Metallisten puutavaravarusteitten pintakäsittelyä olemme "opetelleet" vuodesta 1976 - 45 vuotta !!!

24.01.2021


1.Kun aloitin alumiinisten Alukarikoitten teon vuonna 1976 , tuntui kaikki selkeältä - mutta siitä lähtien onkin kuitenkin ollut enempi epäselkeää.



Alumiinin pintakäsittely oli 70- luvulla pääosin tuntematon, ja monen mielestä tarpeetonta- ei minun mielestäni. Jo ensimmäisten tiesuolakylpyjen ja pakkastalvien jälkeen aukeni suuri kehityspolku alumiinin pintakäsittelyn tarpeille, ja osaamisen kehittämiselle , yhdessä kaikkien alumiiniprofiilivalmistajien kanssa.

2. Alumiinin rinnalle puutavara-autovarusteitten valikoimaan tuli 80- luvulla lujitetut teräkset. Terästen pintakäsittely oli tuolloin enempi katastroofitilanteessa, kun "myrkkymaalikielto" oli astunut voimaan ja uusia lääkkeitä vasta kehiteltiin.

 

Myrkkymaalikielto aiheutti "täystyrmäyksen" kaikille ulkotilojen teräsvalmistajille. Tämä tuntui tehokkaimmin meillä pankkovalmistajille, joitten tuote seisoi aina näkysissä paraatipaikalla ja jo kehitystien loppuun käyneitten  alumiinipankkojen rinnalla. - Apuun tuli lopulta pitkien kehitysvaiheitten jälkeen sinkkipohjustettu pulverimaalaus , ja kuumasinkitys.

3. Rosterit olivat nekin  kehityksen pyörässä mukana. Ruostumattomien terästen kehitystyöt alkoivat myöskin terästen lujituksesta , - ja jatkuivat sitten jo tavanomaisesti pintakäsittelyyn.



Ruostumattomista teräksisä, on alumiinin lailla yleisenä virheellinen käsitys , että ne eivät ruostu. - Tämänkin epätotuuden olen saanut läpikäydä aivan alkutekijöistä alkaen yhdessä Outokummun rosteriryhmän kanssa aivan kantapään kautta. 
_____________________________________

Kehitystarve ei lopu, ja haasteita riittää!!!
_____________________________________



Puutavarapankkojen pintakäsittelyn haasteena olleeet esteet olemme onnistuneet pääosin ratkaisemaan ja ylittämään. - Avoimeksi on kuitenkin jäänyt kiinteitten alumiinipankkojen osuus . Tämä johtuu siitä, että kiinteitten pakkkojen kokoluokan eloksointipatoja ei ole vielä pohjoismaissa.

Rosteri on myötörajansa "näkymättömyyden" vuoksi ehdelleen kehitystilassa. Tämä puute näkyy puutavara-autoilijoille vielä nykyistenkin vaaka-antureiden vaatimista kalibrointitarpeista. -Pintakäsittelyn ongelmat on kuitenkin pääosin tosterin osalta jo ratkaistut.



Heikki Jokela
 Asiantuntija 
050 4129 024


25.02.2021 16:17Terminator pankkohinnasto 1.4.2021 alkaen.
28.02.2021 13:45TimberRoad siirtokuljetusten yksi tuottavuuseduista on moninkertainen punnitus.
27.02.2021 10:11Tarvitsemme nyt runsaasti vaihtopankkoja. Huippuhyvitykset.
27.02.2021 9:21KATSO TÄSTÄ 26.2.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
26.02.2021 5:19Pomminvarmat perävaunun etupankon kiinnikesarjat ovat nekin osa turvallistga kuormansidontaa.
23.02.2021 8:00Hyödynnä nyt pankkotarjouksemme - erikoisteräkset tuntuvan hinnankorotuksen edessä.
22.02.2021 7:15Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
20.02.2021 10:11KATSO TÄSTÄ 19.2.2021 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
19.02.2021 11:43"Pomminvarman" perävaunun etukiinnikkellä on takuuvarmat ominaisuudet.
19.02.2021 8:49Tuplakiinnikkeelle on kehitetty "pomminvarma" pitokyky.

Siirry arkistoon »