024 10.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, ja tuottavuudesta on tekniikan historiaa.

Siirry arkistoon »