Terminator pankkomallistossa on yhdistetty nippusidonnan ja tuottavuuden kovat vaatimukset.

10.05.2022 8:56

 

Terminator pankkomallisto on 2020- luvun kuljetustekniikan vaatimusten mukainen tuote. Pankkomallistossamme on älykkäästi yhdistetty aerodynamiikka ja kuormansidontalain 2022 mukanaan tuomat yllättävänkin kovat vaatimukset.

Aerodynamiikka.



Pankon muotoilussa on siirrytty pelkästä ilmavastusvoimien minimoinnista kokonaisvaltaisempaan ajattelumalliin. Kehitimme 1985 aerotolpan, joka oli alumiinia ja sen muodossa minimoitiin ilmavastusvoimat ja ilmavastuskertoimet, päästen kolmasosaan nykytuotannon alumiinipankkojen Cw arvoista ( 1,2 - 0.4).  Terminatoreitten tolppien aeroarvo on selvästi huonompi , ollen 0.6 , mutta edelleen selvästi nykytuotannon 1.2 luokan alumiinitolppia parempi. 

oikeaoppinen muoto on tolpassa alhaalta ylös- ja niin myös liukuestepinnatkin.Terminatoreitten tolppien Cw on koko tolpan matkalta luokkaa Cw = 0.5

- Mutta, se mikä on Cw arvossa menetetty, on saatu pankon otsapinnan alassa takaisin. Tuo otsapinnan pieneneminen tuo polttoainesäästöjä ja lisäksi samalla niitä alalle tärkeitä euroja myös kuormatilan kasvun myötä.



- Lisäksi pankkomme muotokieli minimoi puutavarayhdistelmälle ominaista loiskuormaa. Loiskuorma minimoituu pankkoon kertyvän lisäpainon vähenemisestä ja ajopyörteen pienenemisestä. Yhdistelmän 12 kpl - 24 kpl tolppaa suuntaavat tehokkaasti ilmavirtauksia alipainepyörteilyyn ja pienentävät loiskuormaimurin tehoa, ja sitä myöten myös loiskuormaa koko yhdistelmän rakenteissa.



- Samalla kun pyörteily ja alipaine minimoituvat , paranee vastaavasti näkyvyys yhdistelmän sivuilla ja takana. Näkyvyyden parantaminen on liikenneturvallisuutta puutavarayhdistelmän ohituksiin ja "peesissäajoon".

Nippusidonta.



vuoden 2022 alusta voimaan tuleva nippusidontalaki asettaa selkeät vaatimukset sidonnan lisäksi myös pankkorakenteillemme. Terminatoreissa on otettu vastuu rakenteitten toimivuudesta täysimääräisesti jo tuotteittemme rakennesuunnittelussa. Pankoissamme on 100%:set liukuestepinnat ja pankkorungoissa on lisäksi pureva  "rautahammastus".



- Rautahammastuksen toimme tehostamaan nippujen paikallaan pysymistä. Tuo pidon maksimointi on tarpeen äkkijarrutuksissa , mäissä , ja törmäyksissä. Lisäksi hammastus pienentää osaltaan pankkorungon ilmavastusvoimia ja loiskuormakokoa tyhjänäajossa.



- Tolppien liukueet suuntaavat ilmavirtausta , mutta ovat samalla erittäin tärkeä ja tehokas nippujen pitovoima. Tämä liukuestesermeistä saatu lisäpito on tarpeellinen osuus nippusidonnan vaatimusten täyttöön ja turvallisiin lastauksiin, kuljetuksiin ja kuorman purkuihin.



Heikki Jokela
050 4129 024

24.05.2022 0:07Polttoaineen hinnan tuplaantuminen tuplasi TimberRoad- kaluston polttoainesäästöt euroina..
23.05.2022 18:08Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
23.05.2022 15:57TimberRoad yhdistelmien säästökohteet.
23.05.2022 11:35TimberRoad siirtokuljetusten yksi tuottavuuseduista on moninkertainen punnitus.
23.05.2022 10:44Kevät TARJOUS XXL 8 aero , XXL 8.8 CE ja 10.9 aeroista, - sekä nyt myös XXL 8.8 Ce pankoista !!!
23.05.2022 10:10TimberRoad "syöttöautomallit".
23.05.2022 9:20Mikä on TimberRoad - projekti ???
23.05.2022 7:45Kourallinen kuitua painaa 300 kg-1600kg. - Kuormatilan koko määräytyy kevyimmän lajikkeen mukaisesti
23.05.2022 5:45TimberRoad yhdistelmäparin "syöttöauto".
23.05.2022 3:13Siirtoautojen osuus raakapuun maantiekuljetuksissa on nyt kovassa kasvussa.

Siirry arkistoon »