80- luku toi uusia teräslajikkeita ja tasoitusta alumiinin voittokululle.

15.08.2021 17:58

 

80-luvulla alkoi lujien ja ultralujien kehitystyö toden teolla ja kattavasti. Markkinoille tuli putkiprofiileita ja levyjä auto-, ja perävaunuteollisuuden tarpeisiin. Alumiinin orastava voittokulku hiipui sitä mukaa, kun teräslaadut, sekä niitten pintakäsittelymenetelmät kehittyivät.

 Index of /wp-content/uploads/gallery/Photo-Gallery

80-luvun reikäpankkokokeilu toi ilmavan ja kevyen mutta pinnoiltaan vaarallisen liukkaan pankkomallin. Tämän pankon valmistus jatkuu Kanadassa irtotolppaisena Deloupen puutavaraperävaunutehtaalla.

Uudet teräkset ovat lujuudeltaan yli kolme kertaa parhaita alumiinilaatuja lujempia. Lisäetuna teräksien hyväksi on niitten kolminkertainen kimmomoduuli ja pintojen kovuus sekä erinomainen kulutuskestävyys.  



 80-luvun kattavat kokeilut alumiinin sopivuudesta kuljetusvälineisiin kohdistuivat perävaunun rungoista hytteihin ja autokoreihin sekä jopa nostureihinkin. Alumiinien käyttö on säilynyt niissä tuotteissa , joissa etua saadaan profiloinnista sekä valutekniikasta.



80-luku toi meille "Alukarikkamiehille" kattavaa osaamista eri materiaaleista, sekä niitten käsittelystä sekä pinnoitusmahdollisuuksista. Kävimme läpi kaikki mahdolliset puutavaravarusteisiin soveltuvat metallit - alumiineistä ruostumattomiin, sekä lujitettuihin erikoisteräksiin. Yhteistyö rautatievaunujen pankkojen suunnittelussa ja testauksissa toi kattavaa ymmärrystä lujien terästen ominaisuuksiin.

Alukarikka uudistui nurkiltaan ja teippiuriltaan jo 1977.

80-luku toi meille "herätyksen" puutavarayhdistelmän silmää harhauttavasta erityispiirteestä, sen aerodynamiikka ominaisuuksien totaalisesta huonoudesta. Herätys tuli Ivalon ajoporukalta, joka oli testaillut tyhjien autojen vierintää "Magneettimäessä" - Kanttisilla alumiinipankoilla varustetut autot olivat vierinnässä pyöreämpimuotoisia teräspankkoja selvästi huonoimpia.

Over 40 years of experience in safety nets - Frictape Net

1985 kehitimme alumiiniset aerotolpat sekä aeroetuseinämalliston . Tolppamallin ja sen turbulenssiurat ohjeisti Di Jarmo Uotila, samaten aeroetuseinän muodot tuli Weckmanin Hannulle Jarmon ohjeistamana.



1986 saimme tuotantotiloiksi Mansikkasaaren telakan Vaasasta. Kevyet ja laadukkaat teräsrakenteet saivat nopeasti ammattikunnan hyväksynnän. Kasvoimme muutamassa vuodessa Suomem suurimmaksi puutavara-autovarustelijaksi. ohi Alucarin ja Nurmen. Parhaillaan varusteluosuutemme oli yli 50% Suomen uusien autojen varusteluista.


22.09.2021 6:48Määräys kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta.
23.09.2021 15:00LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.09.2021 9:09Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
22.09.2021 17:11Nippumuodolla on yllättävän suuri merkitys.
21.09.2021 8:20Metsä Group käynnisti haun tammikuussa 2022 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
20.09.2021 6:51Uusi puun varastointiopas valmistunut - tutustu tästä
19.09.2021 17:39Terminatorit ovat monesta suunnasta järkevät.
19.09.2021 10:22Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan.
19.09.2021 9:10Junavaunujen tolpista se lähti !!!
19.09.2021 3:13.TerminatorTekniikkaa:............. . -"Paukku ja Pupu"-.

Siirry arkistoon »