Kourallinen kuitua painaa 300 kg-1600kg. - Kuormatilan koko määräytyy kevyimmän lajikkeen mukaisesti

23.08.2020 10.00

Puuravarakourallinen (0.45 m2) raakapuuta painaa 300 kg - 1600kg. Kevyimmät kouralliset on energiapuuta ja kuitua sekä painavimmat koivu-, tai haapatukkia. Kourallisen painoon vaikuttaa raakapuun kehyskuutiopaino ja sen nippukipituus Puutavaran nippupituudet vaihtelevat yleisimmin 3.1 m- 6.2m välillä. Kuitu- ja energiapuunippujen nippupituudet ovat luokkaa 3.1m, 4.2n ja 5.5m. Tukilla vastaavat nippujen mitat ovat 3.1m , 5.5 m ja 6.2m.

Kuormatilan kokovaatimukset määräytyvät  kevyimmän lajikkeen -, ja ajoneuvon kantavuuden mukaisesti.

Puutavarayhdistelmän kuormatilan koko määräytyy kantavuuden ja sillä ajettavan kevyimmän puutavaralajikkeen mukaiseti. Molemmat vaihtelevat suuresti. Eu asetukset märittelevät sallitut ulkomitat ja sisämitat ovat omakohtainen valinta.

Kevyt siirtoauto ja painava nosturillinen nelikko liikkuvat tasakuormin.

Vetoautojen kantavuudet vaihtelevat kolmiakselisissa pääosin 12.000 kg ja 19.000kg välillä. Suurin kantavuus löytyy siirtoautoista ja pienin hyttinosturillisista painava-alustaisista ja varusteisista automalleista. Neliakselisissa vastaavat kantavuuserot ovat 18.000 kg - 23.000kg. Kantavin on kevyt 12.000 kiloinen nelikko hydraulivarustein ja pienimmät kantavuudet ovat vastaavasti painava-alustaisissa ja varusteisissa hyttinosturillisissa vetoautoalustavalinnoissa.

Kuormatilat samankokoisia kaikissa kokonaispainoluokissa.

Puutavarayhdistelmien kuormatilakoot on mahdollista rakentaa samaan kokoluokkaan kaikissa kolmessa kantavuusluokassa. Kuormatilan maksimikoko määräytyy sallittujen ulkomittojen ja valittujen sisämittojen mukaisesti. Ulkomittoja rajoittaa maksimikorkeus (4.4m)-, maksimileveys (2.55m tai 2.60m)- ja kuormatilojen yhteenlaskettu maksimipituus (21.42m). Yhdistelmien kokonaiskorkeudet vaihtelevat 4.1m ja 4.4 m välilla ja yleisin ulkoleveys on 2.55m. Kuormatilojen yhteenlaskettu kokonaispituus on edelleen mittaluokassa 18 m .

Pankkojen pinta-alaerot jopa 1.5 m2.

Pankkojen kuormapinta-aloissa on edelleen suuria eroja. Pahimmillaan erot ovat 1.5m ja hyvin yleisesti 1.2m2. Pankkojen sisätiloissa on täten kasvattamisvaraa monissa tapauksissa jopa kolmen 0.45m2:n nosturikourallisen verran / kuormatilanippu. Tämä kokoero vastaa kolmella 5.5m kuitunipulla lähes 25 kehyskuution lisätilavuutta ja 10.000 kg:n kuormakasvua 400kg kehyskuutiopainoiselle kuidulle. 

Heikki Jokela
050 4129 0

13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
16.04.2024 15.00Terminatoreitten suosion salaisuus - nerokas muotoilu ja pintakäsittely, sekä kopiomallien valmistajien suuri määrä.
16.04.2024 13.00Puutavara-autoilla suurimmat ilmanvastusvoimat ja sitä kautta suuret polttoainekulut.
16.04.2024 12.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
16.04.2024 11.00Onko seuraava nosturini Zeta???
16.04.2024 9.00"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!
16.04.2024 7.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
16.04.2024 3.00Suomalainen raakapuun kuljetusjärjestelmä on esimerkillinen.
16.04.2024 0.07Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta

Siirry arkistoon »