Pankkojen omapainoista puhutaan, mutta yhdistelmäpainot unohdetaan.

09.04.2024 7.00

Scania puutavarayhdistelmä 127.5 m3 kuormatilalla.

Puutavarapankkojen painoista puhutaan ja kiistellään. Viiden - kymmenen kilon painoerot /pankko ovat yleinen painoeroluokka, kun puhutaan saman tonniluokkaisista pankkomalleisata , ja riippumatta, onko pankot terästä, tai alumiinia.Enimmillään pankoista saatava kevennys on 12 pankkoisessa yhdistelmässä luokassa 200 kg. - Riippumatta siitä, onko pankkosarjat teräksisiä, taikka alumiinisia.



Pankkojen painoa on tehokkainta minimoida pankkomääriä pienentämällä, tai puolittamalla yhdistelmän pankkojen lukumäärä tukkipankkotälliseen kuuden pankon luokkaan. Pankoista saarava painosäästö on tuolloinkin vasta 800 kg.- Pankkojen painosta ei ole säästettävissä kaivattuja tonneja.

Suurimmat painosäästöt on otettavissa muualta, kuin pankoista. 



Nykyiset 76-tonnin kuormaimelliset yhdistelmät ovat kasvattaneet omapainoaan monesti reippaastikkin yli 3.000kg:n turhalla perusmassalla. Omapainon kevennystä on saatavissa alustan painosta, kuormaimen painosta, sekä perävaunusta.

Nosturillisesta vetoautosta löytyy yllättävästikkin tonneja.



Kevyimmät neliakseliset hydraulivarusteiset vetoautot painavat alle 13.000kg ja hyvin yleisesti rakennetaan yli 14.000 kilon painoisia vetureita. Vetoautojen painoeroa kasvattaa , jopa toisella reippaala tonnilla kuormainten painoerot. Ei ole vaikeaa löytää kuormainta, joka painaa telineineen yli 4.000kg , mutta vaikeampaa on löytää kuormain, joka painaa alle 3.000 kilon.- Vetureissa nostureineen 2.000 kilon hukkapaino on on vielä yleistä, mutta 3.000 kiloakaan ei ole nykypäivänäänkään tavatonta.


Perävaunujenkin omapainoissa on tonnien painoeroja.



Viisiakselisten perävaunujen omapainot vaihtelevat nekin useissa tonneissa. Painavimmat viisikot ylittävät jopa 9.500 kilon painorajan ja kevyimmät alittavat 6.500 kilon omapainon. Yleisimmin hankitaan perävaunuja, joitten omapainot vaihtelevat välillä 7.500kg - 8.800kg.

Missä euroluokassa näissä kevennyshyödyissä kuljetaan ???



Suomessa on maantieliikenteessä mittava joukko 76-tonnin kokonaispainoluokan yhdistelmiä, joista on mahdollista hyödyntää painosäästö helposti  yli 3.000 kiloa.
- Tuo kolmen tonnin saavutettu lisäkuorma tuottaa 10€/tonni porttitaksalla ja 1000:lla vuotuisella kuormalla 30.000€/vuosi ja viidessä vuodessa potti kasvaa 150.000 euroon / 3.000 kilolla kevennetty yhdistelmä.

Heikki Jokela
050 4129 024

 

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.

Siirry arkistoon »