Teräksellä ja teräksellä on eroa, - niin on alumiinilla ja alumiinillakin.
25.02.2022 13.11
Hitsattavien terästen lujuuksissa on jopa viisinkertaisia eroja. Vastaavasti alumiiniseosten lujuuserot ovat jopa yli 20- kertaisia eri seostyyppien ja lämpökäsittelyjen välillä.
Aloitin alumiinipankkovalmistuksen vuonna 1976. Tuolloin lujin saatavissa oleva pankkomateriaali oli ns. sinkkiseos , jonka hitsausominaisuudet olivat erinomaiset, johtuen materiaalin ns. keinovanhenemisesta. Sinkkiseoksen keinovanheneminen lujittaa rakenteet hitsauksen jälkeen materiaalin alkuperäislujuuteen ja rakenne on luja ja pitkäikäinen. - Tämä sinkkiseoksille ominainen piirre ei toimikkaan vastaavasti muilla alumiiniseoksilla.
Nykyisissä kuorma-auton alumiinisissa päällirakenteissa on sinnkiseos käytössä vain yhden suomalaisen valmistajan kiinteätolppaisissa pankoissa. Kaikki muut valmistavat pankkonsa ja apurunkonsa seoksista jotka ovat lujuudeltaan yli 20% sinkkiseoksia heikompia, ja joitten hitsausominaisuudet ovat ilman erillisiä lämpökäsittelyjä luokassa välttävä. - Tämä näkyy kestävyydessä ja käyttöiässä.
Sinkkiseoksen vähäinen käyttö johtuu siitä, että sinkkiprofiilien valmistajia on suomessa vain yksi. Lisäksi käyttön vähäisyyteen vaikuttaa sinkkiseosteisten profiilien hinta , joka on selvästi piiseoksia korkeampi.- Lujemmat kupariseokset ovat käytössä pääosin vain lentokoneteollisuudessa XXhj.14.2.2022
|