Uusi "nippusidontalaki" tuo uusajattelun kuormatiloille ja sidonnalle, - sekä itse kuormaamiselle.
03.03.2021 9.25
Raakapuuyhdistelmien maantieliikenteen uudet 1.4.2021 voimaantulevat määräykset ovat osa kuormakoreja ja kuorman varmistamista koskevaa määräyspakettia.
Nippujen paikallaanpysyminen on varmistettava kaikissa keleissä ja kaikilla puutavaralajikkeilla.
Näissä määräyksissä on vaatimus, että puutavaranippujen on pysyttävä paikoillaan, kun niihin vaikuttaa 8m/s2 hidastuvuus eteenpäin , ja 5 m/s2 taakse ja sivuille. Paikallaanpysyminen varmistetaan auton etusermillä, pankkojen kitkapinnoilla ja kuormansidonnalla sidoksien kiristysvoimineen.
Parhaan tuntuman kuljettajalle antaa se, kun hidastuvuusvaatimuksia vertaa yhdistelmän njarrutehoihin. Puutavarayhdistelmien minimi jarrutusteho on oltava 5m/s2 ja uusien yhdistelmien suurtehojarrut antavat parhaimmillaan 7m/s2 hidastuvuuden.
Puutavaranippujen on siis pysyttävä paikoillaan yllämainituilla 8m/s2 hidastuvuuksilla eteenpäin, ja 5m/s2 sivuille ja taaksepäin. Tämä vaatimus on täytyttävä kaikilla puutavaralajikkeilla ja kaikissa keliolosuhteissa.
Kaikki raakapuunkuljetusta harjoittaneet kuljettajat ovat tietoisia, että vaade on kova, ja se vaatii tarkoin valittujen varusteitten ja kuormasidonnan automaattikiristyksen lisäksi harkitusti tehdyn ja hidatuuvuuksien, sekä sidonnan kannalta oikeaoppisen kuormauksen.
Heikki Jokela 050 4129 024
|