Raakapuuyhdistelmien nippusidonta täsmentyy 1.4.2021. Terminator pankkopaketti on valmis uusille vaatimuksille.
13.02.2021 17.36
Terminatormallistoa on kehitetty reippaan kymmenen vuoden ajan tuottavaksi ja turvalliseksi. Mallistossamme on huomioitu maksimaalisen kuormatilan lisäksi kaikki kuormatilan turvallisuustekijät.
Pankkojen turvallisuus jakautuu moneen eri tekijään, jotka kaikki ovat huomioitu Terminatoreitten, ja niitten kiinnikkeitten , sekä kuormakiristyksen rakenteissa.
Kuormansidontalaki 1.4.2021 tuo lisäturvallisuutta raakapuuyhdistelmien kuormatilarakenteisiin. Rakennevaatimukset koskevat sekä itse pankkorakenteita , että niitten kiinnikkeitä . Samaten ohjeistus tiukentuu kuormasiteitten ja itse sidonnan osalta.
Kitkavoimien maksimointi ja pankkojen paikoillaan pysyminen ovat välttämättömyys.
Terminatoreitten rakenteissa on huomioitu uusien hidastuvuusvaatimusten mukanaan tuomat kitkavoimatarpeet, sekä kiinnikkeitten lujuuksissa että vaimentimissa. Lisäksi Terminatoreitten tolppien liukuestepinnoilla on minimoitu kuormasiteitten poiston aiheuttamia vaaratilanteita.
Nippusidonnan ja pankkorakenteitten , sekä kuormauksen oikeaoppisuus tekevät perävaunun etuseinän tarpeettomaksi - autossa se on oltava, ja kuorman korkuisena.
Kuormasidonta muuttuu oleellisesti ja näennäinen sidonta ei ole hyväksyttävissä. Sidontavaatimuksissa on vaade kuormasiteen kiinniktyksestä ajoneuvoon ja nippujen ylimpien puitten tukeutumisesta vähintään kahteen kuormatilan tolppaan. Lisäksi sidoksen kiristys on oltava jatkuvasti ohjeen mukaisessa kireydessä. Tämä edellyttää automaattikiristyslaitteitten käyttöä yhdistelmän kaikissa siteissä.
Heikki Jokela 050 4129 024
|