Ilmanvastusvoimien pienennys ja ilmavirtauksien suuntaukset koskevat koko yhdistelmää
13.10.2021 8.23
Kuorma-autojen hyttien ilmanvastusvoimat ja ilmavirtaukset on hiottu peilinvarsia myöten huippukuntoon. Tämä saatu parannus on kuitenkin puutavarayhdistelmän osalla vasta murto- osa sen ilmavaivoista.
Puutavarayhdistelmän tyhjänäajon ja kuormattuna-ajon ilmavastusmuotojen erilaisuus tuo sekin oman haasteensa alustan, perävaunun, nosturin ja päällivarusteitten sekä ajettavien kuormien kokonaispakettiin.
Puutavarayhdistelmä pahin ja samalla paras kehityskohteista.
Puutavarayhdistelmien nykyiset ilmanvastusvoimat ovat ajotilanteista ja lähtömuodoista riippuen kaksin-, jopa kolminkertaiset esimerkitsi puoliperävaunu- ja säiliöyhdistelmiin verrattuna. Puutavarayhdistelmille arvioidut huonoimmat Cw - arvot ovat Cw = 2.4 ja parhaat puolikkaitten ja säiliörekkojen arvot ovat nyt alimmillaan puolestaan luokkaa Cw = 0,8. Puutavarayhdistelmän muotoilusta on samalla saatavissa moninkertainen hyöty "perinnerekkoihin" verrattuna.
Puutavarayhdistelmän ilanvastusvoimat ja loiskuormat on mahdollista puolittaa.
Puutavarayhdistelmien ilmanvastusvoimat ja niitten aiheuttamat loiskuormat on mahdollista jopa puolittaa. Tämä on tehtävissä koko yhdistelmän oikealla muotoilulla ja ilmavirtauksien suuntauksella. Puutavarayhdistelmiin tehtävissä oleva muutos on samalla yksi suurimmista parannuksista kuorma-autoliikenteen aiheuttamien polttoainekulujen - , päästöjen - ja liikennesumun muodostuksen osalla.
Heikki Jokela 050 4129 024
|