Alumiini ja teräs puutavara-autojen kuormatilojen materiaaleina.

11.01.2024 13.00

Alumiinin käyttö puutavara-auton pankkoina ja apurunkorakenteina aloitettiin 1970-luvun puolivälissä.

214441850_1428026144221687_4543180328332436137_n_1

Pankot ja apurungot alettiin enenevässä määrin valmistaa kevyistä ja lujista alumiiniprofiileista. Alumiinipintojen maantiesäänkesto parani 1980 luvun alusta lähtien,- kun alumiinin anodisoiti (eloksointi) kehittyi lähes vallitsevaksi alumiiniosien suojausmuodoksi.

porokka_forest_30v_juhlanayttely_026.jpg

Kuormarilaero teräksen eduksi on nykyisin tuloksenteon
kannalta ratkaisevassa asemassa.
Kuvan autojen kuormatilojen korkeusero on 21 cm
ja pankkotolppien sisätilaero on 9 cm
- Teräksisen Terminoinnin  eduksi. 

Lujuus-painosuhde kääntynyt reilusti teräksen voitoksi.

Alumiinin "voittukulku" johtui tuolloin alumiinin erittäin edullisesta lujuus/painosuhteesta. Alumiinin myötöraja oli tuolloin lähellä parhaita 70 luvun teräksiä .Alumiinin litrapaino on vain kolmasosa teräksestä,ja kun muotoilulla onnistuttiin korvaamaan alumiinin kolmasosaan jäävä kimmomoduulin (jäykkyyskerroin) heikennys oli lopputuote yhä 20 %:n painoedussa tuon ajan terästuotteisiin verrattuna.

Lujemmat 700 luokan teräkset tulivat "kehiin" 1980 luvun puolivälissä ja niitten tuotekehitysten tuloksena alkoi tulla aluakin kevyempiä varustepaketteja. Kuitenkin markkinoilla alumiini piti sitkeästi kiinni asiakaskunnastaan kevyen maineensa sekä ruostumattomuutensa ansiosta.

Pintakäsittelyssäkin on saavutettu alumiinirakenteitten taso.

Teräs saikin "turpiin" ruostumisestaan, joka johtui samaan aikaan tulleiden vesimaalien heikkolaatuisuudesta sekä yleisestä piittaamattomuudesta teräksen laadukkaaseen pintakäsittelyyn (tämä jatkuu monien valmistajien osalla vielä tänä päivänäkin, maalaushinta ratkaisee liian usein ja laatu unohtuu).
Nämä  1990-luvun töppäilyt loivat pohjan 70-lukulaisten alumiinivarusteiden paluuseen 2000 luvun puutavara-autovarusteluun lähes 30 vuotta vanhalla tekniikalla.

Suomen Teräsmiehet näyttivät 2000 luvun alusta alkaen tuotekehittelyvoimaansa ketittämällä ultralujien terästen valikoiman.Valikoiman, joka on nyt vertaansa vailla jopa koko maailmassa.

Olemme olleet Suomen metalliteollisuuden kuumasinkitysryhmässä jo vuodesta 1086 alkaen- olimme mukana kehittämässä ultralujien terästen kuumasinkityskeston.

Suomen Teräsmiehet laajensivat  2000 luvun alusta alkaen
tuotekehittelyvoimaansa ketittämällä ultralujien kuumasinkityksen kestävän erikois terästen
valikoiman: - Valikoiman, joka on vertaansa vailla koko
maailmassa.

Ruukki (nyk.SSAB) kehitti lisäksi kovan vastineen alumiinille tähän ultralujien terästen sarjaan.

Terminator XXL malliston valmistus aloitettiin kuumasinkkipinnoitteella 2009.

Optim 900 QC (sinkittävä laatu kuvassa) sai rinnalleen sään kestävän Optim 960 QCW:n.Näitten Suomalaisten  ultralujien teräksien käyttöönotto ja niitten vastuullisesti tehty täysin teipitön  pintakäsittely  ovat mahdollistaneet Terminator XXL pankkomallien  nousun markkinoiden tuottavimmaksi-, sekä saman aikaisesti myös kaikilta osin vastuullisimmaksi ja  turvallisimmaksi pankkomalliksi raakapuun kuljetusketjussa.XXhj.11.1.2024

Olemme testanneet kaikki pankkomateriaalit, ja pystymme tarjoamaan muovittomia vaihtoehtoja metsäteollisuuden kuljetuksiin.

        Lisätietoja:
Heikki Jokela 050 4129024
Markku Hirvi 040 123 9973

19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
13.04.2024KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
19.04.2024 18.00Materiaalivalinta - teräksissä ja teräksissä on suuria eroja.
19.04.2024 17.00Kuumasinkitys on nyt vahvasti mukana kuljetusvälineissä, ja seuraavaksi myös korjuuketjussa.
19.04.2024 15.00Kuumasinkitty pankko on käytössä täysin ruostumaton - päältä, ja sisältä !!!.
19.04.2024 13.00Kuumasinkitty pankko pysyy pitkään siistinä.
19.04.2024 12.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
19.04.2024 11.00Pankkojen pinnoitekkin on osa tuottavuutta ja turvallisuutta: -Kuumasinkitys on ehdottomasti paras, kestävin, ja turvallisin teräksisten pankkojen pinnoitusmenetelmä.
19.04.2024 9.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Siirry arkistoon »