TimberRoad siirtokuljetusten yksi tuottavuuseduista on moninkertainen punnitus.

11.05.2022 13.32

Puutavarayhdistelmien kuormakokoa rajoittaa lastauspunnitusten, jopa useitten tuhansienkin kilojen heitot.Lisäepävarmuutta tuo ajon aikana kerääntyvä "loiskuorma" , jonka koko vaihtelee 100 kilosta jopa muutamiin tonneihin.

Moninkertaisesta punnituksesta apua.

Syöttöauton, perävaunun ja siirtoauton kuormapuntareilla ja nosturivaakituksella on mahdollista saada moninkertaiset punnitustulokset. Näitä tietoja hyödyntämällä on mahdollista päästä hyvinkin lähelle sallittuja  kantavuuskuormakokoja. Lisäksi loiskuormien keräymää on mahdollista arvioida kelikohtaisin ja kokemusperäisin ennakoinnein.

Akselipainovaakat tuplaavat punnitustietomäärät.

Autojaen ja perävaunujen akselipainovaakat ovat nosturin kuormauspunnitukselle varmistin ja yhdistelmän painoa on helppu seurata koko siirtokuljetuksen ajan. Kokonais seurantaa tehostaa myös syöttöautolle ja siirtoautolle räätälöidyt yhtenäiset nippukoot.

Perävaunukuormalle  kaksi, ja autokuormalle neljä punnitusta.

Perävaunu lastataan siirtoautolle valmiiksi tienvarsipinoilta. Sen kuorma punnitaan kuormainvaakalla kerran, ja vaunun lisäpunnitus saadaan akselivaakoilta.
Syöttöauton kuorma punnitaan lastauksessa ja akselipainovaakat antavat tarkistustulokse. Lisäksi syöttöauto lastaa kahteen kertaan punnitun autokuorman siirtoautoon vaihtopaikalla. Tuolloin saadaan toiset kaksi punnitusta siirtoauton kuormalle. 

Siirtoautoyhdistelmän paino  kasvaa aina ajon aikana .

Siirtoauton yhdistelmäpaino kasvaa aina ajon aikana. Tämän ajon aikana kerääntyvän "loiskuorman" kokoon vaikuttaa sekä sää-, että ajo-olosuhteet ja lisäksi yllättävän paljon yhdistelmän aerodynaamiset ominaisuudet ilmanvirtauksineen. Kertyvä kuorma on poikkeuksetta yhdistelmän  rakenteista-, kuormauksesta ja nippuvälien kokoluokista johtuen sadasta kilosta muutamiin tonneihin.

"Loiskuormakoon" minimoinnista ennakoinnista lisätuloja.

Loiskuormakoon minimoinnilla ja mahdollisimman tarkalla ennakoinnilla on mahdollista kasvattaa yhdistelmäryhmän tulosta jopa yli viidenkin prosentin lisätulot.
Loiskuormaa on mahdollista minimoida kehittämällä alustarakenteita, virtauksen ohjaustekniikkaa ja minimoimalla nippuvälejä. - Kuormien moninkertaisista punnituksista ja ajonaikaisesta seurannasta on mieskohtaiselle osaamiselle ja kuormakojen ennakoinnille ratkaisevan suuri apu.



Heikki Jokela 0504129024
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 15.00Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)
23.04.2024 10.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, ja tuottavuudesta on tekniikan historiaa.

Siirry arkistoon »