Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima

18.11.2021 14:04

Puutavara-auton ilmanvastus riippuu kahdesta tekijästä: auton otsapinta-alasta ja auton ilmanvastuskertoimesta.

kuva_sivulle_7.jpg

Puutavarapankkojen ilmavastuspintojen koko ja niitten ilmanvastuskertoimet määrittelevät pankkojen osuudet polttoainekuluissa. Erot ovat suuria jo eri pankkomerkkienkin välillä.

Otsapinta-ala on auton poikkipinta-ala, joka on kohtisuoraan ajosuuntaa vastaan.

Ilmanvastuskerroin taasen on automallikohtainen kerroin, joka määritetään tuulitunnelissa tai vierintäkokeitten tuloksista laskennallisesti.

Tyypillisen kuormaamattoman puutavarayhdistelmän ilmanvastuskerroin Cw on 1,6 ja 2,2 välillä(Umpikorinen yhdistelmä Cw noin 0,9).Kuormatun puutavarayhdistelmän ilmavastuskerroin Cw on luokkaa 1,2-1,6-1.8 
-Nämä arvot arvioituna kohtisuoraan ajosuuntaa vastaan.

Ilmanvastus on karkeasti ilmanvastuskerroin kertaa otsapinta-ala.
Ilmavastuskerroin ja ilmavastuspinta vaihtelevat käytännön ajo-olosuhteissa jatkuvasti sivutuulen suunnan ja nopeuden vaikutuksesta.

Vastuullisessa tuotesuunnittelussa on huomioitava myös käytännön ajo-olosuhteitten asettamat haastavat lisävaatimukset mm. sivutuuli, sen suunnat ja tuulennopeuksien ja ajonopeuksien vaihtelut sekä yhdistelmän muodonmuutos kuormattuna.

xxboxx_pankkovertailu.jpg
Puutavara-autossa yhdistelmän hytin otsapinta-ala on n.6 m2 ja pankkojen jopa yli 13 m2 kun yhdistelmässä on 12 kpl suuripintaisia alumiinipankkoja. Järkevällä materiaalivalinnalla ja uudella muotoilulla on pankkojen ilmanvastusvoimat puolitettavissa ja jos pankkomäärä voidaan vielä puolittaa 12:sta (pinotavarapankot) kuuteen (tukkipankot) - onnistutaan pudottamaan pankkojen ajovastukset neljäsosaan (yli 5 l / 100 km).

Heikki Jokela
050 4129 024

23.01.2022 14:14terminator.fi sivujen kävikämäärälaskuri saavutta viiden miljoonan lukeman syys-lokaluussa 2022.
23.01.2022 11:14Alkaisiko painava, ja liukuesteitä syövä pantakiinnike olla jo pankkohistoriaa.
23.01.2022 11:11Terminator tekniikkaa 7.: "Ikuiset" mittamerkinnät.
23.01.2022 9:00Alumiinirakenteitten keveys autovarusteissa on pääosiltaan pinttynyt harhaluulo.
23.01.2022 5:47Kuormansidonnan hidastuvuudet 8m/s2 ja 5m/s2 - mitä se käytännössä tarkoittaa.
23.01.2022 1:24Terminator XXL 1/2022 vaihtokamppanja.
23.01.2022Mistä todellisuudesta johtuvat eri pankkojen painoerot ???
22.01.2022 21:49Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
22.01.2022 14:51Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Metsätyöltä huippuketjut suoraan varastosta
22.01.2022 9:41Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" .

Siirry arkistoon »