Aerodynamiikkaa kehitetään "umpikoppipuolella" aktiivisti edelleenkin.
21.02.2022 0.26
Maantiekuljetuksille haetaan tehokkuutta yhdistelmien aerodynaamisista muodoista ja tuulenohjaimista. Puoliperävaunuyhdistelmät ovat pisimmällä , ja niitten osuus liikennevirroista on myöskin merkittävin.
Kuorma-autojen hytit peileineen alkavat olla jo esimerkillisellä tasolla, samaten hytteihin tilattavissa olevat tuulenohjaimet.Hyttien tuulenohjaimet on poikkeuksetta räätälöity "umpikoppeja" varten , ja niistä on säiliö- ja soralavatyypeille ja laveteille enempi haittaa, kuin hyötyä. Avoimissa lavarakenteissa yleistyneet peitteet pienentävät tyhjänäajon vastusvoimia.
Autojen ja perävaunujen alustarakenteitten aeromuotoiluun ja tuulenohjaukseen, sekä peittelyyn on kiinnitetty luvattoman vähän huomiota. Yhdistelmien alakertojen alipainepumput keräävät vettä, pälyä, kuraa, lunta ja jäätä tiesuoloineen - ja lopputulema on kallista, varsinkin pohjolan lumi-, ja pakkasolosuhteissa.
Skandinaavinen puutavarayhdistelmä on ilmavastusvoimiltaan ja loiskuorman keräysominaisuuksiltaan pahimmista pahin. Vaikeusastetta lisää yhdistelmien kuormattuna-ajon ja tyhjänäajon täysin erillaiset ilmavastusmuodot. Lisäksi tyhjä uhdistelmä on silmään "ilmavan" näköinen, ollen kuitenkin ilmavastukseltaan jopa luokassa Cw= 1.6 - 2.2 , kun umpikoppiset ovat laidasta lukien alle yhden.
Heikki Jokela 050 4129 024 Aerodynamiikkakehitysyötä vuodesta 1985
|