Puutavaraperävaunujen kehityssuunnat ja yksityiskohdat selkeytymässä - aerodynamiikka vasta tulossa.

22.05.2022 1:23

____________________  
Artikkeli 5-vuoden takaa:
---------------------------------

Puutavaraperävaunujen kehitys on suuntautumassa tuottavuuteen ja liikenneturvallisuuteen. - Molempia tukeva aerodynaaminen muotoilu on tulossa puutavaraperävaunuihin ehkäpä vasta viiden vuoden perioodilla.

Keveys.



Puutavaraperävaunujen keveys palasi sille kuuluvaan arvoonsa vuoden 2017 aikana. Perävaunumyynti keskittyi kymmenkuntaa erikoisvaunua lukuunottamatta viisiakselisiin paripyörävaunuihin. Viisiakselisten uusien perävaunujen ensirekisteröintipainoluokat vaihtelivat välillä 7.250 kg - 9.450 kg , keskiarvon asettuessa vielä 8.350 kiloon. - Alle 8.000 kiloisten vaunujen suosio oli kasvussa painoluokissa 7.500 kg - 7.800 kg , ja se näkyy vuoden 2017 rekisteritilastoissa selkeästi.

Runkokorkeus.



Perävaunujen runkokorkeudet madaltuivat useitten vaunuvalmistajien mallistoissa ja 1.3 m rynkokorkuiset vaunut menettivät suosionsa. Runkokorkeutena yleisin on nyt 1.2m , mutta suuntaus on selkeästi tätäkin matalampiin rakenteisiin, - 1.15 metrisiin ja jopa 1.10 metrin alittaviin supertilaviin vaunumalleihin.

Pankot.



Perävaunujen poikittaispankkojen määrä on nyt entistä yleisemmin kahdeksan kappaletta. Suuntaus kaikkien perävaunuvalmistajien osalla muuttui 2017 aikana yllättävänkin selkeästi teräksisiin alumiinipankkoja tilavampiin puutavarapankkomalleihin.

Perävaunuissa käytettyjen pankkojen tolppakorkeudet kasvoivat kuluneen vuoden aikana reilulla kymmenellä sentillä, tuoden 3.20 m korkuiset pankot yleisimmiksi ja pisimmät toimitetut pankot olivat nyt 3.40 m.

Jousitus.



Ilmajousituksen osuuden kasvu taittui ja teräsjousten käyttö lisääntyi , mutta ilmajousi piti kuitenkin johtoasemansa ja suosionsa. Ilmajousen käyttöä puoltaa sen jousitusominaisuuksien ohella korkeussäädön tarve , sekä akselistojen nostimien sekä keventimien keveys ja edullisuus.

Vannekoko.



Perävaunujen madaltamisvaatimukset sekä kuormakorkeuden kasvun vaatima stabiliteetin parantamisen tarve pienensivär rengashalkaisijoita enenevässä määrin. Vannekoko 19.5" kasvatti osuuttaan nyt koko Suomen alueella etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. Samanaikaisesti vannekoossa 22.5" alkoi yleistyä entistä matalaprofiilisemmat rengastyypit.

Vaunutyypit.

Viisiakselisissa perävaunuissa selkeästi yleisin on kolmen kolmosnipun ja kahden  ranka/tukkinipun kantava vaunutyyppi , pääosin varsinaisena kiinteärunkoisena ja pankonsiirtolaitteella varustettuna.


Jatkoperävaunujen laskussa ollut markkinaosuus alkoi kääntyä hieman takaisin nousuun siirtotelivaunumallien rinnalle ja jopa ehkä pian ohikin. Takateliohjaavien vaunujen osuus on edelleen yllättävänkin pieni ja neljän kolmosnipun vaunumallien kasvu on siirtymässä jatkoperävaunuluokkaan.


Neliakselisten perävaunujen rekisteröintimääräksi jai muutama erikoisyhdistelmän vaunu ja erikoislupaluokka sai 2017 ensimmäisen kuusiakselisen vaunutyyppinsä .

03.07.2022 11:00Terminatoreissa on aina laserleikkauksin tehdyt mitta-, sekä tyyppimerkinnät.
03.07.2022 12:00Laki vaatii autossa ja perävaunussa liikenneturvallisuutta lisäävät sivuheijastusteipitykset.
03.07.2022 10:00Lasermerkintä on ikuinen, näkyvä ja turvallinen.
03.07.2022 8:00Päällirakentajat ja perävaunuvalmistajat ovat valmiita ja vastuullisia teippimuutoksiin.
03.07.2022 6:00Pankkoteippien poisjättö ei ollutkaan kynnyskysymys.
03.07.2022 5:00TimberRoad uhdistelmäpaketin siirtoautomallin vaihtoehdot.
03.07.2022 4:00Aeromuotoilua, ja liukuesteitä emme hävitä, mutta pankkoteipeille sanomme hyvästit !!!
03.07.2022 3:00KLIKKAA TÄSTÄ JA LUE UUSIN METSÄALAN AMMATTILEHTI!
03.07.2022 0:07KATSO TÄSTÄ VIIKON 26/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
02.07.2022 17:00Vuonna 1976 kehitimme alumiinipankot ja pankkoteippauksen.

Siirry arkistoon »