Junavaunujen tolpista se lähti !!!
19.09.2021 9.10
Junavaunuihin kehitettiin 80- luvun alkuvuosina ultralujasta SSAB teräksestä muotoillut liukuesteelliset pankot. Junapankkojen liukuesteillä haettiin täsmällisyyttä lastaukseen ja purkuun, sekä pitovoimia nippujen paikoillaan pysyvyyteen.
Puitten paikallaanpysymistä testattiin mm. törmäyskokein ja vertailuna oli sileäpintaiset tolpat. Liukuestepinnat kuormatilassa todettiin ylivoimaisiksi kaikilla osa-alueilla, ja ne tulivatkin suomalaisten raaakapuuvaunujen vakiomalliksi.
Vaulujen tolppakorkeuden ylilastaus kiellettiin, ja tolppiin maalattiin maksimilastauskorkeuden osoittavat merkinnät. Lisäksi käyttövuosien aikana todettiin hankala sidonta tarpeettomaksi ja sidokset on nyt vain vaunuletkojen etunipuissa.
Turvallinen liukuestepinta oli pankoissamme kokeilla jo 80/90 luvun aikana, mutta sen aikainen purkukäytäntö siirsi uustuotannon aloittamisen 2010 luvulle. - Nykytekniikan lastaus ja purku suosii liukuestepintaisia kuormatiloja ja niitten turvallisuus on nyt tervetullutta myös raakapuun maantiekuljetuksiin.
Heikki Jokela Kuormatilakehitystä jo vuodesta 1976.
|