Kuormansidonnan hidastuvuudet 8m/s2 ja 5m/s2 - mitä se käytännössä tarkoittaa.
27.03.2021 9:47
Kuormansidontalaki 1.4.2021 määrittelee raakapuunippujen paikallaanpysymisen vaatimuksiksi 8m/s2 hidastuvuudella eteenpäin ja 5m/s2 sivuille ja taakse.- Mutta mitä nämä ilmoitetut hidastuvuusarvot ovat käytännössä???

Hidastuvuuksista pääsee käsitykseen, kun niitä vertaa yhdistelmän jarrutehoihin.Valtaosan puutavarayhdistelmien jarrutehot ovat 5m/s2 - 6m/s2. Uusimpien suurtehojarrullisten yhdistelmientehot alkavat ylittää 6m/s2 ja parhaat mittaustulokset ovat olleet hieman alle 7m/s2. - Yhdistelmäjarrujen katsastusvaade on minimi 5m/s2.

Saavutettavat hidastuvuusvoimat ovat maksimissaan sokkijarrutuksissa kuivalla puhtaalla asfaltilla. Tuolloin nippusidonnan pitokyky on myöskin vaativimmillaan , ja se korostuu liukkailla ja/tai jäisillä puutavaralajikkeilla. - Jos yhdistelmän puut eivät pysy paikoillaan kaikissa jarrutustilanteissa, eivät sidonnat ole silloin myöskään määräysten mukaisia.
Traficom:Kuormakorit ja kuorman varmistaminen https://www.traficom.fi/sites/default/ files/media/regulation/FI%20Final%20 Kuormakorim%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ys.pdf
Seuraavaksi: Millä päästään vaatimuksen mukaiseen nippusidontaan.
|