Materiaalivalinta - teräksissä ja alumiineissa on suuria eroja.

06.03.2021 9:08

alu_hirvi_pink.jpgPuutavarapankon materiaalin oikea valinta on pankkomallin keston ja pylverimaalin pysyvyyden  kannalta yksi tärkeimmistä perustoista. Pankkomateriaalilla on puuravaranajossa poikkeuksen kovat käyttövaatimukset.

Vaihtoehtoja on kymmenittäin.

alu_pankkoterakset.jpgPankkovalmistukseen soveltuvat hyvin sekä teräs,alumiini ,että ruostumaton teräs. Kaikista näistä metalleista on eri luujuusluokkia ja erilailla muokkausta sekä hitsausta sietäviä vaihtoehtoja. Terminatoreitten materiaalivalimmat eivät ole halvimmasta päästä, vaan materiaalina käytetään parasta ajoneuvoteräslaatua  - ultralujaa ja säänkestävää. 

Alumiinipankoissa  kahta perusseosta.

alupankko_timtech.jpgAlumiinipankkojen niin materiaalit, kuin mallistotkin ovat suurelta osin 70 luvun konstruktiota ja materiaalityyppejä. Lujin on ns.sinkkiseos ja toinen hyvin yleisesti käutetty on pii-mangaaniseos. Molemmat seokset käytetään poikkeuksetta lämpökäsittelytilassa T6. Karkaisu tuo lujuutta ja taipumankestoa molempiin seostyyppeihin, mutta piiseos pehmenee yli 50% sitä hitsattaessa, kun taas sinkkiseosteinen karkaistu alumiini palautuu hitsauksen jälkeen nopeasti alkuperäislujuuteensa .

Ruostumattomastakin löytyy pankkoterästä.

alu_stainless.jpgTerästen kehityskaari  on ollut tällä vuosituhannella huimaa ja onnistuneita laatuja on tullut paljon tuotantoon. Ruostumaton teräs on ollut kokeilukäytössä sadassa TimberMaxx pankossa ja niitä on testattu vuosia Lappeenrannan Teknisen Yliopiston testilaboratoriossa. Kymmeniä kokeita lujuustesteinä ja värinänsiotokokeina on tehty ja tuotetekniikka alkaa pikkuhiljaa  hahmottua. Ruostumattomille ominaiseen "virumiseenkin" on löydetty lääke ja sitäkin on kehitetty pankkotestien yhteydessä. Kehitystyö jatkuu ja lujitettujen rosteriterästen käyttö lisääntyy tasaisesti kuljetusvälineissä ja löytänee vielä tiensä myös vaativaan pankkokäyttöön.

Sääkestävät ja sinkkipinnoitetut  teräkset ovar olleet käytössämme ja 2000 luvun alusta.

alu_pankkoterakset.jpgTerminator XXL pankkoteräkset ovat käyneet tähänastisista pankkomalleista kovimmat testit ja kenttäkäytön seurannat. Tuotteet ovat saaneet rinnalleen sinkityksellä ruosteenestokäsitellyn SSAB 700 sarjalaisesta sinkityspinnoitteella ruostumattomaksi käsitellyn ja  hinnaltaan edullisen  pankkomalliston.

xxl_punainen_XXL pankkomallsisto on osoittautunut lukuisissa testeissä ja nyt jo nyli kymmenenvuoden  käytössä tähänastisista pankkomalleista lujimmaksi ja aivan omassa kuokassaan taipumia, purkukonevoimia, törmäyksiä ja pankkojen tyhjänäkäyntuvärinää sietäväksi pankoksi. Värinätesteissä se ylitti kymmenkertaisesti tähänastiset värinäkokeissa testatut pankkomallit.

SSAB:N  ultralujat teräkset ovat muokattavuudeltaan lujitettujen terästen valiokaarttia ja niitten ruosteenkesto-ominaisuudet ovat aivan omassa luokassaan.  Ruostumattomuus takaa tälle hyvin testatulle XXL mallistolle kymmenien vuosien luotettavan ja tuottoisan käyttöajan.XXhj.

18.04.2021 8:35Alumiinipankko on edelleenkin Skandinavian markkinaykkönen.
17.04.2021 20:37Terminator XXL pankkomallien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 45 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
17.04.2021 18:25Alumiinipankkojen aiheuttamat ilmanvastusvoimat on mahdollista puolittaa !!!
17.04.2021 18:00Terminator aerodynamiikka on muutakin kuin nimi.
17.04.2021 9:19Terminator- tekniikkaa : - Kokonaisvaltainen aerodynamiikka.
17.04.2021 4:44KATSO TÄSTÄ 16.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
16.04.2021 13:57Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima
16.04.2021 13:46Di Olavi H. Koskinen: PUUTAVARA-AJONEUVOYHDISTELMÄN AERODYNAMIIKKA JA POLTTOAINEENKULUTUS
16.04.2021Aerodynamiikan alkusoitot soitettiin Magneettimäessä Saariselällä !!!
15.04.2021 11:31Onko puutavarayhdistelmien pankkopaikkojen siirtely hankalaa ja turhaa työtä ???

Siirry arkistoon »