Kertausta: - Raakapuuyhdistelmien nippusidonta vaatii selkeytystä - vodelta 2021.

10.03.2025 13.00


Raakapuuyhsistelmien nippusidontavaatimus on selkeä. Nippujen pitää pysyä paikoillaan 8m/s2 hidastuvuudella eteenpäinj ja 5m/s2 sivuille- ja taaksepäin.



Sidontamääräykset eivät ole tiukentumassa, mutta niitten noudattaminen tulee lopulta jopa välttämättömaksi.

Puutavarayhdistelmien nippusidonta koostuu monista eri yksityiskohdista ja peruseroja on jo auton ja perävaunun osalla.
-Auton sidonta tukeutuu nyt perus sidonnan lisäksi nipun korkuiseen suojasermiin ja jatkuvakiristeisiin runkoon kiinnitettyihin kuormasiteisiin.
- Perävaunun sidonnassa vaunuun ei vaadita suojasermejä, jos sidonta täyttää vaatimusten hidastuvuusmääräykset kaikissa keliolosuhteissa ja kaikilla raakapuulajikkeilla.

Vaatimuksien mukainen sidonta on monien eri "pitovoimien" summa.

Nippusidonnan vaatimuksiin päästään kitkavoimien maksimoinnilla, pankkojen paikallaan pysymisellä, sekä asetuksen mukaisella ajoneuvon runkoon kiinnitetryillä automaattisiteillä. Sidonta vaatii aina lisäksi käyttäjältä vastuulista terveen järjen käyttöä sidonnan lisäksi kuormauksessa ja kuormanippujen muotoilussa.

Heikki Jokela
 Asiantuntija
050 4129 024
21.03.2025KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
24.03.2025 13.00Nippuvälien minimoinnista saatavissa oleva potti on yllättävän suuri.
24.03.2025 12.00Johtuuko hurja turhien roiskeläppien määrä vain mainonnasta.
24.03.2025 12.00Mikä merkitys aerodynamiikalla on raakapuu yhdistelmän tuottavuuteen ja turvallisuuteen..
24.03.2025 11.00Nippuväleistä löytyy rahaa !!!
24.03.2025 9.00Junavaunujen pankkovälit ovat edulliset, mutta vaunun pituus tuo lisäkuluja aerodynamiikasta.
24.03.2025 8.00Puutavarayhdistelmämme suomalaiseen etu junavaunuun verrattaessa on haluttaessa nippuvälin minimointi.

Siirry arkistoon »