Nippusidonta on haastavimmillaan perävaunussa.
03.03.2021 7:28

Käytäntö on osoittanut, että raakapuunippujen sidonta on haastavimmillaan perävaunun nipuilla. Sitä se on sekä eteen-, että taaksekkin päin.

Uudet määräykset helpottavat eteenpäin vaadittavaa hidastuvuuskestoa 1.0 m/s2:sta 0.8 m/s2:een. Tämä mahdollistaa vaatimuksien täytön huolellisella ohjeistuksen mukaisella sidonnalla , tehokkailla liukuestepinnoilla ja oikeaoppisella kuormauksella. - Vaatinus on edelleen kova, se edellyttää nippujen pysymistä paikoillaan kaikissa keliolosyhteissa ja kaikilla puutavaralajikkeilla kuivan kelin sokkijarrutuksissa (0.8m/s2).

Määräyksissä vaaditaan lisäksi 0.5m/s2 kesto sekä sivulle-, että taakseppäin. Molemmat ovat jo 940/1982 asetuksen mukaisia kovia vaatimuksia. Sivuhidastuvuusvoima painavalla ja korkealla nipulla on yhdistelmän kaatokuorman kanssa samassa suuruusluokassa. Nipun taakseppäin pysyvyyden minimivaatimus verrattavissa perinteisten jarrujen 0.5m/s2 aikaansaamaan hidastuvuuteen.
 Heiki Jokela 050 4129 024
Ps. lastaus , ladonta ja nippumuoto ovat tärkeä osuus nippusidonnan pitävyyttä.
|