Kuusipankkoisenkin perävaunun edut ovat merkittäviä, haittoja minimaalisesti09.01.2023 13.00
Kuusipankkoisten perävaunujen markkinaosuus on Suomessa kasvussa - Rotsissa ja Norjassa perävaunut ovat kuusipankkoisia etelässä ja pohjoisessa, missä kolmosta ei ole yhdistelmät ovat tukkipankkotällillä - puu on liki samaa, mutta miksi suomi pitäytyy tiukasti 4+8 pankkopisissa yhdistelmissä ??? Selkein , mutta lopulta pienin etu löytyy kuusipankkovaunun pankkojen hankintahinnasta, jossa säästöä tulee heti hankittaessa 2.500€ alv.0 - 5.000€alv.0. Toinen pankkomäärän vähenemisestä saatu pitkäaikainen etu on 300kg kantavuuslisä, joka tuottaa viidessä jokaisella kuljetetulla tuhannella kuormalla noin 4.000€alv.0 ja sillä ajetuilla vähintään 5000kuormalla jo yli 20.000€ alv.0. Lisähyötyä kantavuuteen ja turvallisuuteen tuo Ruotsissa käytöstä poistuva perävaunun pankonsiirtolaite. Kun pankkomäärä vähenee, vähenee polttoainekulutkin ja saamalla myös alipainepyörteilyn pienenemisen myötä myös loiskuormakoko ja ajosumu.Polttoainekuluje pieneneminen on luokassa 1l/100km/pankko. Kahden pankon kyytistä poisjäänti tuottaa polttoainesäästöjen kautta noin 5.000€ sadalla tuhannella ja viidelläsadallatuhannella 25.000€ alv.0.Kun loiskuorma pienenee arviolta keskimäärin sadalla kilolla tuo sekin yli tuhannen lisätulot sadalla tuhannella ja yli viiden tuhannen euron lisäpotin viidellä sadalla tuhannella. Polttoainekuluihin ja loiskuorman minimointiin löytyy "lääkettä" myös kuormaustekniikasta. Paras apu on nippuvälien minimointi, jolla vaunun osuudesta on mahdollista saada 4.000€ - 10.000€ alv.0 lisäpotti jokaiselta sadalta tuhannelta ja viiden sadantuhannen ajoista on 20.000-50.000€ alv.0. Näistä pienistä osatekijöistä syntyy yllättävänkin suuri tulojen lisäpotti, jonka käyttöön otto on vielä Suomessa minimaalista, mutta kiihtyvässä kasvussa - Ruotsi ja Norja sensijaan ajavat kuusipankkoisilla ja nelipankkoisilla vaunuilla ja 4+6 , tai 2+2 yhdistelmillä ottaen niistä saatavissa olevat hyödyt käyttöönsä täysimääräisesti.XXhj.9.1.2023 |