Kuusipankkoisenkin perävaunun edut ovat merkittäviä, haittoja minimaalisesti

21.11.2022 7:00

Kuusipankkoisten perävaunujen markkinaosuus on Suomessa kasvussa - Rotsissa ja Norjassa perävaunut ovat kuusipankkoisia etelässä ja pohjoisessa, missä kolmosta ei ole yhdistelmät ovat tukkipankkotällillä - puu on liki samaa, mutta miksi suomi pitäytyy tiukasti 4+8 pankkopisissa yhdistelmissä ???
Selkein , mutta lopulta pienin etu löytyy kuusipankkovaunun pankkojen hankintahinnasta, jossa säästöä tulee heti hankittaessa 2.500€ alv.0 - 5.000€alv.0. Toinen pankkomäärän vähenemisestä saatu pitkäaikainen etu on 300kg kantavuuslisä, joka tuottaa viidessä jokaisella kuljetetulla tuhannella kuormalla noin 4.000€alv.0 ja sillä ajetuilla vähintään 5000kuormalla jo yli 20.000€ alv.0.

Pankkomäärän minimointikin tuo rahaa.

Kun pankkomäärä vähenee, vähenee polttoainekulutkin ja saamalla myös alipainepyörteilyn pienenemisen myötä myös loiskuormakoko ja ajosumu.Polttoainekuluje pieneneminen on luokassa 1l/100km/pankko. Kahden pankon kyytistä poisjäänti tuottaa polttoainesäästöjen kautta noin 5.000€ sadalla tuhannella ja viidelläsadallatuhannella 25.000€ alv.0.Kun loiskuorma pienenee arviolta keskimäärin  sadalla kilolla tuo sekin yli tuhannen lisätulot sadalla tuhannella ja yli viiden tuhannen euron lisäpotin viidellä sadalla tuhannella.

Tuleeko kuusipankkoiset???

Polttoainekuluihin ja loiskuorman minimointiin löytyy  "lääkettä" myös kuormaustekniikasta. Paras apu on nippuvälien minimointi, jolla vaunun osuudesta on mahdollista saada 4.000€ - 10.000€ alv.0 lisäpotti jokaiselta sadalta tuhannelta ja viiden sadantuhannen ajoista on 20.000-50.000€ alv.0.

<neliakselinen veturi jalostuu 76 tonniseksi viisiakselisella 12.5 m  perävaunulla.

Näistä pienistä osatekijöistä syntyy yllättävänkin suuri tulojen lisäpotti, jonka käyttöön otto on vielä Suomessa minimaalista, mutta kiihtyvässä kasvussa - Ruotsi ja Norja sensijaan ajavat kuusipankkoisilla ja nelipankkoisilla vaunuilla ja 4+6 , tai 2+2 yhdistelmillä ottaen niistä saatavissa olevat hyödyt käyttöönsä täysimääräisesti.XXhj.21.11.2022
05.12.2022 3:00Kun suunnittelin Alukarikan ja niitten teippaukset vuonna 1976 oli tietotaso toinen,
05.12.2022 0:07Pinnoituskin kehittyy vain "kantapään kautta".
04.12.2022 18:00Kuumasinkitys suunnittelun ja valmistuksen kannalta
04.12.2022 17:00Teräskappaleitten kuumasinkitysprosessi takaa pitkän käyttöiän .
04.12.2022 15:00Kuumasinkitysprosessi.
04.12.2022 13:00Purkukonekouria on monia malleja, joista suuri osa onnistuu kuumasinkitä liki sellaisenaan.
04.12.2022 11:00Puuravarayhdistelmän kuormaimen muuttaminen riittävän muovittomaksi onnistuu helpolla.
04.12.2022 10:35KATSO TÄSTÄ VIIKON 48/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
04.12.2022 9:00Puutavarayhdistelmässä on kuormatila ja etuseinä muoviton - vain koura korjataan.
04.12.2022 7:00Alokoneenkin muovittomaksi muutostyöt on hallinnassa, ja helppoja.

Siirry arkistoon »