Älä aja miinaan yhdistelmäkevennyksissä.
04.08.2024 17.00
Nyt kun yhdistelmien keventäminen on tulossa enempi välttämättömäksi, palaa herkästi ajatukset 79/80 luvuille, ja alumiiniin. - Tuossa piilee kuitenkin kallis harha.
Tiukentuva taksapolitiikka ja raakapuunajon nollatoleranssilinja eivät kestä harha-askelia.
Alumiinivarustelun tuottavuus ja turvallisuus on ollut jo vuosikymmeniä totaalista harhaa. Alumiini raaka- aineena on jäänyt yhdistelmävarusteitten keventämisessä erikoisteräksisistä varusteista jälkeen jo 90-luvusta alkaen. Alumiini ei ole kehittynyt lujuudeltaan yli puoleen vuosisataan, kun taas teräksen lujuudet ovat samanaikaisesti parhaimmillaan yli kolminkertaistuneet. Kuormatilakokoa syövät julmasti alumiinin heikko myätöraja, sekä kimmomoduuli , ja turvallisen nippusidonnan estää alumiinin vanhakantainen profiilitekniikka.
Alumiinisten apurunkojen jopa 100mm korkeuslisä, ja pankkoprofiilien suuret kuormatilaa syövät äärimitat tekevät alumiinivarusteille 4% - 10% pienemmän tuottavuuden, joka nykytilanteessa nollatoleranssiin siirryttäessä ajaa liikennöinnin erittäin ahtaalle.- Keveyttä ja kuormatilaa tarvitaan, mutta alumiinipa ei sitä tarjoakkaan.XXhj.4.8.2024
Ps. Se mikä oli totta vielä 70 ja 80 luvuilla on muistoa ja valheellista harhaa nyt 2020 luvulla.
|