Nippusidonta on haastavimmillaan perävaunussa.

31.08.2021 12:17

Käytäntö on osoittanut, että raakapuunippujen sidonta on haastavimmillaan perävaunun nipuilla. Sitä se on sekä eteen-, että taaksekkin päin.



Uudet määräykset helpottavat eteenpäin vaadittavaa hidastuvuuskestoa 10 m/s2:sta 8 m/s2:een. Tämä mahdollistaa vaatimuksien täytön huolellisella ohjeistuksen mukaisella sidonnalla , tehokkailla liukuestepinnoilla ja oikeaoppisella kuormauksella. - Vaatinus on edelleen kova, se edellyttää nippujen  pysymistä paikoillaan kaikissa keliolosyhteissa ja kaikilla puutavaralajikkeilla kuivan kelin sokkijarrutuksissa (5 - 7 m/s2).



Määräyksissä vaaditaan lisäksi 5m/s2 kesto sekä sivulle-, että taakseppäin. Molemmat ovat jo 940/1982 asetuksen mukaisia kovia vaatimuksia. Sivuhidastuvuusvoima painavalla ja korkealla nipulla on yhdistelmän kaatokuorman kanssa samassa suuruusluokassa. Nipun taakseppäin pysyvyyden minimivaatimus verrattavissa perinteisten jarrujen 5m/s2 aikaansaamaan hidastuvuuteen.


Heiki Jokela
050 4129 024

Ps. lastaus ,  ladonta  ja nippumuoto ovat tärkeä osuus nippusidonnan pitävyyttä. 

22.09.2021 6:48Määräys kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta.
23.09.2021 15:00LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.09.2021 9:09Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
22.09.2021 17:11Nippumuodolla on yllättävän suuri merkitys.
21.09.2021 8:20Metsä Group käynnisti haun tammikuussa 2022 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
20.09.2021 6:51Uusi puun varastointiopas valmistunut - tutustu tästä
19.09.2021 17:39Terminatorit ovat monesta suunnasta järkevät.
19.09.2021 10:22Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan.
19.09.2021 9:10Junavaunujen tolpista se lähti !!!
19.09.2021 3:13.TerminatorTekniikkaa:............. . -"Paukku ja Pupu"-.

Siirry arkistoon »