"Atomipommimies" Di Jarmo Uotila kehitti aerodynamiikkaa ,sekä sidontaa, ja opetti minut alan specialistiksi.
18.03.2025 14.00

Suomalainen Di Jarmo Uotila oli viitisenkymmentä vuotta sitten työkeikalla B-52 lentokonetehtaalla ja siellä suunnitteluryhmässä, jonka tehtävänä oli tehdä atomipommeille toimivat jarruvarjot. Suomeen palattuaan Jarmo perusti tehtaan, mikä valmisti lentokenttien päihin hävittäjille- , sekä poliiseille maantiekäyttöön soveltuvia pysäytysjärjestelmiä. Suuremmassa mittakaavassa Jarmon yritykset ompelivat kuormasidontaverkkoja mm.mm. Airbusseille ja Boengeille rahtikoneitten sidontatarpeisiin.

Jarmo opasti meitä puutavaravarusteitten aero-ominaisuuksien kehittämisessä. Yksi tuote oli aerodynaamisesti parannettu alumiinitolppa. Seuraavaksi tuli aeroseinä ja perävaunun peräpään muotoilu aluksi Weckmannin kautta. - Tuolloin elettiin 80- lukua.

Jarmon tehdas laajeni ja sai turvallisuus sidonnan alalla huiman asiakaskunnan ympäri maapallon ja samalla erittäin vaativan tuotevalikoiman. Di Jarmo Uotilan toimintaan ja tuotevalikoimaan voit tutustua tästä:
https://www.frictape.com/
- Kysyin Jarmolta aikanaan, että millä tasolla Airbussien sidonnat on tehtävä, Jarmo vastasi , että jos kuorma lähtee jarrutushetkellä liikkeelle, sitä ei pysäytä enää mikään. Tuolloin Airbus muuttuu pursottimeksi, joka painaa kuskit ulos koneesta läpi etupään rakenteitten = lentäjät muuttuvat matkustajiksi.XXhj.18.3.2025 ______________________________________________

Ps.Puutavara-auton varustelutekniikka, ja sen aerodynamiikan kehittäminen oli syynä, että SKAL "heitti minua tuolla kivellä" vuonna 91: - "Insinööri Heikki Jokela tunnetaan ammattikuntamme keskuudessa henkilönä, joka on työpanoksellaan merkittävässä määrin kehittänyt ja vienyt eteenpäin puutavara yhdistelmien varustetekniikkaa". ------------------------------------------- -"Nippusidonnan määräykset selvät, mutta ohjeistus on hieman hassua ja vajavaista ,- sekä vaarallistakin". -------------------------------------------
|