Loiskuormakokoon voidaan siis vaikuttaa.

01.03.2021 10:10



Puutavarayhdistelmän loiskuorma on kokoluokassa 100kg-3.000kg. Sen kokoon on mahdollista vaikuttaa nippuvälejä minimoimalla sekä oikeaoppisilla varustevalinnoilla.- Varustevalinnoilla ja ilmavirtauksien suuntauksilla pyritään pienentämään ilmavastusta ja samalla  minimoimaan loiskuormaa. 

Puutavarapankoissa on yhdistelmän suurin ilmavastusvoima. 



Puutavarapankkoja on ydistelmissä 12 kappaleesta kymmeneen ja jopa kuuteen , mitä vähemmän, sitä pienemmät ovat ilmavastusvoimat. Lisäksi pankkojen otsapinta-alalla ja pankon muodolla on suuri merkitys ilmavastusvoimiin ja ilmanvirtauksien suuntaukseen.

Pankkosarjan ilmavastusvoimat vaihtelevat yllättävän paljon. 



Suurimmat ilmavastukset aiheuttavat alumiinipankot ja pienimmillä ilmavastusvoimilla kulkee Terminatorit. Ilmavastusvoimien suuruuteen vaikuttaa pankkojen osalta pankojen otsapinta-ala, ilmavastuskerroin, ja pankkojen lukumäärä. Pankkojen lukumäärän pienentäminen on selkeä vähennys riippumatta pankkomerkistä, js siitä, onko pankko perinteinen alumiinipankko, vaikko uuden tekniikan teräspankko. -  Lisäksi voimien minimointiin vaikuttaa käytettyjen pankkojen otsapinta-alat (A), jotka vaihtelevat välillä 1.2m2/pankko - 0.6m2/pankko, ja Cw kertoimet, joitten kokovaihtelu on pankkomallista riippuen Cw= 0.6-1.1. Voimien kokoon vaikutta Cw x A. Pankkovalinnasta johtuva tyhjänäajon ilmavastusvoima voi vaihdella siis moninkertaisesti (3.5x).

Pankkojen kulunvastuksia syntyy sekä tyhjänä- , että kuormattuna ajossa.



Puutavarapankot aiheuttavat vastusvoimia sekä tyhjänäajossa, että kuormattuna. Tehohäviöitten ja polttoainekulujen, sekä päästöjen lisäksi aiheutuu alipaineisia pyörteilyjä, jotka keräävät loiskuormaa lähes kaikkialle rakenteisiin, sekä nippuihin.

Puutavarayhdistelmän alusta ja akaselit ,sekä säiliöt, lokasuojat ja roiskeläpät  imevät kaikki nekin tuottavuutta syövää loiskuormaa.



Puutavarayhdistelmän pankot on suurin yksittäinen ilmavastuspinta. Renkaat lokasuojineen ovat kakkosena ja akselit sekä alustarakenteet ja hytti ovat samassa kokoluokassa jaetulla kolmannella tilalla.Näistä errodynaamisesti on muotoiltu auton hytti sekä muutamat teräspankkomallit.
Renkaat lolasuojineen sekä roiskeläpät , akselistot ja alustarakenteet , suojasermit ynnä suuri osa pankkomalleista ovat muotoilultaan vanhanaikaisia - samaten myöskin puutavarakuormaimet hytteineen ovat suurivastuksisia. Nämä kaikki osa-alueet kaipaavat uutta muotoilua , sekä rakenteitten älykästä yhteensovitusta. Yhdistelmän käyttäjä pystyy vaikuttamaan omatoimisesti vain nippuvälien minimointiin, sekä hankkimaan aerodynamiikaltaan sekä tuulenohjaustekniikaltaan kehittyneitä varusteita. - Vain aerodynamiikkaa ja tuulenohjaustekniikkaa parantamalla ja nippuvälejä minimoimalla saadaan loiskuormakoot pienennettyä  , vaikkapa aluksi "vain" 250- 1.500 kilolla.

  
       Heikki Jokela
       050 4129 024
          Puutavarayhdistelmän 
        aerodynamiikkakehitystä
             vuodesta 1984.

19.04.2021Irtotolppaisuus on valmistajalle etu ja helpotus mutta käyttäjälle tappio.
18.04.2021 8:35Alumiinipankko on edelleenkin Skandinavian markkinaykkönen.
17.04.2021 20:37Terminator XXL pankkomallien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 45 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
17.04.2021 18:25Alumiinipankkojen aiheuttamat ilmanvastusvoimat on mahdollista puolittaa !!!
17.04.2021 18:00Terminator aerodynamiikka on muutakin kuin nimi.
17.04.2021 9:19Terminator- tekniikkaa : - Kokonaisvaltainen aerodynamiikka.
17.04.2021 4:44KATSO TÄSTÄ 16.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
16.04.2021 13:57Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima
16.04.2021 13:46Di Olavi H. Koskinen: PUUTAVARA-AJONEUVOYHDISTELMÄN AERODYNAMIIKKA JA POLTTOAINEENKULUTUS
16.04.2021Aerodynamiikan alkusoitot soitettiin Magneettimäessä Saariselällä !!!

Siirry arkistoon »