TimberRoad siirtokuljetusten yksi tuottavuuseduista on moninkertainen punnitus.

02.02.2025 18.00


Puutavarayhdistelmien kuormakokoa rajoittaa lastauspunnitusten, jopa useitten tuhansienkin kilojen heitot.Lisäepävarmuutta tuo ajon aikana kerääntyvä "loiskuorma" , jonka koko vaihtelee 100 kilosta jopa muutamiin tonneihin.

Moninkertaisesta punnituksesta apua.



Syöttöauton, perävaunun ja siirtoauton kuormapuntareilla ja nosturivaakituksella on mahdollista saada moninkertaiset punnitustulokset. Näitä tietoja hyödyntämällä on mahdollista päästä hyvinkin lähelle sallittuja  kantavuuskuormakokoja. Lisäksi loiskuormien keräymää on mahdollista arvioida kelikohtaisin ja kokemusperäisin ennakoinnein.

Akselipainovaakat tuplaavat punnitustietomäärät.

Puutavara- ajoneuvoyhdistelmätyyppien vertailu,mitoitustarkastelut ja  mittaustulokset


Autojaen ja perävaunujen akselipainovaakat ovat nosturin kuormauspunnitukselle varmistin ja yhdistelmän painoa on helppu seurata koko siirtokuljetuksen ajan. Kokonais seurantaa tehostaa myös syöttöautolle ja siirtoautolle räätälöidyt yhtenäiset nippukoot.

Perävaunukuormalle  kaksi, ja autokuormalle neljä punnitusta.

Tamtron puutavaranosturivaaka - Konekorjaamo Riikonen Oy


Perävaunu lastataan siirtoautolle valmiiksi tienvarsipinoilta. Sen kuorma punnitaan kuormainvaakalla kerran, ja vaunun lisäpunnitus saadaan akselivaakoilta.
Syöttöauton kuorma punnitaan lastauksessa ja akselipainovaakat antavat tarkistustulokse. Lisäksi syöttöauto lastaa kahteen kertaan punnitun autokuorman siirtoautoon vaihtopaikalla. Tuolloin saadaan toiset kaksi punnitusta siirtoauton kuormalle. 

Siirtoautonkin  paino  kasvaa aina ajon aikana .

Ilmavirtaus ja lumi näyttää muotoilutarpeen.


Siirtoauton yhdistelmäpaino kasvaa aina ajon aikana. Tämän ajon aikana kerääntyvän "loiskuorman" kokoon vaikuttaa sekä sää-, että ajo-olosuhteet ja lisäksi yllättävän paljon yhdistelmän aerodynaamiset ominaisuudet ilmanvirtauksineen. Kertyvä kuorma on poikkeuksetta yhdistelmän  rakenteista-, kuormauksesta ja nippuvälien kokoluokista johtuen sadasta kilosta muutamiin tonneihin.

"Loiskuormakoon" minimoinnista ennakoinnista lisätuloja.

Lumi kerääntyy akanvirtapintojen ympärille - kehitettävää on vielä paljon.


Loiskuormakoon minimoinnilla ja mahdollisimman tarkalla ennakoinnilla on mahdollista kasvattaa yhdistelmäryhmän tulosta jopa yli viidenkin prosentin lisätulot.
Loiskuormaa on mahdollista minimoida kehittämällä alustarakenteita, virtauksen ohjaustekniikkaa ja minimoimalla nippuvälejä. - Kuormien moninkertaisista punnituksista ja ajonaikaisesta seurannasta on mieskohtaiselle osaamiselle ja kuormakojen ennakoinnille ratkaisevan suuri apu.XXhj.2.2.2025



Heikki Jokela 0504129024

========================

Lisätietoja 24/7 toimituksistamme:
Heikki 050 4129 024
Markku 0400 148 584
Esko 040 5153716
========================
14.06.2025KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
15.05.2025LUE TÄSTÄ! Kevään suuri Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
18.06.2025 18.00Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
18.06.2025 17.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
18.06.2025 16.002000-luvun metallien, ja niitten pinnoitteitten testit toivat vastauksen.
18.06.2025 15.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
18.06.2025 14.00Metalliset pinnoitteet opeteltiin TimberMaxx pankkomalleilla jo 2000.luvun alkuvuosina.
18.06.2025 13.00Miksi autoissa pankkoja siirrellään "alvariinsa", ja junavaunuissa ne ovat aina oikeilla paikoillaan???
18.06.2025 12.00Pankkomalliemme materiaalitestit.

Siirry arkistoon »