"Atomipommimies" Di Jarmo Uotila kehitti aerodynamiikkaa ,sekä sidontaa, ja opetti minut alan specialistiksi.

28.01.2025 8.00

Suomalainen Di Jarmo Uotila oli viitisenkymmentä vuotta sitten työkeikalla B-52 lentokonetehtaalla ja siellä suunnitteluryhmässä, jonka tehtävänä oli tehdä atomipommeille toimivat jarruvarjot. Suomeen palattuaan Jarmo perusti tehtaan, mikä valmisti lentokenttien päihin hävittäjille- , sekä poliiseille maantiekäyttöön soveltuvia  pysäytysjärjestelmiä. Suuremmassa mittakaavassa Jarmon yritykset ompelivat kuormasidontaverkkoja mm.mm. Airbusseille ja Boengeille rahtikoneitten sidontatarpeisiin.

Airbus A330-302

Jarmo opasti meitä puutavaravarusteitten aero-ominaisuuksien kehittämisessä. Yksi tuote oli aerodynaamisesti parannettu alumiinitolppa. Seuraavaksi tuli aeroseinä ja perävaunun peräpään muotoilu aluksi  Weckmannin kautta. - Tuolloin elettiin 80- lukua.

 

Jarmon tehdas laajeni ja sai turvallisuus sidonnan alalla huiman asiakaskunnan ympäri maapallon ja samalla erittäin vaativan tuotevalikoiman. Di Jarmo Uotilan toimintaan ja tuotevalikoimaan voit tutustua tästä:

https://www.frictape.com/

- Kysyin Jarmolta aikanaan, että millä tasolla Airbussien sidonnat on tehtävä, Jarmo vastasi , että jos kuorma lähtee jarrutushetkellä liikkeelle, sitä ei pysäytä enää mikään. Tuolloin Airbus muuttuu pursottimeksi, joka painaa kuskit ulos koneesta läpi etupään rakenteitten = lentäjät muuttuvat matkustajiksi.XXhj.28.1.2025
______________________________________________

skal_hj

Ps.Puutavara-auton varustelutekniikka, ja sen aerodynamiikan kehittäminen oli syynä, että SKAL "heitti minua tuolla kivellä" vuonna 91:
- Insinööri Heikki Jokela tunnetaan ammattikuntamme keskuudessa henkilönä, joka on työpanoksellaan merkittävässä määrin kehittänyt ja vienyt eteenpäin puutavara yhdistelmien varustetekniikkaa........

-------------------------------------------

"Nippusidonnan määräykset selvät,

- mutta ohjeistus on hieman hassua
  ja vajavaista", sekä vaarallistakin.
 
-------------------------------------------



08.02.2025KATSO TÄSTÄ 7.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
10.02.2025 18.00Kolme "kovaa" yhdessä - ja samassa pankossa.
10.02.2025 17.00Terminatoreitten pintakäsittely.
10.02.2025 15.00Terminator - tekniikkaa : - RAUTAHAMMASTUS (Artikkelimme vuodelta 2018) .
10.02.2025 13.00Terminatoreitten vastaus nippusidontaan.
10.02.2025 11.00Koostesivu : "Terminator/ =TimberMaxx tekniikkaa" 1-16.
10.02.2025 9.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät.
10.02.2025 7.00Käsittelyssämme on nyt puutavarapankkojen rungot vaatimuksineen, sekä ominaisuuksineen.

Siirry arkistoon »