Nyt tutkitaan, voiko ilmasta temmata nippuvälisäädöllä polttoainesäästöjä - ja mikä on säästöjen mahdollinen suuruusluokka??? .

05.10.2021 7:30

76-tonnusten täysperävaunullisten kuorma-autoyhdistelmien polttoainekuluissa on niitten aerodynaamisista ominaisuuksista johtuen kösittämättömän suuria kulutuseroja.

Di Olavi H Koskisen simuloimassa laskentamallissa hän vertaili identtisissä olosuhteissa 80km/h tasaisen nopeuden kulutuksia kahden eri ääripään Cw arvoisen täysoerävaunuyhdistelmän välillä. Yhdistelmä, jonka Cw-arvo on 0.8 kulutti laskentakaavojen mukaan 76 tonnisena 56l/100km ja yhdistelmä, jonka Cw arvo oli 2.4 kulutti mallinnuksessa 89.7l/100km.

Erityyppisten pyöräalustaisten maantieajoneuvojen pysähtyvyysmahdollisuuden tstaus Alastarolla 25.5.2016.

Noitten ääritapausten ilmavastuksesta johtuva laskennallinen kulutusero on 33.7l/100km!!!



Olavi H Koskisen laskentamallinnuksilla haemme kuormattuille puutavarayhdistelmille nippuvälien kulutuslukemille aiheuttamia suuruusluokkia. Näillä laskelmilla voinemme osoittaa puutavaranippujen minimoinnin ja oikeaoppisen lastauksen merkityksen kuormassa-ajon  polttoainekuluihin ja päästöihin.



Heikki Jokela 
050 4129 024



Ps. Cw arvo 0.8 on parhaissa täysperävaunullisissa umpikoppiyhdistelmissä ja 2.4 on noin 2.5m mippuvälisissä ja kanttipankkoisissa puutavarayhdistelmissä kuormattuna ajossa.

25.10.2021 1:12Kuormakori- / nippusidontamääräys / 1.4.2021 - tutustu !!!
24.10.2021 19:08Nippusidonnan pitävyys koostuu useitten eri tekijöitten yhteispelistä.
24.10.2021 12:46Nippudidonnan vastuitten vakavuusaste on vähintäänkin riittävä.
24.10.2021 11:42Nippusidonnan "pitovoimatekijöitä" on useita.
23.10.2021 10:20Sidonnan yksi vaikuttimista on puutavara itse.
22.10.2021 22:10KATSO TÄSTÄ 22.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
22.10.2021 19:30Pyydä Terminatortarjous .
21.10.2021 15:19Terminator- tekniikkaa : - Kokonaisvaltainen aerodynamiikka.
20.10.2021 6:51Terminator XXL liukulevyt.
20.10.2021 2:55Alumiinin ja alumiiniprofiilien tuomat rajoitukset kuormatilakoon kasvattamiseen.

Siirry arkistoon »