Nyt tutkitaan, voiko ilmasta temmata nippuvälisäädöllä polttoainesäästöjä - ja mikä on säästöjen mahdollinen suuruusluokka??? .
23.09.2022 13.00
76-tonnusten täysperävaunullisten kuorma-autoyhdistelmien polttoainekuluissa on niitten aerodynaamisista ominaisuuksista johtuen kösittämättömän suuria kulutuseroja.
Di Olavi H Koskisen simuloimassa laskentamallissa hän vertaili identtisissä olosuhteissa 80km/h tasaisen nopeuden kulutuksia kahden eri ääripään Cw arvoisen täysoerävaunuyhdistelmän välillä. Yhdistelmä, jonka Cw-arvo on 0.8 kulutti laskentakaavojen mukaan 76 tonnisena 56l/100km ja yhdistelmä, jonka Cw arvo oli 2.4 kulutti mallinnuksessa 89.7l/100km.
Noitten ääritapausten ilmavastuksesta johtuva laskennallinen kulutusero on 33.7l/100km!!!
Olavi H Koskisen laskentamallinnuksilla haemme kuormattuille puutavarayhdistelmille nippuvälien kulutuslukemille aiheuttamia suuruusluokkia. Näillä laskelmilla voinemme osoittaa puutavaranippujen minimoinnin ja oikeaoppisen lastauksen merkityksen kuormassa-ajon polttoainekuluihin ja päästöihin.
Heikki Jokela 050 4129 024
Ps. Cw arvo 0.8 on parhaissa täysperävaunullisissa umpikoppiyhdistelmissä ja 2.4 on noin 2.5m mippuvälisissä ja kanttipankkoisissa puutavarayhdistelmissä kuormattuna ajossa.
|