Yhdistelmissä painoeroja, jopa liki viisi tonnia - mutta mitä se on euroina ???.

28.03.2021 10:00


Suomessa on edelleenkin yleisin yhdistelmätyyppi nosturillinen vetoauto, varustettuna varsinaisella perävaunulla. Yhdistelmien kokonaispainoluokka on kasvanut nopeasti 76 tonniseksi. 

Tarkastelemme tässä nyt tuota 76 tonnista nosturillista yhdistelmää.



Suomen raakapuunajon perusmalli on nosturillinen yhdistelmä, jolla ajetaan puutavaraa metsäteitten varsilata tehtaille, sahoille, juniin ja terminaaleihin, sekä terminaaleista eteenpäin. Tämä yhdistelmätyyppi koostuu hydrauliikalla varustetusta puutavara-autosta irroitettavalla puutavarakuormaimella , sekä siirtopankkoperävaunulla. - Pankkojen määrä on yleisimmin 12 kpl = autossa 4 kpl ja perävaunussa 8kpl. 

Maksimissaan vertailuuhdistelmistä löytyy 5 tonninkin painoeroja.



Painoeroja tarkastellaan tässä kolmena kokonaisuutena :

- perävaunu 9.5 tonnia - 7 tonnia = 2.5 tonnia
- nosturi  4.5 tonnia - 3 tonnia = 1.5 tonnia
- vetoauto 13 tonnia - 12 tonnia = 1.0 tonnia
       Yhdistelmän  painoero jopa 5 tonnia !!!

Mitä tuo on rahassa yhdistelmän ensimmäisenä viitenä käyttövuotena ???

euro500kasissa.jpg











Suomalaisilla yhdistelmillä ajetaan keskimäärin 1000 kuormaa vuodessa. Ajotaksalla 10€/tonni kertyy jokaisesta tonnista lisätuloja 10.000€/vuosi . Viidestä tonnista se on 50.000€ /vuosi - ja viidessä vuodessa potti kasvaa jo 250.000€:n.

Heikki Jokela
050 4129 024

18.04.2021 8:35Alumiinipankko on edelleenkin Skandinavian markkinaykkönen.
17.04.2021 20:37Terminator XXL pankkomallien kehityskaari alkoi keväällä 1976, 45 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
17.04.2021 18:25Alumiinipankkojen aiheuttamat ilmanvastusvoimat on mahdollista puolittaa !!!
17.04.2021 18:00Terminator aerodynamiikka on muutakin kuin nimi.
17.04.2021 9:19Terminator- tekniikkaa : - Kokonaisvaltainen aerodynamiikka.
17.04.2021 4:44KATSO TÄSTÄ 16.4. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
16.04.2021 13:57Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima
16.04.2021 13:46Di Olavi H. Koskinen: PUUTAVARA-AJONEUVOYHDISTELMÄN AERODYNAMIIKKA JA POLTTOAINEENKULUTUS
16.04.2021Aerodynamiikan alkusoitot soitettiin Magneettimäessä Saariselällä !!!
15.04.2021 11:31Onko puutavarayhdistelmien pankkopaikkojen siirtely hankalaa ja turhaa työtä ???

Siirry arkistoon »