Pankoista saadaan suurimmat painosäästöt pankkomääriä vähentämällä + lisäspua myös aerodynamiikasta.
21.03.2025 17.00

Aina kun puhutaan puutavarayhdistelmien painosäästöistä , ajatuksissa on pankot ja alumiini. Se olikin totta, mutta vain 70/80 kuvuilla. Tuolloin laukaistava teräspankko painoi pahimmillaan yli 200 kiloa ja alumiininen nelitonninen vain 85 kg.- Sittemmin laukaistavat pankot ovat väistyneet kiinteitten tieltä, ja teräkset ovat kehittuneet, mutta alumiini ei. Samoin on laita teräksisten ja alumiinisten pankkojen teknisessä kehityksessä. - Alumiinipankot ovat edelleenkin käytännössä 70/80 lukujen tasolla.
Alumiinin eduksi on jäänyt vain terästä säilyvämpi pintakäsittely.

Alumiinipankkojen eloksointi tekee pitkäaikaisesti teräspankkoja siistimmiksi, mutta pintakäsittelyn laatuero Terminatoreihin alkaa olla jo nyt tiukalla.- Sensijaan alumiinipankkovalmistajien kilpailuhaasteitten vuoksi tekemät teräspankkomallit ovat pintakäsittelylaadultaan lähinnä ala-arvoisia. - Tällä mitä ilmeisimmin pyritään kasvattamaan käsitystä teräspankkojen huonosta pintakäsittelylaadusta !!!
Teräspankkojen painoissa on parin kymmenen kilon painoeroja.

Teräspankkojen painoerot , ja erot alumiinipankkoihin ovat suurimmillaan kokoluokassa 20 kiloa , kun verrataan saman lujuusluokan pankkoja. Painoerot johtuvat rakenneratkaisuista ja käytetyistä materiaaleista. - Terminatorit ovat lujuus/painosuhteeltaan pankkomarkkinoitten kevyimmät pankot ja samalla huipputurvalliset, sekä myös polttoainepihit.
Pankoista saatavat tuottolisät ovat pääosin pankkomäärissä.

Pankoista saatavat tuottavuuden kasvatusmahdollisuudet ovat suurimmillaan pankkomäärissä ja niiten kuormatiloissa ja ilmanvastuksissa. Suomessa on lähes poikkeuksetta 12 pankkoiset yhdistelmät ja pankkomäärien vähennys 10 kappaleeseen on liki aina mahdollista. - Nelipankkoiset onnistuvat vain niillä yhdistelmillä , joilla ajetaan tukkia, tai rankaa.
Pankkojen painoerot pieniä, mutta kuormatilojen suuria.

Pankkojen saman tonniluokan painoerot ovat maksimissaan tuo 20 kg/kpl. Suurimmat pankoista johtuvat kuormatilapainojen erot tulevat kuitenkin pankkojen määristä. Muuttamalla kuormatila 12 pankkoisesta 10 pankkoiseen lisääntyy kantavuus liki 400 kg ja kun pankkomäärässä mennään kuusipankkoiseen yhdistelmään "tukkipankkotällillä" on kantavuuslisä parhaimmillaan jo luokkaa 1000 kiloa.XXhj.21.3.2025
=================================
Ps. Mietippä mitä vaikutuksia on aerodynamiikassa ja loiskuorman keräymissä yhdistelmän tuottavuuteen, sekä turvallisuuteen ??::?? =================================

Pankkomyynti ja toimitukset 24/7: Heikki Jokela 050 4129 024 Markku Hirvi 0400 148 584 Esko Leppänen 040 515 3716
|