Alumiini ja teräs puutavara-autojen kuormatilojen materiaaleina.11.01.2024 13.00
Alumiinin käyttö puutavara-auton pankkoina ja apurunkorakenteina aloitettiin 1970-luvun puolivälissä.
Kuormarilaero teräksen eduksi on nykyisin tuloksenteon
kannalta ratkaisevassa asemassa. Kuvan autojen kuormatilojen korkeusero on 21 cm ja pankkotolppien sisätilaero on 9 cm - Teräksisen Terminoinnin eduksi. Lujuus-painosuhde kääntynyt reilusti teräksen voitoksi. Alumiinin "voittukulku" johtui tuolloin alumiinin erittäin edullisesta lujuus/painosuhteesta. Alumiinin myötöraja oli tuolloin lähellä parhaita 70 luvun teräksiä .Alumiinin litrapaino on vain kolmasosa teräksestä,ja kun muotoilulla onnistuttiin korvaamaan alumiinin kolmasosaan jäävä kimmomoduulin (jäykkyyskerroin) heikennys oli lopputuote yhä 20 %:n painoedussa tuon ajan terästuotteisiin verrattuna. Lujemmat 700 luokan teräkset tulivat "kehiin" 1980 luvun puolivälissä ja niitten tuotekehitysten tuloksena alkoi tulla aluakin kevyempiä varustepaketteja. Kuitenkin markkinoilla alumiini piti sitkeästi kiinni asiakaskunnastaan kevyen maineensa sekä ruostumattomuutensa ansiosta. Pintakäsittelyssäkin on saavutettu alumiinirakenteitten taso. Teräs saikin "turpiin" ruostumisestaan, joka johtui samaan aikaan tulleiden vesimaalien heikkolaatuisuudesta sekä yleisestä piittaamattomuudesta teräksen laadukkaaseen pintakäsittelyyn (tämä jatkuu monien valmistajien osalla vielä tänä päivänäkin, maalaushinta ratkaisee liian usein ja laatu unohtuu). Suomen Teräsmiehet näyttivät 2000 luvun alusta alkaen tuotekehittelyvoimaansa ketittämällä ultralujien terästen valikoiman.Valikoiman, joka on nyt vertaansa vailla jopa koko maailmassa.
Suomen Teräsmiehet laajensivat 2000 luvun alusta alkaen
tuotekehittelyvoimaansa ketittämällä ultralujien kuumasinkityksen kestävän erikois terästen valikoiman: - Valikoiman, joka on vertaansa vailla koko maailmassa. Ruukki (nyk.SSAB) kehitti lisäksi kovan vastineen alumiinille tähän ultralujien terästen sarjaan. Lisätietoja: |