Määräysluonnos s.2 TRAFICOM/149639/03.04.03.00/2019 6.2 Pankkojen lukumäärä ja lujuus
17.11.2021 10.30
Pankkoja tulee olla niin monta ja niiden sivutolppien niin tukevia, ettei tolppiin synny pysyvää muodonmuutosta, kun vähintään 2/3 tolpan korkeudesta korkeudelle pankkorakenteen poikkipalkin yläpinnasta kohdistetaan vaakasuunnassa voima, joka vastaa neljäsosaa pankkoa kohti sallitun kuorman painosta. -Millä ohjeistuksella jatkettavatolppaiset pankot testataan .Säätötolpat välillä 1.8 m–3.6 m ja malleja valmistajilla 2-8 kpl -Millä ohjeistuksella kiinteätolppaiset testataan. Tolppien mittavalikoima 2.4 m- 3.4 m 50mm jaolla ja malleja valmistajille on 2-8 kpl Jos pankot testattava testipenkissä on yhden pankon testauksen hinta alimmillaan omatestinä n 2000€ alv.0 ja vitallisissa testauksissa n 5000€ /pankko. (minimikulut - pankko tuhoutuu testissä + kuljetukset + testauskulut raportointeineen). Lisäksi jos testaus tehtävä tolppamitan mukaan on kulut minimissään 50 m tolppajaolla ja omatoimisesti tehtyinä 40.000€ - 160.000€ alv.0 ja virallisina testauksina 100.000€ - 400.000€ alv.0 - Lisäksi Suomessa on valmistajia jotka toimittavat pankkomallit yleisesti tilauskohtaisella senttijakoisella tolppamitoituksella.. - Lisäksi miten testataan jatkettavatolppaisten pankkomallien lujuus. - Lisäksi , onko tuonti/vienti pankoille samat vaatimukset ??? - Mitenkä vaatimukset vientipankoille – onko vaatimustaso sama EU:ssa, Norjassa ja Venäjällä, Turkissa …, sekä yleisesti rajaliikenteessä .- Saako Suomeen ajaa raakapuuta yhdistelmillä joissa ei ole kyseisiä vaatimuksia täyttäviä pankkomalleja. Panko saa joustaa sivusuunnassa kummallekin puolelle enintään 50 mm yli nimellisleveyden kyseisessä kuormitustestissä. Pankkoon tulee merkitä sille sallittu suurin kuormitus. Pankkotestauskulut noin 50% murtotestien kuluista ja testauksien määrä sama. Testin on edullisempi, kun testauspankkoa ei rasiteta murtorajaan saakka ja se jää käyttökelpoiseksi. Pankkomerkintä on pankkomallikohtraisena ja tolppamittakohtaisena totuttuihin merkintöihin verrattuna laaja ja käyttäjäkuntaa sekä valvontahenkilöstöjä sekoittava. Onko merkintä tehtävä tonnin tarkkuudella, tonnin kymmenesosan, vaikko sadasosan tarkkuudella.- Testivaihteluväli kun on minimaalinen. Mitenkä on ajateltu jälkiseuranta tehtäväksi ??? Nykykäytäntö on sellainen, että seurantaa/valvontaa ei tee kukaan ei katsastuksissa, eikä liikenteessä. Ajoneuvon rakenteen tai varustuksen on oltava sellainen, että kahden peräkkäisen pankon päällä oleva kuorma voidaan sitoa ajoneuvoon. Jos peräkkäisten pankkojen välinen etäisyys on yli 2,5 metriä, tulee sitominen voida suorittaa kahdella erillisellä sidoksella.
Heikki Jokela 050 4129 024 heikki.jokela@ammattilehti.fi
|