Kuormansidonnan kaksi koulukuntaa.

05.08.2024 3.00

Sidontalaki ei määtritä sidoksen materiaalia, mutta nut on oltava lain mukainen automaattikiristin ajoneuvossa.Tyvisyys keskelleppäin ja tasapäät vastakkain ????


Puutavaranippusidonnan kaksi koulukuntaa ovat ketjusidoksien-, ja liinasidosten käyttäjät. Lisäksi osassa autoissa on sekä ketju-, että liinasidoksia, mutta miksi??



Liinasidonta on ollut yleisessä käytössä jo 70-luvulta alkaen. Tuolloin nykymuotoista ketjusidontaa ei ollut, ja  ketjusidonnan kehityskulku alkoikin vasta 80- luvulta. Ketjusidonta oli kuitenkin yksinomaisena sidoksena jo 50-luvulta nippupudotuksissa ja "karhuketju"sidonnassa.



Liinasidonta alkoi menettää osuuttaan , kun ketjusidonnan automaattikiristykset alkoivat kehittyä ja hydrausiset Exte/Essematic kiristinpaketit valtasivat markkinoita. Automaattikiristykseen tuli vallitsevaksi ns. "Arimatik" ilmakiristinsysteemi , joka nyt onkin kaikkine jäljitelmineen lähes yksinomainen ja edullinen, sekä varmatoiminen automaattikiristys ketjusidonnalle.- Lisäksi selvän helpotuksen ketjusidontaan toi ketjupuikkarit ja ketjujen nostokoukut.

Sileätolppaisten nippusidonta asettaa erityistä vaikeusastetta niitten liikenneturvalliselle käytölle.

Liinasidonnan osuuden jatkuva hiipuminen johtuu pääosiltaan sen hankaluudesta, ja käsisidonnan toimimattomuudesta nykysidonnan vaatimuksen mukaisesti. Liinasidontaa puoltaa enää realisesti vain sen suojaava ominaisuus kuormaimen ylisidonnassa autonippujen osalla.

 Ketjukiristys on toimivin ja käytössä helpoin.

Ketjusidos on lakisääteisen nippusidonnan vaatimusten täyttämisessä kuitenkin kertaluokkia liinasidontaa turvallisempi lähes muovittomana , ja automaattikiristeisenä. Sitä puoltaa myös auton- ja perävaunun runkorakenteisiin kiinnitetty sidoskiinnitys joka realisesti estää nippujen ja puitten liikkeellelähtöä jarrutuksissa ja törmäyksissä. - Molempien sidosten pitävyyttä varmistavat pankkojen oikeaoppiset kiinnitykset ja 100%:set purevat liukuestepinnat. 4.8.2024
--------------------------------------------------------------
Muovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.Heikki JokelaMuovi on myrkkyä metsäteollisuudessa.
   Heikki Jokela 050 4129 024
            Asiantuntija:
     -Puutavarayhdistelmät-

-------------------------------------------------------------

14.09.2024KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
07.09.2024KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
16.09.2024 18.00Säästöpuutyökalu auttaa valitsemaan sopivat säästöpuut hakkuualueelta
16.09.2024 17.00Yritysten tekemät investoinnit laskussa useimmilla toimialoilla vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä
16.09.2024 16.0053 hehtaaria suota ennallistetaan Alavudella - vaikutuksia vesistöön, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen
16.09.2024 15.00CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen
16.09.2024 11.12Tähän kerä Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä pinnoitetilanteen .
16.09.2024 10.00Nyt kannattaa "Terminoida"!!!
16.09.2024 9.00ö. - Tolppien päistäkin löytyy eritasoista turvallisuutta ja kuormatilaa.

Siirry arkistoon »