Pankkometallit - mitä niihin käytetään ???

09.03.2025 12.00


Pankoissa yleisesti käytetyt metallit ovat teräs ja alumiini. Titaani olisi myös mahdollinen, mutta sen huima kilohinta ja kallis ja vaikea jalostaminen pankoksi sulkevat sen reaaliset käyttömahdollisuudet pankkometallina kokonaan pois.



Alumiini tuli kuvioihin Alukarikka tuotannossa 1976 alkaen, ja se on edelleenkin lähe yleisin pankkomateriaali pohjoismaissa, - mutta ei koko maailmassa. Alumiinipankkotuotannon aloitimme ns.sinkkiseoksella, mutta se on siirtynyt sittemmin nykyseokseen, joka on ns. piimangaaniseos  lämpökäsittelyasteena T6. Sinkkiseos oli lujin, ja sen hitsattavuusarvot olivat parhaimmat, mutta piimangaaniseos on hinnaltaan edullisin ja sen käyttöä puoltaa lisäksi tasaisempi eloksoinnin pinnan laatu. 

Roine Larsson on osa testiryhmää Ruotsissa.67120170_876973295993644_5049847599733932032_n

       

Teräkset jakaantuvat ns. mustiin teräksiin, säänkestäviin- ja ruostumattomiin teräksiin. Mustien terästen käyttö on yleisintä.Terästen lujuuset ovat kehittyneet hurjasti sitten alumiinipankkomme käyttöönoton vuonna 1976. Kehitystyö on tuonut nykykäyttöön lujitetut teräkset, joista yleisin on 650 luokka, ja parhaat teräkset löytyvät mustana 900 luokkana ja säänkestävänä 960 luokkana. Ruostumattomista reräksistä saadaan pankkolaatua myös lujuudeltaan, mutta sen tuotantoprosessit tuhoavat sen käytön mahdollisuudet hintansa, ja monimutkaisuutensa vuoksi, lisäksi rosterin pinnoituslaitteet  soveltuvat toistaiseksi vain irtotolppaisille pankkomalleille.- Olemme tehneet mittavat ja vuosikymmenien testit yhdessä Suomen metallialan ammattimiesten kanssa. Testien selvä voittaja on kuumasinkitty ultraluja suomalainen teräs. XXhj.9.3.2025
21.03.2025KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
09.03.2025Kivirock maarakennus- ja kaivosalan ammattilehti on ilmestynyt
01.01.20252025 - Puukäärmeen vuosi .
01.01.2025??UUTISET--UUTISET??
25.03.2025 18.00Onneksemme rautatiekuljetusten raakapuukuljetusten ilmavastus on, -ja pysyy huonolla tasolla.
25.03.2025 17.00Olosuhteet ratkaisevat aina komponenttien valinnan, mutta keveys, kuormatila ja aerodynamiikka tuovat poikkeuksetta lisätuloja.
25.03.2025 15.00Nippuvälin pienennyksestä apua ilmanvastusvoimiin.
25.03.2025 13.00"Terminoinnin" polttoainesäästöt ovat luokkaa - isot !!!
25.03.2025 11.00Hyvässä puutavarayhdistelmän aerodynamiikassa on paljon rahaa - ja kahta kautta.
25.03.2025 10.00Pankkomalliemme materiaalitestit.

Siirry arkistoon »