TimberRoad siirtokuljetusten yksi tuottavuuseduista on moninkertainen punnitus.

21.11.2022 3:00


Puutavarayhdistelmien kuormakokoa rajoittaa lastauspunnitusten, jopa useitten tuhansienkin kilojen heitot.Lisäepävarmuutta tuo ajon aikana kerääntyvä "loiskuorma" , jonka koko vaihtelee 100 kilosta jopa muutamiin tonneihin.

Moninkertaisesta punnituksesta apua.



Syöttöauton, perävaunun ja siirtoauton kuormapuntareilla ja nosturivaakituksella on mahdollista saada moninkertaiset punnitustulokset. Näitä tietoja hyödyntämällä on mahdollista päästä hyvinkin lähelle sallittuja  kantavuuskuormakokoja. Lisäksi loiskuormien keräymää on mahdollista arvioida kelikohtaisin ja kokemusperäisin ennakoinnein.

Akselipainovaakat tuplaavat punnitustietomäärät.

Puutavara- ajoneuvoyhdistelmätyyppien vertailu,mitoitustarkastelut ja  mittaustulokset


Autojaen ja perävaunujen akselipainovaakat ovat nosturin kuormauspunnitukselle varmistin ja yhdistelmän painoa on helppu seurata koko siirtokuljetuksen ajan. Kokonais seurantaa tehostaa myös syöttöautolle ja siirtoautolle räätälöidyt yhtenäiset nippukoot.

Perävaunukuormalle  kaksi, ja autokuormalle neljä punnitusta.

Tamtron puutavaranosturivaaka - Konekorjaamo Riikonen Oy


Perävaunu lastataan siirtoautolle valmiiksi tienvarsipinoilta. Sen kuorma punnitaan kuormainvaakalla kerran, ja vaunun lisäpunnitus saadaan akselivaakoilta.
Syöttöauton kuorma punnitaan lastauksessa ja akselipainovaakat antavat tarkistustulokse. Lisäksi syöttöauto lastaa kahteen kertaan punnitun autokuorman siirtoautoon vaihtopaikalla. Tuolloin saadaan toiset kaksi punnitusta siirtoauton kuormalle. 

Siirtoautonkin  paino  kasvaa aina ajon aikana .

Ilmavirtaus ja lumi näyttää muotoilutarpeen.


Siirtoauton yhdistelmäpaino kasvaa aina ajon aikana. Tämän ajon aikana kerääntyvän "loiskuorman" kokoon vaikuttaa sekä sää-, että ajo-olosuhteet ja lisäksi yllättävän paljon yhdistelmän aerodynaamiset ominaisuudet ilmanvirtauksineen. Kertyvä kuorma on poikkeuksetta yhdistelmän  rakenteista-, kuormauksesta ja nippuvälien kokoluokista johtuen sadasta kilosta muutamiin tonneihin.

"Loiskuormakoon" minimoinnista ennakoinnista lisätuloja.

Lumi kerääntyy akanvirtapintojen ympärille - kehitettävää on vielä paljon.


Loiskuormakoon minimoinnilla ja mahdollisimman tarkalla ennakoinnilla on mahdollista kasvattaa yhdistelmäryhmän tulosta jopa yli viidenkin prosentin lisätulot.
Loiskuormaa on mahdollista minimoida kehittämällä alustarakenteita, virtauksen ohjaustekniikkaa ja minimoimalla nippuvälejä. - Kuormien moninkertaisista punnituksista ja ajonaikaisesta seurannasta on mieskohtaiselle osaamiselle ja kuormakojen ennakoinnille ratkaisevan suuri apu.



Heikki Jokela 0504129024

05.12.2022 3:00Kun suunnittelin Alukarikan ja niitten teippaukset vuonna 1976 oli tietotaso toinen,
05.12.2022 0:07Pinnoituskin kehittyy vain "kantapään kautta".
04.12.2022 18:00Kuumasinkitys suunnittelun ja valmistuksen kannalta
04.12.2022 17:00Teräskappaleitten kuumasinkitysprosessi takaa pitkän käyttöiän .
04.12.2022 15:00Kuumasinkitysprosessi.
04.12.2022 13:00Purkukonekouria on monia malleja, joista suuri osa onnistuu kuumasinkitä liki sellaisenaan.
04.12.2022 11:00Puuravarayhdistelmän kuormaimen muuttaminen riittävän muovittomaksi onnistuu helpolla.
04.12.2022 10:35KATSO TÄSTÄ VIIKON 48/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
04.12.2022 9:00Puutavarayhdistelmässä on kuormatila ja etuseinä muoviton - vain koura korjataan.
04.12.2022 7:00Alokoneenkin muovittomaksi muutostyöt on hallinnassa, ja helppoja.

Siirry arkistoon »