"Atomipommimies" Di Jarmo Uotila kehitti aerodynamiikkaa ,sekä sidontaa, ja opetti minut alan specialistiksi.

17.12.2023 17.00

Suomalainen Di Jarmo Uotila oli viitisenkymmentä vuotta sitten työkeikalla B-52 lentokonetehtaalla ja siellä suunnitteluryhmässä, jonka tehtävänä oli tehdä atomipommeille toimivat jarruvarjot. Suomeen palattuaan Jarmo perusti tehtaan, mikä valmisti lentokenttien päihin hävittäjille- , sekä poliiseille maantiekäyttöön soveltuvia  pysäytysjärjestelmiä. Suuremmassa mittakaavassa Jarmon yritykset ompelivat kuormasidontaverkkoja mm.mm. Airbusseille ja Boengeille rahtikoneitten sidontatarpeisiin.

AirTeamImages.com Logo

Airbus A330-302

Jarmo opasti meitä puutavaravarusteitten aero-ominaisuuksien kehittämisessä. Yksi tuote oli aerodynaamisesti parannettu alumiinitolppa. Seuraavaksi tuli aeroseinä ja perävaunun peräpään muotoilu aluksi  Weckmannin kautta. - Tuolloin elettiin 80- lukua.

 

Jarmon tehdas laajeni ja sai turvallisuus sidonnan alalla huiman asiakaskunnan ympäri maapallon ja samalla erittäin vaativan tuotevalikoiman. Di Jarmo Uotilan toimintaan ja tuotevalikoimaan voit tutustua tästä:

https://www.frictape.com/

- Kysyin Jarmolta aikanaan, että millä tasolla Airbussien sidonnat on tehtävä, Jarmo vastasi , että jos kuorma lähtee jarrutushetkellä liikkeelle, sitä ei pysäytä enää mikään. Tuolloin Airbus muuttuu pursottimeksi, joka painaa kuskit ulos koneesta läpi etupään rakenteitten= lentäjät muuttuvat matkustajiksi.XXhj.17.12.2023
______________________________________________

skal_hj

Ps.Puutavara-auton varustelutekniikka, ja sen aerodynamiikan kehittäminen oli syynä, että SKAL "heitti minua tuolla kivellä" vuonna 91:
- Insinööri Heikki Jokela tunnetaan ammattikuntamme keskuudessa henkilönä, joka on työpanoksellaan merkittävässä määrin kehittänyt ja vienyt eteenpäin puutavara yhdistelmien varustetekniikkaa........

-------------------------------------------

"Nippusidonnan määräykset selvät,
- mutta ohjeistus on hieman hassua
  ja vajavaista".
 
-------------------------------



21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 15.00Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)
23.04.2024 10.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, ja tuottavuudesta on tekniikan historiaa.

Siirry arkistoon »