Kuormansidonnan kaksi koulukuntaa.

16.09.2022 9:00

Sidontalaki ei määtritä sidoksen materiaalia, mutta nut on oltava lain mukainen automaattikiristin ajoneuvossa.Tyvisyys keskelleppäin ja tasapäät vastakkain ????


Puutavaranippusidonnan kaksi koulukuntaa ovat ketjusidoksien-, ja liinasidosten käyttäjät. Lisäksi osassa autoissa on sekä ketju-, että liinasidoksia, mutta miksi??



Liinasidonta on ollut yleisessä käytössä jo 70-luvulta alkaen. Tuolloin nykymuotoista ketjusidontaa ei ollut, ja  ketjusidonnan kehityskulku alkoikin vasta 80- luvulta. Ketjusidonta oli kuitenkin yksinomaisena sidoksena jo 50-luvulta nippupudotuksissa ja "karhuketju"sidonnassa.



Liinasidonta alkoi menettää osuuttaan , kun ketjusidonnan automaattikiristykset alkoivat kehittyä ja hydrausiset Exte/Essematic kiristinpaketit valtasivat markkinoita. Automaattikiristykseen tuli vallitsevaksi ns. "Arimatik" ilmakiristinsysteemi , joka nyt onkin kaikkine jäljitelmineen lähes yksinomainen ja edullinen, sekä varmatoiminen automaattikiristys ketjusidonnalle.- Lisäksi selvän helpotuksen ketjusidontaan toi ketjupuikkarit ja ketjujen nostokoukut.

Sileätolppaisten nippusidonta asettaa erityistä vaikeusastetta niitten liikenneturvalliselle käytölle.

Liinasidonnan osuuden jatkuva hiipuminen johtuu pääosiltaan sen hankaluudesta, ja käsisidonnan toimimattomuudesta nykysidonnan vaatimuksen mukaisesti. Liinasidontaa puoltaa enää realisesti vain sen suojaava ominaisuus kuormaimen ylisidonnassa autonippujen osalla.

 Ketjukiristys on toimivin ja käytössä helpoin.

Ketjusidos on lakisääteisen nippusidonnan vaatimusten täyttämisessä kuitenkin kertaluokkia liinasidontaa turvallisempi. Sitä puoltaa kyös auton- ja perävaunun runkorakenteisiin kiinnitetty sidoskiinnitys joka realisesti estää nippujen ja puitten liikkeellelähtöä jarrutuksissa ja törmäyksissä.16.9.2022
--------------------------------------------------------------
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.Heikki JokelaMuovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.
   Heikki Jokela 050 4129 024
            Asiantuntija:
     -Puutavarayhdistelmät-

-------------------------------------------------------------

27.09.2022 18:00Terminator XXL 8.8 ZINC - sinkkipankkomallisto laajenee !!!
27.09.2022 17:00Kehitys kehittyy, ja me teemme sitä.
27.09.2022 15:00Sähköauton lataus kallistuu K-Latausverkossa lokakuussa
27.09.2022 13:00Kemppi tuo markkinoille teolliseen käyttöön tarkoitetun X5 FastMig Pulse -hitsausjärjestelmän
27.09.2022 11:00Terminator XXL10.9 aerot saat joko kolmikerrospinnoitettuina, tai kuumasinkittyinä.
27.09.2022 9:00NIPPU LISÄÄ : - Kuormakokovertailu ja pinta-alataulukko : - Terminator XXL ja alupankot
27.09.2022 7:00Terminator XXL aeroissa on peruspankon valmiusaste korkeimmalla mahdollisella tasolla.
27.09.2022 3:00Terminator XXK 8.8 CE 4+8 kpl:n yhdistelmäsarja kuumasinkittynä, ja teipeittä nopeasti , sekä edullisesti.
27.09.2022 0:03Olemme nyt syystoimitus valmiudessa = 24/7.
26.09.2022 18:00Kertausta:-Terminator - tekniikkaa: Markkinoitten kattavin teräspankkomallisto.

Siirry arkistoon »