Kuormakori- / nippusidontamääräys / 1.4.2021 - tutustu !!!

25.10.2021 1.12

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/
regulation/FI_Final_Kuormakorit_ja_kuorman_
varmistaminen_korjaukset.pdf

Raakapuunkuljetusta koskevat osuudet :



6 Raakapuun kuljettamiseen valmistettu ajoneuvo ja raakapuun sidontavälineet

6.1 Ohjaamon suoja

Puutavarapankkoin varustetussa autossa pitää olla ohjaamon suoja, joka toimii myös kuormatilan etuseinänä. Sen tulee kestää 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima.

Ohjaamon suojan tulee olla vähintään ohjaamon levyinen ja pankkojen korkuinen, kuitenkin enintään 420 cm korkea. Ohjaamon suojan pitää olla umpinainen tai verkkoa, jonka silmäkoko on enintään 5 x 5 cm ja langan paksuus vähintään 4 mm.

Auton päällirakenteen valmistajan tulee testata tai testauttaa rakenteen lujuus.

Testissä suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Lisäksi suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia eteenpäin kohdistuva 5 kN voima 0,25 m2 alueelle suojan yläkulmaan kohdistettuna. Vaihtoehtoisesti hyväksytään standardin SS 2563:1978 mukaan suoritettu testi.
Jos samasta ohjaamon suojan rakenteesta on useita korkeuksia, riittää korkeimman rakenteen testaaminen. Hyväksynnässä vaatimustenmukaisuus todetaan valmistajan todistuksesta. Todistuksessa on yksilöitävä se, miten suoja on kiinnitetty auton runkoon tai apurunkoon.

6.2 Pankkojen lukumäärä ja lujuus

Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin
tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun vähintään 2/3 tolpan korkeudesta korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin alapinnasta mitattuna kohdistetaan sivusuunnassa voima, joka vastaa neljäsosaa pankkoa kohti sallitun kuorman painosta.

Pankko saa joustaa edellä tarkoitetussa kuormitustestissä 1/8 sallittua kuormaa vastaavalla voimalla sivusuunnassa kummallekin puolelle enintään 50 mm yli pankkon nimellisleveyden. Pankkoon tulee merkitä sille sallittu suurin kuormitus.

Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen on oltava sellainen, että kahden peräkkäisen pankkon päällä oleva kuorma voidaan sitoa ajoneuvoon. Jos peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella.

Puutavarapankkon poikkipalkin on oltava varustettu ylöspäin suunnatulla, vähintään 10 mm:n korkuisella särmällä, joka estää puiden liukumista pituussuunnassa.

6.3 Pankkojen kiinnitys ajoneuvoon

Pankkojen kiinnityksen ajoneuvoon tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia tai vaurioita suoraan ajoneuvon sivusuuntaan pankon tolpan korkeuden puoliväliin kohdistuva voima, joka on vastaa puolta pankolle sallitusta kuormasta.

6.4 Raakapuun sidontavälineet

Ajoneuvoon kiinteästi asennettuihin raakapuun sidontavälineisiin tulee merkitä niiden nimellislujuus ja niiden tuottama kiristysvoima.

8 Kuorman varmistaminen

Kuorma tulee varmistaa siten, että se pysyy paikallaan 8 m/s2 hidastuvuudessa eteenpäin ja 5 m/s2 hidastuvuudessa taakse ja sivuille päin.

8.2 Raakapuukuorman varmistaminen

Raakapuukuormien sidonnassa puutavaranipun sidosten yhteenlasketun nimellislujuuden tulee olla vähintään 0,2 kertainen puutavaranipun massaan nähden ja kiristysvoiman 0,05 kertainen puutavaranipun massaan nähden.

Jos puutavaranipun edessä ei ole sermiä tai toista nippua, tulee puutavaranipun sidonnan nimellislujuuden ja kiristysvoiman olla 1,5-kertainen edellä mainittuihin vaatimuksiin nähden.

Kohdan 8.2 vaatimuksia raakapuukuorman varmistamiseen sovelletaan 1.1.2022 alkaen.



21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 7.00Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 15.00Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)

Siirry arkistoon »