Saadaanko aikaiseksi korjaus ylikuormasakkoon kuljettajan osalta jo=vasta vuonna 2021 !!??!!
31.12.2020 14.55
Laki ylikuormamaksusta 51/1982
Ylikuormamaksu määrätään ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän sallitun kokonaismassan taikka sallitun akseliin tai teliin kohdistuvan massan ylittävästä massasta siltä osin kuin ylitys on enemmän kuin viisi prosenttia sallitusta kokonaismassasta taikka enemmän kuin kymmenen prosenttia sallitusta akseliin tai teliin kohdistuvasta massasta.
Olin mukana tuota asiantuntijajäsenenä tuota ylikuormalakia valmisteltaessa 80-luvun alussa. Tuolloin ei ymmärretty sitä, että kuljettajaa alettaisiin rangaista nollatoleranssilla - toleranssilla, jota kuljettajan on monesti täysin mahdotonta valvoa, ja siihen edes vaikuttaa.
Liikennevalvonnassa on kuluneina vuosina alettu kuitenkin sakottaa kuljettajaa jo hyvinkin pienistä ylityksistä ylikuormamaksulain alkuperäisestä tarkoituksesta poiketen. Sen mukaan ylikuormavalvonta piti olla verrattavissa nopeusvalvontaan 5%-10%:n toleransseineen ja sakko-. sekä ajokieltokäytävtöineen.
Kuorma-auton kuljettajan, ja kuorma-autoyrityksen mahdollisuudet sakotus, ja ajokieltokäytännön korjaamiseen ovat mahdottomia. - Tähän kuuluisi ottaa väkevää kantaa kuljetusalan järjestöjen, jotka olivat yhtenä rintamana ajamassa lakia ylikuormamaksusta 5%/10% toleransseineen 80- luvun alussa.
Heikki Jokela asiantuntija
Ps. Ylikuormalakikäytäntö vaatii ehdottomasti edellenkin nuo 5%/10%:n vaaka-, ja loiskuormatoleranssit - nämä sekä kuorman, että myös kuljettajan osalta.XXhj
|