Nippusidontamääräykset kaipaavat selvennyksiä, ja jopa muutoksia - vuodelta 2022.

10.03.2025 15.00

SKAL : "Kotimaisten onnettomuuksien ja kansainvälisten käytäntöjen perusteella ilman etusermiä olevan perävaunun ensimmäisen nipun sidonnalle on määrätty kovemmat vaatimukset."
Tuo auton etusermin korotus , pv.etunipun lisäsidos, sekä automaattikiristyslaitteet ovat reipas askel oikeaan suuntaan, mutta se ei ole vielä kaikissa liikenneolosuhteissa riittävä. - Heikoimmassa tilanteessa olevat käsikirisreiset liinasidokset.



Nämä uudet TrafiComin laatimat määräykset kuormatiloista ja kuorman varmistamisesta  astuvat voimaan ja valvontaan jo 1.7.2022.- Selkeää niissä on perusvaatimus kuorman nippujen varmistamisesta :"Kuorma tulee varmistaa siten, että se pysyy paikallaan 8 m/s2 hidastuvuudessa eteenpäin ja 5 m/s2 hidastuvuudessa taakse ja sivuille päin". -Loppu onkin sitten jo enempi epäselvää.

Heikki Jokela
050 4129 o24.

08.11.2025KATSO TÄSTÄ 7.11. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa - raportti Teknologia25 näyttelystä
27.09.2025??UUTISET--UUTISET??
02.09.2025LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua mielenkiintoista asiaa
09.11.2025 14.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa, ja Kanada lujien.
09.11.2025 13.00Rautapankko ruostuu, mutta Terminatorit ja TimberMaxxit ovat ruostumattomia....
09.11.2025 12.00Kuumasinkitys on vaativa ja korkeatasoinenn osaamis-, ja vastuullisuuslaji.
09.11.2025 11.00Roiskeläpät ja lokasuojat Kanadan malliin - onkohan meillä ammuttu reippaasti ohi maalin ???
09.11.2025 10.00Kuumasinkitys on puutavarapuolen perävaunuissa ehdottomasti pisimmällä Kanadassa.
09.11.2025 9.00Muovi on "supermyrkkyä" Metsäteollisuudessa - mutta onko muovi korvattavissa jopa paljon viisaammilla materiaaleilla.
09.11.2025 8.00Me aloitimme "muovipuhdistukset" jo 2000-luvun alkuvuosina.

Siirry arkistoon »