Onko alumiini menettänyt kilpailukykynsä ajoneuvotuotannossa ja eritoten pankkovalmistuksessa.
22.11.2020 19:46
Teräkset ovat kehittyneet , alumiini ei !!!

Teräksien muokkaus-, hitsaus-, ja lujuusominaisuudet ovat kehittyneet ratkaisevasti kuluneitten vuosikymmenten aikana. Tämä kehitys ei ole ollut alumiinissa mahdollista. Alumiinin profiiliset tuotantomenetelmät ovat "jähmettyneet" sitkeästi 70- luvun tasolle.
Alumiinin kimmomoduli on 1/3 teräksen kimmomodulista.
Kimmomodulit ovat teräksillä ja alumiineilla vakioita, joihinka ei voida vaikuttaa. Mitä pienempi on kimmokerroin, sitä helpommin taipuvaa materiaali on, suhteessa sen pinta-alaan/taivutusvastukseen. Tämä kolmasosan kokoinen kimmokerroin asettaa alumiinille lisävaatimuksia teräksisiin rakenteisiin verrattuna.
Alumiinin litrapaino on 1/3 teräksen litrapainosta.
Alumiinin keveys teräkseen verrattuna on totisinta totta. Se on 1/3 teräksen painosta / litra. Lopullinen totuus tuotteistettuna muuttuu monissa valmiissa tuotteissa, kuten esimerkiksi kuljetusvälineissä. Puutavarapankko on niistä hyvä ja selkeä malliesimerkki.
Alumiinin lujuus on alle 1/3 nykyterästen lujuudesta.
Alumiinin keveysetua syö rankasti nykyterästen lujuuksien, ja myötörajojen kasvu, jopa yli nelinkertaiseksikkin alumiinien lujuuteen verrattuna. Uusien "ultralujien" teräslajien erinomainen muokattavuus ja hyvät hitsausominaisuudet lisäävät kilpailuetua entisestäänkin.
Teräs onkin vallannut kuljetusvälineteollisuuden.
Teräksen lujuuksien ja laatuvalikoimien hurja kehitys söi alumiinilta sen orastavan markkinaosuuden kasvun kuljetusvälineitten kantavissa rakenteissa. Uudistetut teräkset ovat uuden tekniikan tuotantomenetelmien mahdollistaman optimoidun muodon myötä tehneet teräsrakenteitten voittokulun mahdolliseksi.
Heikki Jokela 050 4129 024 Asiantuntija
|