Yhdistelmissä painoeroja, jopa liki viisi tonnia - mutta mitä se on euroina ???.
04.02.2022 19.10
Suomessa on edelleenkin yleisin yhdistelmätyyppi nosturillinen vetoauto, varustettuna varsinaisella perävaunulla. Yhdistelmien kokonaispainoluokka on kasvanut nopeasti 76 tonniseksi.
Tarkastelemme tässä nyt tuota 76 tonnista nosturillista yhdistelmää.
Suomen raakapuunajon perusmalli on nosturillinen yhdistelmä, jolla ajetaan puutavaraa metsäteitten varsilata tehtaille, sahoille, juniin ja terminaaleihin, sekä terminaaleista eteenpäin. Tämä yhdistelmätyyppi koostuu hydrauliikalla varustetusta puutavara-autosta irroitettavalla puutavarakuormaimella , sekä siirtopankkoperävaunulla. - Pankkojen määrä on yleisimmin 12 kpl = autossa 4 kpl ja perävaunussa 8kpl.
Maksimissaan vertailuuhdistelmistä löytyy 5 tonninkin painoeroja.
Painoeroja tarkastellaan tässä kolmena kokonaisuutena :
- perävaunu 9.5 tonnia - 7 tonnia = 2.5 tonnia - nosturi 4.5 tonnia - 3 tonnia = 1.5 tonnia - vetoauto 14.5 tonnia - 13.5 tonnia = 1.0 tonnia Yhdistelmän painoero jopa 5 tonnia !!!
Mitä tuo on rahassa yhdistelmän ensimmäisenä viitenä käyttövuotena ???
Suomalaisilla yhdistelmillä ajetaan keskimäärin 1000 kuormaa vuodessa. Ajotaksalla 10€/tonni kertyy jokaisesta tonnista lisätuloja 10.000€/vuosi . Viidestä tonnista se on 50.000€ /vuosi - ja viidessä vuodessa tai viidellä autolla/vuosi potti kasvaa jo 250.000€:n.
Heikki Jokela 050 4129 024
|