TimberRoad siirtokuljetusten yksi tuottavuuseduista on moninkertainen punnitus.

28.02.2021 13:45


Puutavarayhdistelmien kuormakokoa rajoittaa lastauspunnitusten, jopa useitten tuhansienkin kilojen heitot.Lisäepävarmuutta tuo ajon aikana kerääntyvä "loiskuorma" , jonka koko vaihtelee 100 kilosta jopa muutamiin tonneihin.

Moninkertaisesta punnituksesta apua.



Syöttöauton, perävaunun ja siirtoauton kuormapuntareilla ja nosturivaakituksella on mahdollista saada moninkertaiset punnitustulokset. Näitä tietoja hyödyntämällä on mahdollista päästä hyvinkin lähelle sallittuja  kantavuuskuormakokoja. Lisäksi loiskuormien keräymää on mahdollista arvioida kelikohtaisin ja kokemusperäisin ennakoinnein.

Akselipainovaakat tuplaavat punnitustietomäärät.

Autojaen ja perävaunujen akselipainovaakat ovat nosturin kuormauspunnitukselle varmistin ja yhdistelmän painoa on helppu seurata koko siirtokuljetuksen ajan. Kokonais seurantaa tehostaa myös syöttöautolle ja siirtoautolle räätälöidyt yhtenäiset nippukoot.

Perävaunukuormalle  kaksi, ja autokuormalle neljä punnitusta.

Perävaunu lastataan siirtoautolle valmiiksi tienvarsipinoilta. Sen kuorma punnitaan kuormainvaakalla kerran, ja vaunun lisäpunnitus saadaan akselivaakoilta.
Syöttöauton kuorma punnitaan lastauksessa ja akselipainovaakat antavat tarkistustulokse. Lisäksi syöttöauto lastaa kahteen kertaan punnitun autokuorman siirtoautoon vaihtopaikalla. Tuolloin saadaan toiset kaksi punnitusta siirtoauton kuormalle. 

Siirtoautoyhdistelmän paino  kasvaa aina ajon aikana .

Siirtoauton yhdistelmäpaino kasvaa aina ajon aikana. Tämän ajon aikana kerääntyvän "loiskuorman" kokoon vaikuttaa sekä sää-, että ajo-olosuhteet ja lisäksi yllättävän paljon yhdistelmän aerodynaamiset ominaisuudet ilmanvirtauksineen. Kertyvä kuorma on poikkeuksetta yhdistelmän  rakenteista-, kuormauksesta ja nippuvälien kokoluokista johtuen sadasta kilosta muutamiin tonneihin.

"Loiskuormakoon" minimoinnista ennakoinnista lisätuloja.

Loiskuormakoon minimoinnilla ja mahdollisimman tarkalla ennakoinnilla on mahdollista kasvattaa yhdistelmäryhmän tulosta jopa yli viidenkin prosentin lisätulot.
Loiskuormaa on mahdollista minimoida kehittämällä alustarakenteita, virtauksen ohjaustekniikkaa ja minimoimalla nippuvälejä. - Kuormien moninkertaisista punnituksista ja ajonaikaisesta seurannasta on mieskohtaiselle osaamiselle ja kuormakojen ennakoinnille ratkaisevan suuri apu.



Heikki Jokela 0504129024


18.04.2021 8:35Alumiinipankko on edelleenkin Skandinavian markkinaykkönen.
17.04.2021 20:37Terminator XXL pankkomallien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 45 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
17.04.2021 18:25Alumiinipankkojen aiheuttamat ilmanvastusvoimat on mahdollista puolittaa !!!
17.04.2021 18:00Terminator aerodynamiikka on muutakin kuin nimi.
17.04.2021 9:19Terminator- tekniikkaa : - Kokonaisvaltainen aerodynamiikka.
17.04.2021 4:44KATSO TÄSTÄ 16.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
16.04.2021 13:57Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima
16.04.2021 13:46Di Olavi H. Koskinen: PUUTAVARA-AJONEUVOYHDISTELMÄN AERODYNAMIIKKA JA POLTTOAINEENKULUTUS
16.04.2021Aerodynamiikan alkusoitot soitettiin Magneettimäessä Saariselällä !!!
15.04.2021 11:31Onko puutavarayhdistelmien pankkopaikkojen siirtely hankalaa ja turhaa työtä ???

Siirry arkistoon »