Terminatoreitten erityisominaisuudet 1-3.

15.05.2023 11.00

1. Aerodynamiikka


Aerodynamiikan parantaminen on yksi tärkeimmistä puutavara-yhdistelmän kehityskohteista. Muotoilulla ja virtausohjauksilla on mahdollista säästää polttoainekuluissa , pienentää loiskuormaa , sekä parantaa liikennenäkyvyyttä.
Aerodynamiikalla on tietyt lainalaisuudet , ja niitten noudattamine vaatii osaamista. Pelkällä viidennen kulman kopioinnilla ei tulosta saavuteta muussa, kuin markkinointiharhautuksessa.

Terminator XXL 8.8 CE poikkileikkaus tolpan alapään tarkistuspisteestä.Terminator XXL 8.8 CE lujuustodistuslaskenta.

Tolpan pituus/leveys suhde ovat ratkaisevassa asemassa tolpalle haettuihin/ilmoitettuihin ominaisuuksiin. Terminatoreitten tolppamuoto on yli 40% jäljitelmäpankkoja edullisempi.

2. Liukuestepinnat vajavaiset

       

Terminator jäljitelmätolpissa on tuhottu suuri osa tärkeää nippusidonnan pitopintaa. Latttarauta on tuossa liki nelikanttisessa tolpassa lujuuden lisänä, mutta tuhoaa koko pituudeltaan tärkeää pitopintaa, muodostaen samalla pidon vain yläpuolen tolppaosuuteen. Pitävä yläosa ja luistava alaosa muodostavat jarrutus-, ja törmäystilanteessa suuren ylimääräisen momentin, joka kertautuu kiinnikkeitten kahteen takimmaiseen pulttiin aiheuttaen vaarallisen suuren lisärasituksen. Perävaunun etummainen pankko on suurimman rasituksen kohteena.

Terminator XXL pankko on tuplakiinnikkeinen, lisäksi kiinnikepulttien momenttivartta on kasvatettu 19 sentistä 240 senttiin (25%). Lisäksi tämä ja tuplapultitus tekevät ratkaisevan tärkeän vaunun etupankon pulttikeston kolminkertaiseksi. Jarrutus- / törmäysvarmuutta kasvattaa lisäksi ratkaisevasti koko kuormatilan alueen liukuestepinnat , jotka pitävät paketin kasassa ja suuntaavat kiinnikkeen rasitteet pääosin eteenpäin perävaunun etupankon osalta lisäksi kiinteää estettä vasten.

3. Epäjatkuvuuskohdat tolpassa

 

Jäljitelmäpankkojen tolppien epäjatkuvuuskohdat romahduttavat  pankon käyttöiän alle puoleen. Rikkoumat aiheuttaa värinävoimat . Värinämurtumat näkyvät aikaisintaan vuoden ajon jälkeen, mutta enenevässä määrin kahden-, kolmen käyttövuoden jälkeen.



Terminator XXL mallistosta on edullisella kaksipuolisen kartiokkuuden ja kaarevuuden nerokkailla ratkaisuilla sekä tolpan viidennellä kulmalla tehty turhiksi kaikki tolppatakenteitten lattavahvikkeet ja "proteesiliitokset".

Seuraavaksi kohdat 4-6

Heikki Jokela 050 4129 024



Jäljitelmäpankkojen lujuuden ja tuottavuuden, sekä liikenneturvallisuuden kannalta suunnitteluvirheitä on jo yksin tuossa jäljitelmätolpassa  kymmenen :

1. Aerodynamiikka
2. Liukuestepinnat vajavaiset
3. Epäjatkuvuuskohdat tolpassa
4. Hitsisaumat pyöristysalueella
5. Tolpan liitos pannkkorunkoon
6. Painolisä
7. Tolppamuoto kuormattuna
/kuormatilavuus
8. Kartiokkuus yksipuolinen
/kuormatilavuus
9. Värinänkesto
10. Pintakäsittely

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita

Siirry arkistoon »