Junavaunujen tolpista se lähti !!!

19.09.2021 9.10

Junavaunuihin kehitettiin 80- luvun alkuvuosina ultralujasta SSAB teräksestä muotoillut liukuesteelliset pankot. Junapankkojen liukuesteillä haettiin täsmällisyyttä lastaukseen ja purkuun, sekä pitovoimia nippujen paikoillaan pysyvyyteen. 



Puitten paikallaanpysymistä testattiin mm. törmäyskokein ja vertailuna oli sileäpintaiset tolpat. Liukuestepinnat kuormatilassa todettiin ylivoimaisiksi kaikilla osa-alueilla, ja ne tulivatkin suomalaisten raaakapuuvaunujen vakiomalliksi.



Vaulujen tolppakorkeuden ylilastaus kiellettiin, ja tolppiin maalattiin maksimilastauskorkeuden osoittavat merkinnät. Lisäksi käyttövuosien aikana todettiin hankala sidonta tarpeettomaksi ja sidokset on nyt vain vaunuletkojen etunipuissa.

Terminatorit tehtiin jo suunnitteluvaiheessa turvallisuus edellä 

Turvallinen liukuestepinta oli pankoissamme kokeilla jo 80/90 luvun aikana, mutta sen aikainen purkukäytäntö siirsi uustuotannon aloittamisen 2010 luvulle. - Nykytekniikan lastaus ja purku suosii liukuestepintaisia kuormatiloja ja niitten turvallisuus on nyt tervetullutta myös raakapuun maantiekuljetuksiin.

Heikki Jokela
Kuormatilakehitystä
jo vuodesta 1976.

24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 18.00Tuottavuus.
24.04.2024 17.00Terminatorien perusominaisuudet ovat tuottavuus ja turvallisuus , elikkä tämä on jo mahdollista .
24.04.2024 15.00Neliakselinen 35 tonnin kokonaispainon puutavarayhdistelmän vetoauto.
24.04.2024 13.00Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
24.04.2024 11.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
24.04.2024 9.00MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä

Siirry arkistoon »