Terminator pankkomallistossa on yhdistetty nippusidonnan ja tuottavuuden kovat vaatimukset.

20.01.2023 0:07

 

Terminator pankkomallisto on 2020- luvun kuljetustekniikan vaatimusten mukainen tuote. Pankkomallistossamme on älykkäästi yhdistetty aerodynamiikka ja kuormansidontalain 2022 mukanaan tuomat yllättävänkin kovat vaatimukset.

Aerodynamiikka.



Pankon muotoilussa on siirrytty pelkästä ilmavastusvoimien minimoinnista kokonaisvaltaisempaan ajattelumalliin. Kehitimme 1985 aerotolpan, joka oli alumiinia ja sen muodossa minimoitiin ilmavastusvoimat ja ilmavastuskertoimet, päästen kolmasosaan nykytuotannon alumiinipankkojen Cw arvoista ( 1,2 - 0.4).  Terminatoreitten tolppien aeroarvo on selvästi huonompi , ollen 0.6 , mutta edelleen selvästi nykytuotannon 1.2 luokan alumiinitolppia parempi. 

oikeaoppinen muoto on tolpassa alhaalta ylös- ja niin myös liukuestepinnatkin.Terminatoreitten tolppien Cw on koko tolpan matkalta luokkaa Cw = 0.5

- Mutta, se mikä on Cw arvossa menetetty, on saatu pankon otsapinnan alassa takaisin. Tuo otsapinnan pieneneminen tuo polttoainesäästöjä ja lisäksi samalla niitä alalle tärkeitä euroja myös kuormatilan kasvun myötä.



- Lisäksi pankkomme muotokieli minimoi puutavarayhdistelmälle ominaista loiskuormaa. Loiskuorma minimoituu pankkoon kertyvän lisäpainon vähenemisestä ja ajopyörteen pienenemisestä. Yhdistelmän 12 kpl - 24 kpl tolppaa suuntaavat tehokkaasti ilmavirtauksia alipainepyörteilyyn ja pienentävät loiskuormaimurin tehoa, ja sitä myöten myös loiskuormaa koko yhdistelmän rakenteissa.



- Samalla kun pyörteily ja alipaine minimoituvat , paranee vastaavasti näkyvyys yhdistelmän sivuilla ja takana. Näkyvyyden parantaminen on liikenneturvallisuutta puutavarayhdistelmän ohituksiin ja "peesissäajoon".

Nippusidonta.



vuoden 2022 alusta voimaan tuleva nippusidontalaki asettaa selkeät vaatimukset sidonnan lisäksi myös pankkorakenteillemme. Terminatoreissa on otettu vastuu rakenteitten toimivuudesta täysimääräisesti jo tuotteittemme rakennesuunnittelussa. Pankoissamme on 100%:set liukuestepinnat ja pankkorungoissa on lisäksi pureva  "rautahammastus".



- Rautahammastuksen toimme tehostamaan nippujen paikallaan pysymistä. Tuo pidon maksimointi on tarpeen äkkijarrutuksissa , mäissä , ja törmäyksissä. Lisäksi hammastus pienentää osaltaan pankkorungon ilmavastusvoimia ja loiskuormakokoa tyhjänäajossa.



- Tolppien liukueet suuntaavat ilmavirtausta , mutta ovat samalla erittäin tärkeä ja tehokas nippujen pitovoima. Tämä liukuestesermeistä saatu lisäpito on tarpeellinen osuus nippusidonnan vaatimusten täyttöön ja turvallisiin lastauksiin, kuljetuksiin ja kuorman purkuihin.



Heikki Jokela
050 4129 024

31.01.2023 12:00Biotuotetehtaiden analytiikkaa kehitetään merkittävän hankerahoituksen avulla
31.01.2023 9:00Tolppaliukuesteellä on neljä tärkeää puutavarayhdistelmän liikenneturvallisuutta ja tuottavuutta parantavaa tehtävää.
31.01.2023 7:00Puutavarayhdistelmän ilmanvastuskertoimen puolitus on täysin mahdollista - hyödyt uskomattoman suuria . - CC
31.01.2023 3:00Puutavarayhdistelmän aerodynamiikkan kaksi täysin eri perusmuotoa.
31.01.2023 0:0776 tonnisten yhdistelmien omapainoissa on järkyttävän suuria painoeroja.
30.01.2023 21:12Puutavarayhdistelmän loiskuorma kasvaa ajon aikana jopa 5000 kiloon. puu76/TimberRoad
30.01.2023 15:00Pankkojen alumiinin eloksointi ja terästen kuumasinkitys on teipittömänä 100%:sesti muoviton.
30.01.2023 13:00Muovipinnoitteita on monen laatuisia, ja monen hintaisia - tässä pikku selkeytys pinnoite-eroista käuttäjille.
30.01.2023 11:00Kuumasinkitys on pienperävaunuissa kaikissa Euroopan maissa ykköspinnoite.
30.01.2023 9:00KATSO TÄSTÄ 27.1. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsäkone-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset

Siirry arkistoon »