Kuormansidonnan kaksi koulukuntaa.

21.01.2024 9.00

Sidontalaki ei määtritä sidoksen materiaalia, mutta nut on oltava lain mukainen automaattikiristin ajoneuvossa.Tyvisyys keskelleppäin ja tasapäät vastakkain ????


Puutavaranippusidonnan kaksi koulukuntaa ovat ketjusidoksien-, ja liinasidosten käyttäjät. Lisäksi osassa autoissa on sekä ketju-, että liinasidoksia, mutta miksi??



Liinasidonta on ollut yleisessä käytössä jo 70-luvulta alkaen. Tuolloin nykymuotoista ketjusidontaa ei ollut, ja  ketjusidonnan kehityskulku alkoikin vasta 80- luvulta. Ketjusidonta oli kuitenkin yksinomaisena sidoksena jo 50-luvulta nippupudotuksissa ja "karhuketju"sidonnassa.



Liinasidonta alkoi menettää osuuttaan , kun ketjusidonnan automaattikiristykset alkoivat kehittyä ja hydrausiset Exte/Essematic kiristinpaketit valtasivat markkinoita. Automaattikiristykseen tuli vallitsevaksi ns. "Arimatik" ilmakiristinsysteemi , joka nyt onkin kaikkine jäljitelmineen lähes yksinomainen ja edullinen, sekä varmatoiminen automaattikiristys ketjusidonnalle.- Lisäksi selvän helpotuksen ketjusidontaan toi ketjupuikkarit ja ketjujen nostokoukut.

Sileätolppaisten nippusidonta asettaa erityistä vaikeusastetta niitten liikenneturvalliselle käytölle.

Liinasidonnan osuuden jatkuva hiipuminen johtuu pääosiltaan sen hankaluudesta, ja käsisidonnan toimimattomuudesta nykysidonnan vaatimuksen mukaisesti. Liinasidontaa puoltaa enää realisesti vain sen suojaava ominaisuus kuormaimen ylisidonnassa autonippujen osalla.

 Ketjukiristys on toimivin ja käytössä helpoin.

Ketjusidos on lakisääteisen nippusidonnan vaatimusten täyttämisessä kuitenkin kertaluokkia liinasidontaa turvallisempi lähes muovittomana , ja automaattikiristeisenä. Sitä puoltaa myös auton- ja perävaunun runkorakenteisiin kiinnitetty sidoskiinnitys joka realisesti estää nippujen ja puitten liikkeellelähtöä jarrutuksissa ja törmäyksissä. - Molempien sidosten pitävyyttä varmistavat pankkojen oikeaoppiset kiinnitykset. 21.1.2024
--------------------------------------------------------------
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.Heikki JokelaMuovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.
   Heikki Jokela 050 4129 024
            Asiantuntija:
     -Puutavarayhdistelmät-

-------------------------------------------------------------

13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
16.04.2024 18.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 17.00Kuormansidonnan vaaralliset "sudenkuopat".
16.04.2024 16.00Historiallisen korkeat kantohinnat kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 15.00Terminatoreitten suosion salaisuus - nerokas muotoilu ja pintakäsittely, sekä kopiomallien valmistajien suuri määrä.
16.04.2024 13.00Puutavara-autoilla suurimmat ilmanvastusvoimat ja sitä kautta suuret polttoainekulut.
16.04.2024 12.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
16.04.2024 11.00Onko seuraava nosturini Zeta???
16.04.2024 9.00"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!

Siirry arkistoon »