Pankoista saadaan suurimmat painosäästöt pankkomääriä vähentämällä + lisäspua myös aerodynamiikasta.

21.03.2025 17.00

kuormatilaero_alucar_hyva_kuva.jpg

Aina kun puhutaan puutavarayhdistelmien painosäästöistä , ajatuksissa on pankot ja alumiini. Se olikin totta, mutta vain 70/80 kuvuilla. Tuolloin laukaistava teräspankko painoi pahimmillaan yli 200 kiloa ja alumiininen nelitonninen vain 85 kg.- Sittemmin laukaistavat pankot ovat väistyneet kiinteitten tieltä, ja teräkset ovat kehittuneet, mutta alumiini ei. Samoin on laita teräksisten ja alumiinisten pankkojen teknisessä kehityksessä. - Alumiinipankot ovat edelleenkin käytännössä 70/80 lukujen tasolla.

Alumiinin eduksi on jäänyt vain terästä säilyvämpi pintakäsittely.



Alumiinipankkojen  eloksointi tekee pitkäaikaisesti teräspankkoja siistimmiksi, mutta pintakäsittelyn  laatuero Terminatoreihin alkaa olla jo nyt tiukalla.- Sensijaan alumiinipankkovalmistajien kilpailuhaasteitten vuoksi tekemät teräspankkomallit ovat pintakäsittelylaadultaan lähinnä ala-arvoisia. - Tällä mitä ilmeisimmin pyritään kasvattamaan käsitystä teräspankkojen huonosta pintakäsittelylaadusta !!!

Teräspankkojen painoissa on parin kymmenen kilon painoeroja.

Perusjuhta muuntuu helposti 68 tonniseksi viidennen akselin lisäyksellä. Tämä vaunu käy myöhemmin 12m nelikon perään.


Teräspankkojen painoerot , ja erot alumiinipankkoihin ovat suurimmillaan kokoluokassa 20 kiloa , kun verrataan saman lujuusluokan pankkoja. Painoerot johtuvat rakenneratkaisuista ja käytetyistä materiaaleista. - Terminatorit ovat lujuus/painosuhteeltaan pankkomarkkinoitten kevyimmät pankot ja samalla huipputurvalliset, sekä myös polttoainepihit.

Pankoista saatavat tuottolisät ovat pääosin pankkomäärissä.

Pankkomäärän minimointikin tuo rahaa.


Pankoista saatavat tuottavuuden kasvatusmahdollisuudet ovat suurimmillaan pankkomäärissä ja niiten kuormatiloissa ja ilmanvastuksissa. Suomessa on lähes poikkeuksetta 12 pankkoiset yhdistelmät ja pankkomäärien vähennys 10 kappaleeseen on liki aina mahdollista. - Nelipankkoiset onnistuvat vain niillä yhdistelmillä , joilla ajetaan  tukkia, tai rankaa.

Pankkojen painoerot pieniä, mutta kuormatilojen suuria.

Kantavuutta ja kuormatilaa. 64 tonninen nosturihydrauliikalla.


Pankkojen saman tonniluokan painoerot ovat maksimissaan tuo 20 kg/kpl. Suurimmat pankoista johtuvat kuormatilapainojen erot tulevat kuitenkin pankkojen määristä. Muuttamalla kuormatila 12 pankkoisesta 10 pankkoiseen lisääntyy kantavuus liki 400 kg ja kun pankkomäärässä mennään kuusipankkoiseen yhdistelmään "tukkipankkotällillä" on kantavuuslisä parhaimmillaan jo luokkaa 1000 kiloa.XXhj.21.3.2025

=================================

Ps. Mietippä mitä vaikutuksia on aerodynamiikassa ja
loiskuorman keräymissä yhdistelmän tuottavuuteen,
sekä turvallisuuteen ??::??
=================================

 

Pankkomyynti ja toimitukset 24/7:
    Heikki Jokela      050 4129 024
     Markku Hirvi      0400 148 584
     Esko Leppänen   040 515 3716




26.04.2025KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia erikoislähetys Mansen Mörinöiltä - laaja kattaus kone- ja kuljetusalan asiaa
24.04.2025 4.44Terminator XXL 8aero-, ja 8.8CE pankkojen 1vrk:n - 1 viikon perille toimitusvalmiudessamme olevat auto-, ja pv. pankkoerät.
19.04.2025 21.002025 - Puukäärmeen vuosi .
19.04.2025 20.50KLIKKAA TÄSTÄ JA KATSO 18.4. LÄHETYS! Ammattilehti on tuottanut viikoittaisen uutislähetyksen jo yli 5-vuoden ajan - 259. perjantaina peräkkäin - tarjoten kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreimmat kuulumiset.
19.04.2025 20.00??UUTISET--UUTISET??
26.04.2025 11.00Sinkki.
26.04.2025 9.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia erikoislähetys Mansen Mörinöiltä - laaja kattaus kone- ja kuljetusalan asiaa
26.04.2025 8.00Ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla.
26.04.2025 7.00Ruoste on siis ongelma maalatuilla teräksillä, mutta vaihtoehtojakin on.
26.04.2025 3.00Ruoste on ikuinen ongelma maalpiinnoilla.

Siirry arkistoon »