Alumiini ja teräs puutavara-autojen materiaaleina.

22.05.2022 7:55

Alumiinin käyttö puutavara-auton pankkoina ja apurunkorakenteina aloitettiin 1970-luvun puolivälissä. Pankot ja apurungot alettiin enenevässä määrin valmistaa kevyistä ja lujista alumiiniprofiileista. Alumiinipintojen maantiesäänkesto parani 1980 luvun alusta lähtien,- kun alumiinin anodisoiti (eloksointi) kehittyi lähes vallitsevaksi alumiiniosien suojausmuodoksi.

porokka_forest_30v_juhlanayttely_026.jpg
Kuormarilaero teräksen eduksi on tuloksenteon
kannalta ratkaiseva.
Kuvan autojen kuormatilojen korkeusero on 21 cm
ja pankkotolppien sisätilaero on 9 cm
- teräksen eduksi. 

Lujuus-painosuhde kääntynyt reilusti teräksen voitoksi.

Alumiinin "voittukulku" johtui tuolloin alumiinin erittäin edullisesta lujuus/painosuhteesta. Alumiinin myötöraja oli tuolloin lähellä parhaita 70 luvun teräksiä .Alumiinin litrapaino on vain kolmasosa teräksestä,ja kun muotoilulla onnistuttiin korvaamaan alumiinin kolmasosaan jäävä kimmomoduulin (jäykkyyskerroin) heikennys oli lopputuote yhä 20 %:n painoedussa tuon ajan terästuotteisiin verrattuna.

Lujemmat 700 luokan teräkset tulivat "kehiin" 1980 luvun puolivälissä ja niitten tuotekehitysten tuloksena alkoi tulla aluakin kevyempiä varustepaketteja. Kuitenkin markkinoilla alumiini piti sitkeästi kiinni asiakaskunnastaan kevyen maineensa sekä ruostumattomuutensa ansiosta.

Pintakäsittelyssäkin on saavutettu alumiinirakenteitten taso.

Teräs saikin "turpiin" ruostumisestaan, joka johtui samaan aikaan tulleiden vesimaalien heikkolaatuisuudesta sekä yleisestä piittaamattomuudesta teräksen laadukkaaseen pintakäsittelyyn(tämä jatkuu monien valmistajien osalla vielä tänä päivänäkin, maalaushinta ratkaisee liian usein ja laatu unohtuu).
Nämä  1990-luvun töppäilyt loivat pohjan 70-lukulaisten alumiinivarusteiden paluuseen 2000 luvun puutavara-autovarusteluun lähes 30 vuotta vanhalla tekniikalla.

Suomen Teräsmiehet näyttivät 2000 luvun alusta alkaen tuotekehittelyvoimaansa ketittämällä ultralujien terästen valikoiman.Valikoiman, joka on vertaansa vailla koko maailmassa.

porokka_forest_30_v._iltajuhlat_014.jpg
Suomen Teräsmiehet näyttivät 2000 luvun alusta alkaen
tuotekehittelyvoimaansa ketittämällä ultralujien terästen
valikoiman:
- Valikoiman, joka on vertaansa vaillakoko maailmassa.

Ruukki kehitti lisäksi kovan vastineen alumiinin säänkestävyydelle tähän ultralujien terästen sarjaan.

Optim 900 QC (sinkittävä laatu) sai rinnalleen maantiesäänkestävän Optim 960 QCW:n.Tämän suomalaisen ultralujan teräksen käyttöönotto ja sen huolella tehty pintakäsittely  ovat mahdollistaneet Terminator XXL pankkosarjan nopean nousun markkinoiden halutuimmaksi pankkomallistoksi Suomessa.

Lisätietoja:
Heikki Jokela 050 412 9024

30.06.2022 18:00Meillä 12 pankkoinen yhdistelmä on edelleenkin vallitseva, kun se Ruorsissa alkaa olla kuusipankkoinen.
30.06.2022 16:00Ruotsissa yhdistelmät tuhansiakin kiloja kevyempiä.
30.06.2022 14:00" TARJOUS XXL 8 aero , XXL 8.8 CE ja 10.9 aeroista, - sekä nyt myös XXL 8.8 CE ja 11.9CE pankoista" !!!
30.06.2022 11:00Perävaunujen painovaihtelut 6.500 kilosta 9.500kiloon
30.06.2022 10:00Puutavarakuormaimienkin painoissa tonniluokan painoeroja.
30.06.2022 8:00Alustapainoissa on yli 1000kilon eroja.
30.06.2022 6:00Nollatoleranssi tuo alustapainolle enenevää merkitystä.
30.06.2022 3:00"Terminoinnilla" yhdistelmän hankintahinnan verran lisätuottoa sen käyttöaikana.
30.06.2022 0:07Raakapuuyhdistelmän säästöt ovat oikein toteutettuina siinä luokassa, että totuuden kertominen vie pohjan uskottavuudelta.
29.06.2022 18:00"Terminoinnista" monia tuottoetuja - ja merkittävän suuruisia.

Siirry arkistoon »