Metallisten puutavaravarusteitten pintakäsittelyä olemme "opetelleet" vuodesta 1976 - 49 vuotta !!!

03.07.2025 19.00

1.Kun aloitin alumiinisten Alukarikoitten teon vuonna 1976 , tuntui kaikki selkeältä - mutta siitä lähtien onkin kuitenkin ollut enempi epäselkeää.



Alumiinin pintakäsittely oli 70- luvulla pääosin tuntematon, ja monen mielestä tarpeetonta- ei minun mielestäni. Jo ensimmäisten tiesuolakylpyjen . sekä maantieliåeitten ja pakkastalvien jälkeen aukeni suuri kehityspolku alumiinin pintakäsittelyn tarpeille, ja osaamisen kehittämiselle , yhdessä kaikkien alumiiniprofiilivalmistajien kanssa. -Tutuksi tulivat myös alumiinien lujuutta murentavat sähköparikorroosiot. 

2. Alumiinin rinnalle puutavara-autovarusteitten valikoimaan tuli 80- luvulla lujitetut teräkset. Terästen pintakäsittely oli tuolloin enempi katastroofitilanteessa, kun "myrkkymaalikielto" oli astunut voimaan ja uusia lääkkeitä vasta kehiteltiin.

 

Myrkkymaalikielto aiheutti "täystyrmäyksen" kaikille ulkotilojen teräsvalmistajille. Tämä tuntui tehokkaimmin meillä pankkovalmistajille, joitten tuote seisoi aina näkysissä paraatipaikalla ja jo kehitystien loppuun käyneitten  alumiinipankkojen rinnalla. - Apuun tuli lopulta pitkien kehitysvaiheitten jälkeen sinkkipohjustettu pulverimaalaus , ja kuumasinkitys.

3. Rosterit olivat nekin  kehityksen pyörässä mukana. Ruostumattomien terästen kehitystyöt alkoivat myöskin terästen lujituksesta , - ja jatkuivat sitten jo tavanomaisesti pintakäsittelyyn.



Ruostumattomista teräksisä, on alumiinin lailla yleisenä virheellinen käsitys , että ne eivät ruostu. - Tämänkin epätotuuden olen saanut läpikäydä aivan alkutekijöistä alkaen yhdessä Outokummun rosteriryhmän kanssa aivan kantapään kautta. 
_____________________________________

Kehitystarve ei lopu, ja haasteita riittää!!!
_____________________________________



Puutavarapankkojen pintakäsittelyn haasteena olleeet esteet olemme onnistuneet pääosin ratkaisemaan ja ylittämään. - Avoimeksi on kuitenkin jäänyt kiinteitten alumiinipankkojen osuus . Tämä johtuu siitä, että kiinteitten pakkkojen kokoluokan eloksointipatoja ei ole vielä pohjoismaissa.

Rosteri on myötörajansa "näkymättömyyden" vuoksi ehdelleen kehitystilassa. Tämä puute näkyy puutavara-autoilijoille vielä nykyistenkin vaaka-antureiden vaatimista kalibrointitarpeista. -Pintakäsittelyn ongelmat on kuitenkin pääosin tosterin osalta jo ratkaistut.



Heikki Jokela
 Asiantuntija 
050 4129 024


04.07.2025KATSO TÄSTÄ OKRA 2025 -ERIKOISLÄHETYS! Laaja raportti maatalousnäyttelystä - paljon asiaa koneista ja urakoinnista
21.06.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
15.05.2025LUE TÄSTÄ! Kevään suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
08.07.2025 3.00Muoviroskan lisääntyminen on suuri ongelma.
08.07.2025 0.07Ford tuo markkinoille odotetun E-Transit Custom AWD -nelivetomallin
07.07.2025 19.00Junavaunupankkojen kiinteä paikalleen asennus on toiminut ja yli 40 vuotta - ja pankkoja siirtelemättä pois niitten oikeilta paikoiltaan.
07.07.2025 18.00Terminatorien ja TimberMaxxien turvallisuus on aivan omassa luokassaan.
07.07.2025 17.00Mikä on raakapuun rautatiekuljetusten rehellinen kuljetustaksa kannolta tehtaalle, mutta selkeitä etujakin on -= pankkopaikoituksessa ???
07.07.2025 16.00Pankkokiinnitykset.
07.07.2025 15.00Maksimaaliset nippusidontaominaisuudet: - "Terminatorien ja TimberMaxxien nippusidonnan turvallisuus on aivan omassa luokassaan"???

Siirry arkistoon »