Junavaunujen tolpista se lähti !!!

19.09.2021 9:10

Junavaunuihin kehitettiin 80- luvun alkuvuosina ultralujasta SSAB teräksestä muotoillut liukuesteelliset pankot. Junapankkojen liukuesteillä haettiin täsmällisyyttä lastaukseen ja purkuun, sekä pitovoimia nippujen paikoillaan pysyvyyteen. 



Puitten paikallaanpysymistä testattiin mm. törmäyskokein ja vertailuna oli sileäpintaiset tolpat. Liukuestepinnat kuormatilassa todettiin ylivoimaisiksi kaikilla osa-alueilla, ja ne tulivatkin suomalaisten raaakapuuvaunujen vakiomalliksi.



Vaulujen tolppakorkeuden ylilastaus kiellettiin, ja tolppiin maalattiin maksimilastauskorkeuden osoittavat merkinnät. Lisäksi käyttövuosien aikana todettiin hankala sidonta tarpeettomaksi ja sidokset on nyt vain vaunuletkojen etunipuissa.

Terminatorit tehtiin jo suunnitteluvaiheessa turvallisuus edellä 

Turvallinen liukuestepinta oli pankoissamme kokeilla jo 80/90 luvun aikana, mutta sen aikainen purkukäytäntö siirsi uustuotannon aloittamisen 2010 luvulle. - Nykytekniikan lastaus ja purku suosii liukuestepintaisia kuormatiloja ja niitten turvallisuus on nyt tervetullutta myös raakapuun maantiekuljetuksiin.

Heikki Jokela
Kuormatilakehitystä
jo vuodesta 1976.

25.10.2021 1:12Kuormakori- / nippusidontamääräys / 1.4.2021 - tutustu !!!
24.10.2021 19:08Nippusidonnan pitävyys koostuu useitten eri tekijöitten yhteispelistä.
24.10.2021 12:46Nippudidonnan vastuitten vakavuusaste on vähintäänkin riittävä.
24.10.2021 11:42Nippusidonnan "pitovoimatekijöitä" on useita.
23.10.2021 10:20Sidonnan yksi vaikuttimista on puutavara itse.
22.10.2021 22:10KATSO TÄSTÄ 22.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
22.10.2021 19:30Pyydä Terminatortarjous .
21.10.2021 15:19Terminator- tekniikkaa : - Kokonaisvaltainen aerodynamiikka.
20.10.2021 6:51Terminator XXL liukulevyt.
20.10.2021 2:55Alumiinin ja alumiiniprofiilien tuomat rajoitukset kuormatilakoon kasvattamiseen.

Siirry arkistoon »