Pankoista saadaan suurimmat painosäästöt pankkomääriä vähentämällä.

04.08.2024 11.00

kuormatilaero_alucar_hyva_kuva.jpg

Aina kun puhutaan puutavarayhdistelmien painosäästöistä , ajatuksissa on pankot ja alumiini. Se olikin totta, mutta vain 70/80 kuvuilla. Tuolloin laukaistava teräspankko painoi pahimmillaan yli 200 kiloa ja alumiininen nelitonninen vain 85 kg.- Sittemmin laukaistavat pankot ovat väistyneet kiinteitten tieltä, ja teräkset ovat kehittuneet, mutta alumiini ei. Samoin on laita teräksisten ja alumiinisten pankkojen teknisessä kehityksessä. - Alumiinipankot ovat edelleenkin käytännössä 79/80 lukujen tasolla.

Alumiinin eduksi on jäänyt vain terästä säilyvämpi pintakäsittely.



Alumiinipankkojen  eloksointi tekee pitkäaikaisesti teräspankkoja siistimmiksi, mutta pintakäsittelyn  laatuero Terminatoreihin alkaa olla jo nyt tiukalla.- Sensijaan alumiinipankkovalmistajien kilpailuhaasteitten vuoksi tekemät teräspankkomallit ovat pintakäsittelylaadultaan lähinnä ala-arvoisia. - Tällä mitä ilmeisimmin pyritään kasvattamaan käsitystä teräspankkojen huonosta pintakäsittelylaadusta !!!

Teräspankkojen painoissa on parin kymmenen kilon painoeroja.

Perusjuhta muuntuu helposti 68 tonniseksi viidennen akselin lisäyksellä. Tämä vaunu käy myöhemmin 12m nelikon perään.


Teräspankkojen painoerot , ja erot alumiinipankkoihin ovat suurimmillaan kokoluokassa 20 kiloa , kun verrataan saman lujuusluokan pankkoja. Painoerot johtuvat rakenneratkaisuista ja käytetyistä materiaaleista. - Terminatorit ovat lujuus/painosuhteeltaan pankkomarkkinoitten kevyimmät pankot ja samalla huipputurvalliset, sekä myös polttoainepihit.

Pankoista saatavat tuottolisät ovat pääosin pankkomäärissä.

Pankkomäärän minimointikin tuo rahaa.


Pankoista saatavat tuottavuuden kasvatusmahdollisuudet ovat suurimmillaan pankkomäärissä ja niiten kuormatiloissa ja ilmanvastuksissa. Suomessa on lähes poikkeuksetta 12 pankkoiset yhdistelmät ja pankkomäärien vähennys 10 kappaleeseen on liki aina mahdollista. - Nelipankkoiset onnistuvat vain niillä yhdistelmillä , joilla ajetaan  tukkia, tai rankaa.

Pankkojen painoerot pieniä, mutta kuormatilojen suuria.

Kantavuutta ja kuormatilaa. 64 tonninen nosturihydrauliikalla.


Pankkojen saman tonniluokan painoerot ovat maksimissaan tuo 20 kg/kpl. Suurimmat pankoista johtuvat kuormatilapainojen erot tulevat kuitenkin pankkojen määristä. Muuttamalla kuormatila 12 pankkoisesta 10 pankkoiseen lisääntyy kantavuus liki 400 kg ja kun pankkomäärässä mennään kuusipankkoiseen yhdistelmään "tukkipankkotällillä" on kantavuuslisä parhaimmillaan jo luokkaa 1000 kiloa.XXhj.4.8.2024


14.09.2024KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.09.2024KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
16.09.2024 18.00Säästöpuutyökalu auttaa valitsemaan sopivat säästöpuut hakkuualueelta
16.09.2024 17.00Yritysten tekemät investoinnit laskussa useimmilla toimialoilla vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä
16.09.2024 16.0053 hehtaaria suota ennallistetaan Alavudella - vaikutuksia vesistöön, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen
16.09.2024 15.00CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen
16.09.2024 11.12Tähän kerä Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä pinnoitetilanteen .
16.09.2024 10.00Nyt kannattaa "Terminoida"!!!
16.09.2024 9.00ö. - Tolppien päistäkin löytyy eritasoista turvallisuutta ja kuormatilaa.

Siirry arkistoon »