Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.

14.02.2023 13.00

:  Kuorkatilan koko on yksi tärkeistä tuottoon vaikuttavista osatekijöistä. + 5% - 10%.

Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttivalinnan. Komponenttivalinnassa keveys, kestävyys ja yhditelmän aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja. Nämä ominaisuudet ovat tärkeitä kaikissa puutavarayhdistelmäluokissa ja malleissa. - Lisäksi erittäin tärkeä ominaisuus on käyttö- ja liikenneturvallisuus , joita komponenttivalinnoilla on mahdollista kehittää.


- Käyttölujuus on itsestäänselvyys kaikilla varustevalmistajilla. Kaikki tekevät hyviä, mutta toiset onnistuvat ehkä siinäkin hieman paremmin, kuin toiset.



- Keveys on selvästi suoraa tuottoa, ja sen ymmärtävät käyttäjät ja yhdistelmävaakat tehtaalla. Mitä enemmän hyväksytystä yhdistelmäpainosta jää puulle, sitä suuremmat ovat laskutuskuormatkin. 



- Aerodynamiikka on vieläkin käsite, joka ei ole saanut sille kuuluvaa arvoaan. Kaikkien nyky-yhdistelmien aerodynamiikan kehittämisessä/korjaamisessa piilee euroja. Euromäärät ovat merkittäviä ja kaupanpäällisiksi yhdistelmä saa lisätehoja vapautuneista hevosvoimista. Nämä aerohyödyt on hyödynnettävissä,  sekä kuormattuna-, että tyhjänäajoon.



Monasti merkityksettömänä pidetty, mutta kuitenkin ehkä tärkein ominaisuus on turvallisuus. Puutavarayhdistelmän turvallisuus on yhdistelmän käyttö- , ja ajoturvallisuutta , sekä liikenneturvallisuutta kanssaliikenteelle.

Ajoneuvovalmistajien turvallisuuskehitys on ollut tehokasta jarrujen osalta. Jarrut ovat tehostuneet ja parantuneet viime vuosien aikana liki 50%:lla. Jarrutehojen kasvu on aiheuttanut sidonnan selkeän kehitystarpeen kaikille kuorma-autoluokille, mutta erityisesti se koruostuu puutavarayhdistelmien kasvaneissa nippupainoissa sekä nippukorkeuksissa.

82406640_10157912963018887_3556226448572284928_ohj

Aerodynamiikan kehityskulku on edelleen alkutekijöissään. Korjauksia on tehty vasta ajoneuvohyttien osalta , vaikka hytin osuus on vain murto-osa koko raakapuuyhdistelmän aerodynamiikkarasituksista ja- vaikutuksista. Vetoautojen ja perävcaunujen alustoissa on vielä "tynnyrin työmaa" , jota ei ole vielä kunnolla edes aloitettu. Päälirakenteitten osuudessa on jo pientä kehitystä tapahtunut, mutta enemmän on kuitenkin ilmassa ymmärtämättömien valmistajien puheita ja täysin katteettomia mainoslauseita. - Puutavarayhdistelmän käyttäjä voi kuitenkin itse vaikuttaa yhdistelmän tuottavuuden tasoon  komponenttivalinnoillaan ja kehitysvaateillaan. Nopein ja tehokkain sekä edullisin tie aerodynamiikasta saataviin säästöihin on minimoida nippuvälit lastauksen yhteydessä. Yhdess'ä isossa nippuvalissä on ilmanvastusta reippaasti koko hytin vastuksia enemmän, ja nippuvälejä on yhdistelmässä nippupituuksista riippuen kolmesta jopa kuuteen !!!



Heikki Jokela 050 4129 024

21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 15.00Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)
23.04.2024 10.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, ja tuottavuudesta on tekniikan historiaa.

Siirry arkistoon »