Raakapuunsiirron todellinen pitkien siirtymien itsenäisten toimintojen "superjuna".
22.01.2023 15:00

Junakuljetusten kilpailuun on tehtävissä 120 tonninen yhdistelmä, joko kuormaimella tai ilman. Paketista voi rakentaa todellisen superjunan joka on joko täysin itsenäinen omalla nosturilla kuormattavissa ja purettavissa. Toinen vaihtoehto on tämä kevytversio ilman nosturia ja nosturihydrauliikkaa - sillä ajetaan terminaalista tehtaalle ja kuormaukset erilliskuormaajilla.

Omapainoa tällä 120 tonnin kokonaispainon kuormaimellisella yhdistelmällä noin 30 tonnia ja ilman kuormainlaitteita 24 tonnia kuormaa se ottaa noin 90 tonnia ja siirtoautoversiona 96 tonnia tonnia.

Toimiakseen se tarvitsee nosturille siirtolaitteen sekä autoon, että perävaunuun. samaren sen notkeus rajoittuu auton ja perävaununn lisäpituuksien vuoksi.

Kuormaajan ulottuvuutta tarvitaan vain 10.5 metriä ja riittävä nostomomentti on 12 tonnimetriä. Kuormaimen voi valita totutusti hytillä, tai ilman.

Superkantava ja supertilava 120 tonninen 165 kehyskuutioinen yhdistelmä on myös pitkä. Sen kääntösäde on oikein mitoitettuna kuitenkin kohtuullinen ja se toimii rajoitetusti myös hyväkääntöpaikkaisilla metsäautoteillä.XXhj.22.1.2023
------------------------------------------------------------
Ps. Olemme tilanneet Di. Olavi H Koskiselta tuottavuusvertailun nykytekniikan automalleista verrattuna junan kuljetustaksoihin eri ajomatkoilla. Molemmissa vertailukohjana on energiankulutus = ilman energiaveroja.
|