Kuka suunnittelisi puutavara-auton muotoisen sukellusveneen.10.05.2022 10.44
Vesi ja ilma käyttäytyvät saman matemaattisen kaavan mukaan. Siksi vesielementissä liikkuvat eläimet ja sinne suunnitellut laitteet muotoutuvat hiljalleen samanmuotoisiksi lintujen ja ilmakulkuneuvojen kanssa. Henkilöautot hakevat tällähetkellä tehokkaimmin muotoja, jotka sopivat 60 km / h - 100 km/ h nopeuksille. Näissä nopeuksissa poltetaan hiilidioksiidiksi ja pienhiukkasiksi valtaosa maapallon polttoaineista.- mutta missä on kuorma-autoteollisuuden luova järki? Tähän saakka alustan sisäosia lukuunottamatta kaikki näyttää hyvältä, mutta kun vetopöydälle liitetään perävaunu, silloin kaikki saattaa muuttua.Tämä auto on räätälöity umpikoriselle puolikkaalle. Kuorma-autoissa on kehitetty ja kehitetään auton hytin muotoja vuosittain kansainvälisesti miljardeilla euroilla.Rahaa ja aivokapasiteettia "tuhlataan" peilinvarsiin ja muihin paljon alle kämmenenkokoisten komponenttien tuulitunnilekokeisiin ja muotoiluun , unohtaen samalla se, että auton alustassa on lähes 10 neliötä käsittelemätöntä energiajarrua ja lisäksi päälle ja perään lätkätään lisäksi huippuluokan jarruvarjoja. Näitten lisäjarrujen ilmanvastusneliöt ylittävät pahimmissa yhdistelmissä jopa 30 neliötä jo pienelläkin sivutuulella.- Näitten ilmajarrujen kehittelyyn ei ole uhrattu tuhannesosaa niistä euroista, mitä on satsattu peilinvarsiin. Puutavara-auton spoilerit ovat kuormatussa yhdistelmässä ja umpietuseinän "ohituksessa" välttävät, mutta tyhjällä yhdistelmällä ajossa järjettömät. Itse Scanian hyttimuoto on valtavan hyvä aihio järkevän aerosuunnittelun aihioksi. Puutavara-auto on ilmanvastusvoimiltaan kaikista kuorma-autoyhdistelmistä pahin.Seuraavat polttoainesyöppöyhdistelmien kärkikaarttissa ovat kattamattomat hake-turve ja muut korkealaitaiset lavamalliset yhdistelmät. Näitten kaikkien kulutuslukemat ovat kymmenen, tai kymmeniä litroja suurenpia, kuin mitä ne ovat umpikoppisilla alkeellisilla rahtialustoilla. Lentokoneitten ja laivojen sekä sukellusveneitten muotoiluun on tullut yhtäläisiä piirteitä , - niihinkin vain vasta kantapään kautta. Voimme varmuudella olettaa, että jos kuorma-autoyhdistelmien muotoilussa ollaan oikealla polulla , niin lähivuosikymmeninä kehittyy kuorma-autoyhdistelmien muotoisia sukellusveneitä ja lentsikoita, vai muuttuuko polku uuteen suuntaan - sen muutoksen ajankohdan määrittää polttoainekulutus ja polttoaineen litrahinta.Muutosten aika on nyt lähellä.Varusteitten m ja yhdistelmäalustojen aerodynamiikka on korjattava viimeistään nyt, kun diesel alkaa maksaa 2,5 € / litra. Säästöt euroina jopa yli 30 € / 100 km. Kannattaa tarkkaan miettiä mitä suunnittelee yhdistelmän varusteiksi, |