Ketjut tukkiauton tiellä pitää - Artikkeli / 22.1.2022

28.12.2022 11.00

ketjulehti1.jpg

Suomen talven lumiset ja liukkaat olosuhteet vaativat pyöräpidolta paljon joten usein pelkät talvirenkaat eivät riitä. Puutavara-autoilla operoidaan haastavissa keliolosuhteissa alemmalla tieverkostolla, mikä vaatii liukkailla keleillä kitkaketjujen käyttöä varmistamaan etenemiskyvyn ja kuljetusten turvallisuuden.

(kuva yllä: Liukkailla keleillä varmin tapa varmistaa puutavarayhdistelmän eteneminen metsäautotietä pitkin pinolle ja sieltä kuorman kanssa pois on kitkaketjujen käyttö.)

Kuljetus A. Lehti Oy on jämsänkoskelainen vuonna 2002 perustettu kuljetusyritys, joka kuljettaa puuta Keski-Suomen alueella seitsemällä yhdistelmällä UPM:lle ja Versowoodille.

- Ketjuja on käytetty puunajossa varmaan melkein siitä lähtien kun pyörä on keksitty, naurahtaa Ari Lehti joka toimi pitkään kuljettajana jo ennen yrittäjäksi lähtemistään.

Metsäteollisuutta palvelevien puutavara-autojen logistiikka on viritetty tänä päivänä huippuunsa, aikataulut ovat tiukat eikä ylimääräisille stopeille ole aikaa.

- Vaikka kalusto on kehittynyt niin sääolosuhteet asettavat edelleen kuljetuksille omat haasteensa. Yhdistelmien massat ja mitat ovat kasvaneet samaan aikaan kun tieverkoston kunto sekä liukkauden torjunta on mennyt koko ajan huonomaan suuntaan. Se on pitkässä juoksussa kestämätön yhtälö, pohtii Lehti.

ketjulehti2.jpg

(kuva: Viime talven alla Kuljetus A. Lehdelle tuli Metsätyöltä norjalaisen Nösted & AS:n valmistamat TRYGG PZ/PZ -paripyöräketjut, joissa on kummallakin renkaalla Z-kuvio ja kaatumattomat U-piikkihokit. Erittäin kestävä kettinkimateriaali on erikoiskarkaistu, kantikas 8 mm. Hokit ovat myös kantikkaat lisäten vetopitoa. Reunimmainen hokki istuu hyvin renkaan kuvion päällä ja hokissa on perinteistä kuorma-autoketjua enemmän kulutuspintaa.)

Ketjut tuo turvaa

Liukkailla keleillä varmin tapa varmistaa puutavarayhdistelmän eteneminen metsäautotietä pitkin pinolle ja sieltä kuorman kanssa pois on kitkaketjujen käyttö. 

- Kelin sitä vaatiessa kuljettajamme laittavat kitkaketjut vetäville paripyörille. Eikä olosuhteiden tarvitse olla kaikkein huonoimmat kun ketjuja jo kiinnitellään, sillä on parempi pelata varman päälle kuin lipsauttaa yhdistelmä ojaan tai pahimmassa tapauksessa kolaroida muiden tiellä liikkujien kanssa. Lisäksi osassa autoissamme käytetään hiekoittimia joilla saadaan vähän lisää pitoa renkaan alle, mutta ketjuja ne eivät missään nimessä korvaa. Aikanaan nuorena miehenä laitettiin ketjut 3-akselisen auton kaikkiin pyöriin ja lähdettiin urheilemaan vesijääkeleille mutta tänä päivänä ketjuja käytetään vain vetävillä pyörillä. Ja nykyautoissa astinlaudatkin tuppaa olemaan vähän liian lähellä etupyörien ketjuttamiseen. Myös ajot voidaan suunnitella kelit huomioon ottaen niin että tien ollessa oikein jäinen jätetään ne pinot odottamaan parempaa hetkeä, toteaa Lehti.

ketjulehti4.jpg

(kuva: Kitkaketjut asennetaan vetäville paripyörille tarpeen vaatiessa. Ne on kätevä ottaa käyttöön oikeassa kohdassa olevasta telineestä.)

Tienhoitoakin tehdään 

Taatakseen puutavaralogistiikan asiakkailleen Kuljetus A. Lehdellä on käytössä 3-akselinen sora-auto alusterällä, mihin vedetään tarvittaessa ketjut alle joka pyörälle. 

- Autolla käydään karhentamassa ja hiekoittamassa liukas metsäautotie niin että puutavara- autot pääsevät hakemaan puut vaikka suurempia pinoja asemalle ajettaessa. Kun tie hoidetaan kuntoon niin myös muut ajoneuvot voivat kulkea sitä pitkin turvallisesti eikä eivätkä liukastele puutavara-auton alle, huomauttaa Lehti.

ketjulehti6.jpg

(kuva: Kuljettaja Jari Kananen on tyytyväinen TRYGG PZ/PZ -paripyöräketjujen ominaisuuksiin ja kestävyyteen.)

