Muistutus - nyt kun tuo talvikin tuli : -"Loiskuormakokoon voidaan siis vaikuttaa ja minimointi huomioitava jo kalustohankinnassa".
10.01.2023 3.00
Puutavarayhdistelmän loiskuorma on poikkeuksetta aina kokoluokassa 100kg-3.000kg. Loiskurman kokoon on kuitenkin helppoa vaikuttaa nippuvälejä mm. minimoimalla sekä oikeaoppisilla varustevalinnoilla.- Varustevalinnoilla ja ilmavirtauksien suuntauksilla pystytään pienentämään ilmavastusta ja saman aikaisesti lisäksi minimoimaan loiskuormaa.
Puutavarapankoissa on yhdistelmän suurin ilmavastusvoima.
Puutavarapankkoja on ydistelmissä 12 kappaleesta kymmeneen ja jopa kuuteen kappaleeseen. Mitä vähemmän pankkoja on , sitä pienemmät ovat ilmavastusvoimat. Lisäksi pankkojen otsapinta-alalla ja pankon muodolla on suuri merkitys ilmavastusvoimiin ja ilmanvirtauksien suuntaukseen. - Ilmavastusvoimia on helppoa minimoida, jopa omalla lastauskäyttäytymisellä ja ylimääräisten pankkojen poistamisella,
Pankkosarjan ilmavastusvoimat vaihtelevat yllättävän paljon.
Suurimmat ilmavastukset aiheuttavat alumiinipankot ja pienimmillä ilmavastusvoimilla kulkee Terminatorit. Ilmavastusvoimien suuruuteen vaikuttaa pankkojen osalta pankojen otsapinta-ala, ilmavastuskerroin, ja pankkojen lukumäärä. Pankkojen lukumäärän pienentäminen on selkeä vähennys riippumatta pankkomerkistä, js siitä, onko pankko perinteinen alumiinipankko, vaikko uuden tekniikan teräspankko. - Lisäksi voimien minimointiin vaikuttaa käytettyjen pankkojen otsapinta-alat (A), jotka vaihtelevat välillä 1.2m2/pankko - 0.6m2/pankko, ja Cw kertoimet, joitten kokovaihtelu on pankkomallista riippuen Cw= 0.6-1.1. Voimien kokoon vaikutta Cw x A. Pankkovalinnasta johtuva tyhjänäajon ilmavastusvoima voi vaihdella siis moninkertaisesti (3.5x).
Pankkojen kulunvastuksia syntyy sekä tyhjänä- , että kuormattuna ajossa.
Puutavarapankot aiheuttavat vastusvoimia sekä tyhjänäajossa, että kuormattuna. Tehohäviöitten ja polttoainekulujen, sekä päästöjen lisäksi aiheutuu alipaineisia pyörteilyjä, jotka keräävät loiskuormaa lähes kaikkialle rakenteisiin, sekä nippuihin.
Puutavarayhdistelmän alusta ja akaselit ,sekä säiliöt, lokasuojat ja roiskeläpät imevät kaikki nekin tuottavuutta syövää loiskuormaa.
Puutavarayhdistelmän pankot on suurin yksittäinen ilmavastuspinta. Renkaat lokasuojineen ovat kakkosena ja akselit sekä alustarakenteet ja hytti ovat samassa kokoluokassa jaetulla kolmannella tilalla.Näistä errodynaamisesti on muotoiltu auton hytti sekä muutamat teräspankkomallit. Renkaat lokasuojineen sekä roiskeläpät , akselistot ja alustarakenteet , suojasermit ynnä suuri osa pankkomalleista ovat muotoilultaan vanhanaikaisia - samaten myöskin puutavarakuormaimet hytteineen ovat suurivastuksisia. Nämä kaikki osa-alueet kaipaavat uutta muotoilua , sekä rakenteitten älykästä yhteensovitusta. Yhdistelmän käyttäjä pystyy vaikuttamaan omatoimisesti vain nippuvälien minimointiin, sekä hankkimaan aerodynamiikaltaan sekä tuulenohjaustekniikaltaan kehittyneitä varusteita. - Vain aerodynamiikkaa ja tuulenohjaustekniikkaa parantamalla ja nippuvälejä minimoimalla saadaan loiskuormakoot pienennettyä , vaikkapa aluksi "vain" 250- 1.500 kilolla.XXhj.10.1.2023
Heikki Jokela 050 4129 024 Puutavarayhdistelmän aerodynamiikkakehitystä vuodesta 1984.
|