Metallisten puutavaravarusteitten pintakäsittelyä olemme "opetelleet" vuodesta 1976 - 45 vuotta !!!

06.02.2022 19.17


1.Kun aloitin alumiinisten Alukarikoitten teon vuonna 1976 , tuntui kaikki selkeältä - mutta siitä lähtien onkin kuitenkin ollut enempi epäselkeää.



Alumiinin pintakäsittely oli 70- luvulla pääosin tuntematon, ja monen mielestä tarpeetonta- ei minun mielestäni. Jo ensimmäisten tiesuolakylpyjen . sekä maantieliåeitten ja pakkastalvien jälkeen aukeni suuri kehityspolku alumiinin pintakäsittelyn tarpeille, ja osaamisen kehittämiselle , yhdessä kaikkien alumiiniprofiilivalmistajien kanssa. -Tutuksi tulivat myös alumiinien lujuutta murentavat sähköparikorroosiot. 

2. Alumiinin rinnalle puutavara-autovarusteitten valikoimaan tuli 80- luvulla lujitetut teräkset. Terästen pintakäsittely oli tuolloin enempi katastroofitilanteessa, kun "myrkkymaalikielto" oli astunut voimaan ja uusia lääkkeitä vasta kehiteltiin.

 

Myrkkymaalikielto aiheutti "täystyrmäyksen" kaikille ulkotilojen teräsvalmistajille. Tämä tuntui tehokkaimmin meillä pankkovalmistajille, joitten tuote seisoi aina näkysissä paraatipaikalla ja jo kehitystien loppuun käyneitten  alumiinipankkojen rinnalla. - Apuun tuli lopulta pitkien kehitysvaiheitten jälkeen sinkkipohjustettu pulverimaalaus , ja kuumasinkitys.

3. Rosterit olivat nekin  kehityksen pyörässä mukana. Ruostumattomien terästen kehitystyöt alkoivat myöskin terästen lujituksesta , - ja jatkuivat sitten jo tavanomaisesti pintakäsittelyyn.



Ruostumattomista teräksisä, on alumiinin lailla yleisenä virheellinen käsitys , että ne eivät ruostu. - Tämänkin epätotuuden olen saanut läpikäydä aivan alkutekijöistä alkaen yhdessä Outokummun rosteriryhmän kanssa aivan kantapään kautta. 
_____________________________________

Kehitystarve ei lopu, ja haasteita riittää!!!
_____________________________________



Puutavarapankkojen pintakäsittelyn haasteena olleeet esteet olemme onnistuneet pääosin ratkaisemaan ja ylittämään. - Avoimeksi on kuitenkin jäänyt kiinteitten alumiinipankkojen osuus . Tämä johtuu siitä, että kiinteitten pakkkojen kokoluokan eloksointipatoja ei ole vielä pohjoismaissa.

Rosteri on myötörajansa "näkymättömyyden" vuoksi ehdelleen kehitystilassa. Tämä puute näkyy puutavara-autoilijoille vielä nykyistenkin vaaka-antureiden vaatimista kalibrointitarpeista. -Pintakäsittelyn ongelmat on kuitenkin pääosin tosterin osalta jo ratkaistut.



Heikki Jokela
 Asiantuntija 
050 4129 024


25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.

Siirry arkistoon »