Pankkoleveyden 2.60 käyttö tuo 2.5 m3 lisätilan.

09.05.2022 0.07

Puutavaran mitta ja ratkaisee yhdistelmäpituuden ja sitämyötä pankkoleveyden. Pankkoleveyttä 2.60 m voidaan käyttää yhdistelmissä, joitten kokonaispituus jää alle 22 metrin. Pankkoleveys 2.60 tuo kuormatilaan lisätilavuutta 2.5 m3 kolmelle kolmosnipulle.


64 tonninen maksimi 22m ja kuormatila 120m3-130m3.

puu76_35_kuormassa.jpg




68 tonninen maksimi 22m ja kuormatila 120m3-130m3.



76 tonninen maksimi 22m ja kuormatila 120m3-130m3.

2.60 pankkoleveyden käyttö.

Siirtyminen viisiakselisiin perävaunuihin tapahtuu nyt kahta kautta , uushankintana ja lisäakselin asennuksella nykyvaunuun. Molemmissa tapauksissa on runkopituus valittava nyt ja tulevaisuudessa ajettavien puutavarapituuksien mukaiseksi. Kolmimetrisen kuidun ajomäärät rarkaisevat sen, että onko viisasta harkita 11.5m-12.5m pituisen perävaunun runkomittaa , jolloin pankkojen leveys on maksimissaan 2.55m.

5.5m kuitu ja tukki.

Nykymitoitetut (auto 6.8m ja perävaunu 10.2 m.) yhdistelmien kuormatilapituudet on maksimoitavissa parhaiten maksimiajoneuvopituudella alle 22m . Rakenne on mahdollista mitoittaa myös hyttinosturillisena ja jos kolmimetrisen ajoa ei ole ja yhdistelmällä ajetaan vain 5.5 metristä kuitua ja tukkia.Tuolloin on mahdollista käyttää myös 2kpl+4kpl pankkomäärää ja säästää polttoainekuluissa ja lastata nelisensataa kiloa lisäkuormaa pankkovähennyksestä saadusta kantavuuskasvusta. 

Ps. Suurin nykyvarusteista rakennettavissa oleva 125m3 kuormatila on alle 22m yhdistelmässä. Yli 22m pituuksilla tila pienenee 122.5  kuutioon ja jos perävaunu mitoitetaan neljälle kolmosnipulle on kolmosajoa oltava niin paljon, että kuormalisä kattaa kasvavat kulut painonmenetyksestä ja 2.5 m3 pienemmästä kuormatilasta 5.5 m kuitua  ja tukkia ajettaessa.
Kuormatilakoko on maksimoitavissa kaikissa kolmessa kokonaispainoluokassa samaan kuormatilavuuteen.

26.03.2024Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
23.03.2024KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
15.03.2024KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.

Siirry arkistoon »