Haukkuuko kuusipankkoinen vaunu hintansa pelkillä muutoksillaan???
29.11.2024 18.00
Ruotsissa on tosiaankin käytössä yksinomaan kuusi-, ja nelipankkoisia puutavaraperävaunuja. Tämä on tokikin mahdollista Suomessakin, ja kuusipankkoinen vaunu on mahdollista ottaa ajoon kaikkiin yhdistelmiin, ja vaikkapa heti.
Kuusipankkoisuus tuo rahaa keveydestä, ilmavastusvoimista ja loiskuormasta, sekä tietenkin myös edullisemmasta hankintahinnasta-mutta mitä luokkaa on tuosta muutoksesta saadut säästöt - nelipankkoisuus tuottaa tietysti enemmän.
Kuusipankkoinen vaunu on rakennettavissa painoltaan jopa alle seitsemän tonnin. Tämän mahdollistaa kahden pankon painosäästö, lyhempi runkomiotta , ja ruotsissa jo yleistyvä kiinteäpankkoisuus.- Varustelusta riippuen painosäästö on 400kg-1000kg.
Parhaassa tapauksessa saatu painosäästö on varustemuutoksista jopa 1000kg. Vaunulla ajetaan esim. 500 kuormaa vuodessa, ja kymmenen vuotta. Tämä tekee kymppi/tonni ajotaksalla jo liki koko vaunun hankintahinnan takaisin = yksin keveytenä.
Lisäksi tuottoa kasvattaa pienempi loiskuormakoko, ja pienentyneet polttoainekulut. Kahden pankon vähennys on testeissä todettu olevan vähintään 1l/100km. Miljoonan kilometrin ajoissa tuo kasvattaa säästöpottia 20.000 eurolla. Pikku lisänä tulee myös pienenpi loiskuorma, joka on luokkaa 100kg/kuorma = 5000€.
Näitä säästöeriä tarkastellessa voidaan todeta kuusipankkoisen vaunun tuottavan hankintahintansa , ja helpostikkin. Lisäksi on huomioitava hankintahinnassa säästetty tuhansien eurojen "starttiraha". XXhj.29.11.2024
--------------------------------------------------
Ps. Mutta mitä kuusipankkoinen viisiakselinen vaunu saa/pitää painaa:
1.alle 7.000kg 2.alle 8.000lg 3.alle 9.000kg -----------------------------------------------------
|