Nippusidonta on haastavimmillaan perävaunussa.

08.01.2021 12:26

Käytäntö on osoittanut, että raakapuunippujen sidonta on haastavimmillaan perävaunun nipuilla. Sitä se on sekä eteen-, että taaksekkin päin.



Uudet määräykset helpottavat eteenpäin vaadittavaa hidastuvuuskestoa 1.0 m/s2:sta 0.8 m/s2:een. Tämä mahdollistaa vaatimuksien täytön huolellisella ohjeistuksen mukaisella sidonnalla , tehokkailla liukuestepinnoilla ja oikeaoppisella kuormauksella. - Vaatinus on edelleen kova, se edellyttää nippujen  pysymistä paikoillaan kaikissa keliolosyhteissa ja kaikilla puutavaralajikkeilla kuivan kelin sokkijarrutuksissa (0.8m/s2).



Määräyksissä vaaditaan lisäksi 0.5m/s2 kesto sekä sivulle-, että taakseppäin. Molemmat ovat jo 940/1982 asetuksen mukaisia kovia vaatimuksia. Sivuhidastuvuusvoima painavalla ja korkealla nipulla on yhdistelmän kaatokuorman kanssa samassa suuruusluokassa. Nipun taakseppäin pysyvyyden minimivaatimus verrattavissa perinteisten jarrujen 0.5m/s2 aikaansaamaan hidastuvuuteen.


Heiki Jokela
050 4129 024

Ps Seuraavaksi tarkastelemme perävaunun pankkojen ja kiristimien vaatimia muutoksia ja sidontaa helpottavaa kuormauskäytäntöä.

19.12.2020 11:59Terminator pankkohinnasto 12/2020
19.01.2021 20:16Alumiinipankkon keveys perustuu pieneen kuormatilaan.
18.01.2021 14:04Teräksellä ja teräksellä on eroa, - niin on alumiinilla ja alumiinillakin.
17.01.2021 11:22Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan.
16.01.2021 9:33Junavaunupankoista alkoi nuppusidonnan "pitovoimien" kehittäminen.
15.01.2021 20:28KATSO TÄSTÄ 15.1.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
15.01.2021 9:31Terminatorien turvallisuus on aivan omassa luokassaan,
15.01.2021 1:28Terminatoreitten tuottavuusetu on yllättävän suuri.
14.01.2021 15:51Kaksi pankkojen tärkeintä ominaisuutta ovat tuottavuus ja turvallisuus.
13.01.2021Terminator tekniikkaa 6. : - 100% liukuestepinnat pankoissa ja tolpissa

Siirry arkistoon »