80- luku toi uusia teräslajikkeita ja tasoitusta alumiinin voittokululle.

25.02.2022 15.35

 80-luvulla alkoi lujien ja ultralujien kehitystyö toden teolla ja kattavasti. Markkinoille tuli putkiprofiileita ja levyjä auto-, ja perävaunuteollisuuden tarpeisiin. Alumiinin orastava voittokulku hiipui sitä mukaa, kun teräslaadut, sekä niitten pintakäsittelymenetelmät kehittyivät.

 Index of /wp-content/uploads/gallery/Photo-Gallery

80-luvun reikäpankkokokeilu toi ilmavan ja kevyen mutta pinnoiltaan vaarallisen liukkaan pankkomallin. Tämän pankon valmistus jatkuu Kanadassa irtotolppaisena Deloupen puutavaraperävaunutehtaalla.

Uudet teräkset ovat lujuudeltaan yli kolme kertaa parhaita alumiinilaatuja lujempia. Lisäetuna teräksien hyväksi on niitten kolminkertainen kimmomoduuli ja pintojen kovuus sekä erinomainen kulutuskestävyys.  



 70/80-luvun kattavat kokeilut alumiinin sopivuudesta kuljetusvälineisiin kohdistuivat perävaunun rungoista hytteihin ja autokoreihin sekä jopa nostureihinkin. Alumiinien käyttö on säilynyt niissä tuotteissa , joissa etua saadaan profiloinnista sekä valutekniikasta.



80-luku toi meille "Alukarikkamiehille" kattavaa osaamista eri materiaaleista, sekä niitten käsittelystä sekä pinnoitusmahdollisuuksista. Kävimme läpi kaikki mahdolliset puutavaravarusteisiin soveltuvat metallit - alumiineistä ruostumattomiin, sekä lujitettuihin erikoisteräksiin. Yhteistyö rautatievaunujen pankkojen suunnittelussa ja testauksissa toi kattavaa ymmärrystä lujien terästen ominaisuuksiin.

Alukarikka uudistui nurkiltaan ja teippiuriltaan jo 1977.

80-luku toi meille "herätyksen" puutavarayhdistelmän silmää harhauttavasta erityispiirteestä, sen aerodynamiikka ominaisuuksien totaalisesta huonoudesta. Herätys tuli Ivalon ajoporukalta, joka oli testaillut tyhjien autojen vierintää "Magneettimäessä" - Kanttisilla alumiinipankoilla varustetut autot olivat vierinnässä pyöreämpimuotoisia teräspankkoja selvästi huonoimpia.

Over 40 years of experience in safety nets - Frictape Net

1985 kehitimme alumiiniset aerotolpat sekä aeroetuseinämalliston . Tolppamallin ja sen turbulenssiurat ohjeisti Di Jarmo Uotila, samaten aeroetuseinän muodot tuli Weckmanin Hannulle Jarmon ohjeistamana.



1986 saimme tuotantotiloiksi Mansikkasaaren telakan Vaasasta. Kevyet ja laadukkaat teräsrakenteet saivat nopeasti ammattikunnan hyväksynnän. Kasvoimme muutamassa vuodessa Suomem suurimmaksi puutavara-autovarustelijaksi. ohi Alucarin ja Nurmen. Parhaillaan varusteluosuutemme oli yli 50% Suomen uusien autojen varusteluista.XXZhj.25.2.2022


26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???

Siirry arkistoon »