Puutavaranippusidonnan kaksi koulukuntaa ovat ketjusidoksien-, ja liinasidosten käyttäjät. Lisäksi osassa autoissa on sekä ketju-, että liinasidoksia, mutta miksi??
Liinasidonta on ollut yleisessä käytössä jo 70-luvulta alkaen. Tuolloin nykymuotoista ketjusidontaa ei ollut, ja ketjusidonnan kehityskulku alkoikin vasta 80- luvulta. Ketjusidonta oli kuitenkin yksinomaisena sidoksena jo 50-luvulta nippupudotuksissa ja "karhuketju"sidonnassa.
Liinasidonta alkoi menettää osuuttaan , kun ketjusidonnan automaattikiristykset alkoivat kehittyä ja hydrausiset Exte/Essematic kiristinpaketit valtasivat markkinoita. Automaattikiristykseen tuli vallitsevaksi ns. "Arimatik" ilmakiristinsysteemi , joka nyt onkin kaikkine jäljitelmineen lähes yksinomainen ja edullinen, sekä varmatoiminen automaattikiristys ketjusidonnalle.- Lisäksi selvän helpotuksen ketjusidontaan toi ketjupuikkarit ja ketjujen nostokoukut.
Liinasidonnan osuuden jatkuva hiipuminen johtuu pääosiltaan sen hankaluudesta, ja käsisidonnan toimimattomuudesta nykysidonnan vaatimuksen mukaisesti. Liinasidontaa puoltaa enää realisesti vain sen suojaava ominaisuus kuormaimen ylisidonnassa autonippujen osalla.
Ketjusidos on lakisääteisen nippusidonnan vaatimusten täyttämisessä kuitenkin kertaluokkia liinasidontaa turvallisempi lähes muovittomana , ja automaattikiristeisenä. Sitä puoltaa myös auton- ja perävaunun runkorakenteisiin kiinnitetty sidoskiinnitys joka realisesti estää nippujen ja puitten liikkeellelähtöä jarrutuksissa ja törmäyksissä. - Molempien sidosten pitävyyttä varmistavat pankkojen oikeaoppiset kiinnitykset ja 100%:set purevat liukuestepinnat. 4.8.2024 --------------------------------------------------------------
Heikki Jokela 050 4129 024 Asiantuntija: -Puutavarayhdistelmät-