Puutavarapankko

16.08.2022 3:00

Puutavarapankko on  pääosin  raakapuun kuljetuksissa käytetty lavarakenne. Pankkoja on oltava vähintään kaksi kappaletta puutavaranippua kohden. Pankon lujuusluokka määräytyy sillä kuljetettavan maksimikuorman mukaisesti.

Puutavarapankkoja käytetään muun muassa metsäkoneissakuorma-autoissa ja junavaunuissa, sekä jopa mönkijöissä. Kuorma-auton pankkojen lujuus- ja liikenneturvallisuusvaatimukset on määritelty liikenneasetuksella, jonka noudattamista valvoo autokatsastusviranomaiset.

Pankkoja valmistetaan alumiinista ja teräksestä. Alumiini tuli 1970-luvulla pankkojen vaihtoehtoiseksi materiaaliksi keveytensä vuoksi. Nykyiset "ultralujat" teräkset ovat kuitenkin nopeasti korvaamassa alumiinin käyttöä parempien keveys- ja lujuusominaisuuksiensa ansiosta. Ultralujien kilpailukykyä parantaa keveytensä ja tilavuutensa lisäksi niiden kehittyneet pintakäsittelymenetelmät ja 100%:set nippujen pitopinnat. XXhj.16.8.2022

27.11.2022 7:00Parantavatko Terminator XXL pankot auton ja perävaunun ajo-ominaisuuksia?
27.11.2022 3:00.Kiinnikkeitten liukumuovit ja alumiinialuslevyt.XXL: 16 /30
27.11.2022 0:07KATSO TÄSTÄ VIIKON 47/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
26.11.2022 18:00.Terminator - tekniikkaa : Yksi ja sama kiinnike , mutta kolme toimintoa.
26.11.2022 17:00Artikkelisarja pankkokiinnikkeistämme: - " 2. Hitsaamatta toimiva aina valmis kiinnikevälisäätö".
26.11.2022 15:00Pinnoituskin kehittyy vain "kantapään kautta".
26.11.2022 13:00Kuumasinkityksen kehitystyötä jo vuodesta 1986.
26.11.2022 11:00Artikkeli vuodelta 2012:-"Ruukkilaisia palkittiin Helsingissä Suomalaisella Insinöörityöpalkinnolla Ultralujien terästenva lmistusprosessin kehittämisestä".
26.11.2022 9:00Attikkeli vuodelta 2014. - Rautaruukin ydinosaaminen viedään Ruotsiin, uskoo ReijoLiimatainen.
26.11.2022 7:00Elämäntyönä "pankka" ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien kehittäminen

Siirry arkistoon »