Ilmanvastusvoimien pienennys ja ilmavirtauksien suuntaukset koskevat koko yhdistelmää

13.10.2021 8.23

Kuorma-autojen hyttien ilmanvastusvoimat ja ilmavirtaukset on hiottu peilinvarsia myöten huippukuntoon. Tämä saatu parannus on kuitenkin puutavarayhdistelmän osalla vasta murto- osa sen ilmavaivoista.

Puutavarayhdistelmän tyhjänäajon ja kuormattuna-ajon ilmavastusmuotojen erilaisuus tuo sekin oman haasteensa alustan, perävaunun, nosturin ja päällivarusteitten sekä ajettavien kuormien kokonaispakettiin.

Puutavarayhdistelmä pahin ja samalla paras kehityskohteista.



Puutavarayhdistelmien nykyiset ilmanvastusvoimat ovat ajotilanteista ja lähtömuodoista riippuen kaksin-, jopa kolminkertaiset esimerkitsi puoliperävaunu- ja säiliöyhdistelmiin verrattuna. Puutavarayhdistelmille arvioidut huonoimmat Cw - arvot ovat Cw = 2.4 ja parhaat puolikkaitten ja säiliörekkojen arvot ovat nyt alimmillaan puolestaan luokkaa Cw = 0,8. Puutavarayhdistelmän muotoilusta on samalla saatavissa moninkertainen hyöty "perinnerekkoihin" verrattuna.

Puutavarayhdistelmän ilanvastusvoimat ja loiskuormat on mahdollista puolittaa.



Puutavarayhdistelmien ilmanvastusvoimat ja niitten aiheuttamat loiskuormat on mahdollista jopa puolittaa. Tämä on tehtävissä koko yhdistelmän oikealla muotoilulla ja ilmavirtauksien suuntauksella. Puutavarayhdistelmiin tehtävissä oleva muutos on samalla yksi suurimmista parannuksista kuorma-autoliikenteen aiheuttamien polttoainekulujen - , päästöjen - ja liikennesumun muodostuksen osalla.

Heikki Jokela
050 4129 024

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023

Siirry arkistoon »