Laatuketjut Metsätyöltä

Puutavara-autojen kitkaketjut Kuljetus A. Lehti on hankkinut aina Metsätyö Oy:ltä.

- Metsätyö on myynyt aina laadukkaita kovaan käyttöön tarkoitettuja paripyöräketjuja, joita löytyy suoraan varastosta. Kun poikkean Jyväskylän myymälässä niin ketjut saa heti matkaan ja palvelu on kaikin puolin mallikasta, kehaisee Lehti.

ketjulehti5.jpg

(kuva: Laadukkaiden ja hyvin renkaan päälle istuvien kitkaketjujen asentaminen käy ammattikuljettajalta nopeasti. Ketjut pitää saada riittävän tiukalle etteivät ne lähde mäessä paikaltaan.)

Uusi PZ/PZ -paripyöräketju vakuuttanut 

Viime talven alla Kuljetus A. Lehdelle tuli Metsätyöltä norjalaisen Nösted & AS:n valmistamat TRYGG PZ/PZ -paripyöräketjut, joissa on kummallakin renkaalla Z-kuvio ja kaatumattomat U-piikkihokit. Erittäin kestävä kettinkimateriaali on erikoiskarkaistu, kantikas 8 mm. Hokit ovat myös kantikkaat lisäten vetopitoa. Reunimmainen hokki istuu hyvin renkaan kuvion päällä ja hokissa on perinteistä kuorma-autoketjua enemmän kulutuspintaa.

- Meille uusi ketjumalli vakuutti viime talvena kun kelit oli sellaiset että ketjuja käytettiin todella paljon 76-tonnisen yhdistelmän vetopyörillä. Ketjujen piikit ovat muutaman millin aiempaa pidemmät joten pitoa tuntuu löytyvän vieläkin paremmin ja silti piikki ei kaadu alle eikä syö rengasta. Nyt joulun alla on ollut täällä Keski-Suomessa varsin talviset kelit joten kyseisiä ketjuja on käytetty tiuhaan. Ne eivät ole kuluneet juuri ollenkaan eikä kestävyyden kanssa ole ollut mitään ongelmia, joten jatkossa hankimme niitä lisää käyttöön koska hintakin on varsin kilpailukykyinen, sanoo Ari Lehti.

ketjulehti8.jpg

(kuva: Kuljetus A. Lehti Oy kuljettaa puuta Keski-Suomen alueella seitsemällä yhdistelmällä UPM:lle ja Versowoodille. Kaikki yrityksen autot ovat Volvoja, nostureissa päämerkki on Kesla ja perässä kulkee Weckmanin, Jykin ja MST:n vaunuja.)

”Pitoa löytyy ja ihan huiput käyttää”

Itsenäisyyspäivän alla puutavara-auton kuljettaja Jari Kananen oli Jämsänkoskella hakemassa tukkia Vilppulan sahalle.

- Mukavaa kun on saatu pakkasta ja lunta, niin tiet kantaa eikä tarvitse pimeässä rapakelissä taistella, kertoilee Kananen joka on ollut Kuljetus A. Lehden palveluksessa kesästä lähtien - aikaisemmin hän ajoi kolmen vuoden ajan puuta, risua ja säkkitavaraa Koura-Autot Ojanperällä.

Kananen kertoo että ketjuja saa asennella vetopyörille talven aikana vähintäänkin riittävän usein:

- Parempi se on pelata varman päälle sillä se on lopulta aika pieni vaiva ahertaa hetki ketjujen kanssa siinä vaiheessa kun yhdistelmä on vielä tien puolella. Ilman ketjuja meno olisi melkoista liukastelua, mäkiin jäisi helposti kiinni ja kolarinkin mahdollisuus olisi paljon suurempi. Minulla on oma tyylini laittaa ketjut alle - se ei ehkä ole kaikkein nopein mutta ketjut tulee oikein kiinni ja varmasti kireälle, etteivät ne lähde mäessä paikaltaan. Vaikka puunajossa on tiukat aikataulut niin ei nämä hommat silti minuuteista saa olla kiinni varsinkaan silloin kun puhutaan turvallisuudesta.

Uudet TRYGG PZ-PZ -paripyöräketjut ovat vakuuttaneet ammattimiehen ominaisuuksillaan.

- Ketjut pitää tosi hyvin joka kelillä ja ovat muutenkin ihan huiput käyttää eikä niissä ole ollut mitään ongelmia, joten hyvillä mielillä saa rallatella menemään vaikka olisi oikein liukastakin, sanoo Jari Kananen kääntäessään Volvon keulan kohti jäistä metsäautotietä.     

21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 15.00Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)
23.04.2024 10.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, ja tuottavuudesta on tekniikan historiaa.
23.04.2024 9.00Terminator ja TimberMaxx- tekniikkaa : Tuotekehittely.

Siirry arkistoon »